Spada sprzedż aut w Europie

TM (źródło: Instytyt Samar)
Fot. AME
Fot. AME
Sprzedaż dużych samochodów w Europie załamała się. Spadki wynoszą od 14,6 do 44,4 proc. w zależności od segmentu.

Sprzedaż dużych samochodów w Europie załamała się. Spadki wynoszą od 14,6 do 44,4 proc. w zależności od segmentu.

 

Największy spadek sprzedaży zanotowano w grupie aut terenowo-rekreacyjnych (klasa wyższa i średnia) - 44,4 proc. Na przestrzeni roku sprzedaż dużych pojazdów osobowych (segmenty aut super luksusowych, luksusowych i klasa wyższa) spadła o 29,5 proc., a w grupie dużych vanów

Fot. AME
Fot. AME

spadek wyniósł 21,7 proc.

 

Dla przykładu sprzedaż Citroena C6 w ciągu roku spadła o 52,8 proc. (dane dotyczą okresu styczeń - czerwiec 2008/07).

 

Analitycy dopatrują się trzech przyczyn zaistniałej sytuacji:

 

Po pierwsze - galopujące ceny benzyny i oleju napędowego skłaniają klientów do zakupu bardziej oszczędnych, mniejszych pojazdów.

 

Po drugie - wzrost podatków uzależnionych od emisji dwutlenku węgla (w większości krajów europejskich z wyłączeniem Polski, zakup dużych, paliwożernych samochodów wiąże się z dodatkowymi obciążeniami fiskalnymi).

 

Po trzecie  - generalna sytuacja ekonomiczna w Europie (spowolnienie gospodarcze) sprawia, że klienci odkładają w czasie podjęcie decyzji o zakupie samochodu.

 

Spadkom sprzedaży dużych samochów towarzyszy wzrost zainteresowania małymi pojazdami, których sprzedaż z miesiąca na miesiąc rośnie. Producenci aut próbują ograniczyć straty związane z mniejszym zainteresowaniem dużymi samochodami, których sprzedaż do tej pory przynosiła pokaźne zyski. Wiele nowych projektów jest odkładanych w czasie lub prace badawcze nad nowymi modelami są zawieszane (tak się stało np. z następcą Renault Vel Satis).

 

Na tle Europy sytuacja w Polsce wygląda nieco inaczej. W naszym kraju wciąż brak rozwiązań promujących auta o mniejszej szkodliwości dla środowiska. Póki co nie widać jeszcze oznak kryzysu gospodarczego, wręcz przeciwnie - polska gospodarka rozwija się bardziej dynamicznie od krajów "starej" Unii. Ma to odbicie w sprzedaży większych samochodów: sprzedaż dużych aut terenowo-rekreacyjnych (klasa wyższa) na przestrzeni roku wzrosła o 9,9 proc.

 

Auta superluksusowe osiągnęły rekordowy wzrost sprzedaży, wynoszący 266,6 proc. na przestrzeni roku, natomiast w segmencie pojazdów luksusowych zanotowano wzrost o 2,8 proc. rok do roku. Nieznaczne spadki dotyczyły jedynie dużych vanów  (-6,0 proc.) i klasy wyższej (-3,5 proc.).

od 12 lat
Wideo

Bezpieczeństwo na drogach podczas weekendu i w Boże Ciało

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty