Sprzedaż nowych samochodów. Wzrost 13. miesiąc z rzędu!

Paweł Piątek
Z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w maju 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast nieco niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 roku.

Spis treści

W maju bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już trzynasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku. Maj 2024 roku miał tylko 20 dni roboczych, zatem średnio dziennie rejestrowano 2421 nowych samochodów, o 407 sztuk więcej niż w kwietniu.

Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku zbliża się do poziomu 70%, przy czym rzeczywisty udział firm jest niewątpliwie zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza poziom 80%.
Warto odnotować wyniki uzyskane przez chińskie marki MG (w maju 671 zarejestrowanych aut, 17 pozycja miesięcznego rankingu) i BAIC (w maju 80 sztuk) oraz pierwsze rejestracje w Polsce marek BYD i Omoda.

Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 530 tys. samochodów osobowych. Dotychczasowa prognoza dla samochodów dostawczych w wysokości 68 tys. sztuk będzie jednak trudna do zrealizowania.

Nowe auta. Sprzedaż rośnie

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 48 430 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 9,78% (+4 315 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 2,41% (-1 198 szt.) mniej niż w kwietniu 2024 roku. Dane skumulowane (252 876 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 13,60% (30 273 szt.).
W ciągu pięciu miesięcy br. siedem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 42,29%. Największy spadek rejestracji zanotowała ponownie Kia - o 11,24%.

Nowe auta. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 43 649 samochodów osobowych, o 13,15% (5 074 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 1,66% (-737 szt.) mniej niż w kwietniu 2024 r. 
W ciągu pięciu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 226 728 nowych samochodów osobowych, o 15,0% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+29 636 szt.).

W maju 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 31,13%. Udział firm osiągnął poziom 68,87%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w maju 30 063 auta. Udział firm po pięciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,19%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Nowe auta. Kto liderem?

Jedenaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Nissan o 67,79%. Największy spadek zanotowała KIA - o 11,22%. 

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali 44 500 aut tej marki (7 930 sztuk w maju - to najmniejszy wynik Toyoty w tym roku), o 18,56% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 19,63%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 608 szt., o 20,36% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 11,29%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 13 973 samochody, o 3,43% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,16%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 13 442 sztuki, o 11,22% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,93%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 12 419 aut tej marki, o 19,94% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,48%. 

Nowe auta. Jaki jest ulubiony model?

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (12 136 szt.; +39,70% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (9 957 szt.; +63,15% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (6 845 szt. +1,26% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota RAV4 (6 187 szt.; +90,55%) i Toyota C-HR (5 844 szt.; +24,08% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (4 040 szt.; +25,94%), na drugim miejscu - KIA Sportage (3 014 szt.; +47,53%), na trzecim – Toyota C-HR (2 775 szt.; +64,30%), dalej – Toyota RAV4 (2 160 szt.; +111,76%), a na piątym – Skoda Kamiq (2 043 szt. +67,18%).

ZOBACZ TAKŻE: Taryfikator mandatów 2024. Za te wykroczenia grozi mandat 1500 zł

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (10 108 szt.; +31,10%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (8 146 szt.; +53,81%), dalej kolejne modele Toyoty – RAV4 (4 027 szt.; +80,83%) i Yaris (3 678 szt.; -18,93%). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (3 317 szt.; +46,64%). 

Nowe auta. Rynek samochodów dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce 4 781 samochodów dostawczych, o 8,79% (-461 szt.) mniej niż w kwietniu br. i o 13,7% (-759 szt.) mniej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 26 148 aut dostawczych, o 2,5% (637 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w  porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 130,14%. Największy spadek w tym gronie zanotowały Peugeot i Citroen (kolejno o 26,67 i 25,48%). 

Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 5 140 aut tej marki, o 8,83% mniej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,66%. Na pozycję wicelidera awansował Ford z wynikiem rejestracji 3 602 pojazdów, o 8,51% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 13,78%.
Na trzecie miejsce spadł Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 3 315 aut dostawczych tego producenta, o 13,57% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,68%. 

Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 983 szt., o 22,56% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 11,41%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2024 r. zarejestrowano 2 415 aut dostawczych tej marki, o 8,34% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,24%. 
Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2024 r. jest Renault Master (3 577 szt.; -18,93% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Fiat Ducato (2 272 szt.; +22,61r/r), na trzeciej Iveco Daily (2 150 szt.; +6,75% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (1 999 szt.; +13,26%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (1 523 szt.; +17,15%).

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty