Spada sprzedż aut w Europie

TM (źródło: Instytyt Samar)
Fot. AME
Fot. AME
Sprzedaż dużych samochodów w Europie załamała się. Spadki wynoszą od 14,6 do 44,4 proc. w zależności od segmentu.

Sprzedaż dużych samochodów w Europie załamała się. Spadki wynoszą od 14,6 do 44,4 proc. w zależności od segmentu.

 

Największy spadek sprzedaży zanotowano w grupie aut terenowo-rekreacyjnych (klasa wyższa i średnia) - 44,4 proc. Na przestrzeni roku sprzedaż dużych pojazdów osobowych (segmenty aut super luksusowych, luksusowych i klasa wyższa) spadła o 29,5 proc., a w grupie dużych vanów

Fot. AME
Fot. AME

spadek wyniósł 21,7 proc.

 

Dla przykładu sprzedaż Citroena C6 w ciągu roku spadła o 52,8 proc. (dane dotyczą okresu styczeń - czerwiec 2008/07).

 

Analitycy dopatrują się trzech przyczyn zaistniałej sytuacji:

 

Po pierwsze - galopujące ceny benzyny i oleju napędowego skłaniają klientów do zakupu bardziej oszczędnych, mniejszych pojazdów.

 

Po drugie - wzrost podatków uzależnionych od emisji dwutlenku węgla (w większości krajów europejskich z wyłączeniem Polski, zakup dużych, paliwożernych samochodów wiąże się z dodatkowymi obciążeniami fiskalnymi).

 

Po trzecie  - generalna sytuacja ekonomiczna w Europie (spowolnienie gospodarcze) sprawia, że klienci odkładają w czasie podjęcie decyzji o zakupie samochodu.

 

Spadkom sprzedaży dużych samochów towarzyszy wzrost zainteresowania małymi pojazdami, których sprzedaż z miesiąca na miesiąc rośnie. Producenci aut próbują ograniczyć straty związane z mniejszym zainteresowaniem dużymi samochodami, których sprzedaż do tej pory przynosiła pokaźne zyski. Wiele nowych projektów jest odkładanych w czasie lub prace badawcze nad nowymi modelami są zawieszane (tak się stało np. z następcą Renault Vel Satis).

 

Na tle Europy sytuacja w Polsce wygląda nieco inaczej. W naszym kraju wciąż brak rozwiązań promujących auta o mniejszej szkodliwości dla środowiska. Póki co nie widać jeszcze oznak kryzysu gospodarczego, wręcz przeciwnie - polska gospodarka rozwija się bardziej dynamicznie od krajów "starej" Unii. Ma to odbicie w sprzedaży większych samochodów: sprzedaż dużych aut terenowo-rekreacyjnych (klasa wyższa) na przestrzeni roku wzrosła o 9,9 proc.

 

Auta superluksusowe osiągnęły rekordowy wzrost sprzedaży, wynoszący 266,6 proc. na przestrzeni roku, natomiast w segmencie pojazdów luksusowych zanotowano wzrost o 2,8 proc. rok do roku. Nieznaczne spadki dotyczyły jedynie dużych vanów  (-6,0 proc.) i klasy wyższej (-3,5 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie