Z badań autoDNA na temat samochodów uszkodzonych wynika, że szkody zarejestrowano w przeszło 400 tys. przypadków, dotyczących ponad 155 000 numerów VIN. Modele, które cieszą się największą popularnością na naszym rynku, miały co najmniej 50% szans na wystąpienie szkody według raportów.
Decyzja o zakupie używanego samochodu to poważny wybór, który ma długoterminowe konsekwencje. Dobrze dobrany pojazd ze sprawdzoną historią zapewnia bezproblemową eksploatację, kontrolę kosztów i łatwość odsprzedaży w przyszłości.
Z drugiej strony, nieprzemyślany zakup auta z ukrytymi wadami może prowadzić do wysokich kosztów serwisowych, potencjalnych zagrożeń na drodze (jeśli samochód został naprawiony nieprofesjonalnie) oraz problemów z odsprzedażą w przyszłości.
Nie dziwi więc, że jedną z kluczowych informacji dla potencjalnego nabywcy używanego pojazdu jest fakt, czy auto miało szkodę w swojej historii. Przy zakupie samochodu z rynku wtórnego chcemy znać pełen zakres ewentualnych uszkodzeń, które miały miejsce w przeszłości.
Popularne modele z uszkodzeniami
W przypadku konkretnych modeli najwięcej raportów ze szkodami dotyczy popularnych niemieckich marek. Przykładowo, BMW serii 5 miało aż 61% raportów z 2023 r. zawierających informację o szkodzie, podobnie BMW serii 3 i Opel Insignia (oba z wynikiem 57%). Również ponad połowa raportów zawierała informację o szkodzie w przypadku modeli takich jak:
- Ford Mondeo
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Volkswagen Passat
- Audi A6
- Ford Focus.
Tutaj pomoc oferuje autoDNA. Korzystając z usługi raportu historii pojazdu po numerze VIN, można sprawdzić, czy interesujący nas samochód nie miał wcześniej odnotowanej szkody.
Statystyki dotyczące szkód w pojazdach po powodzi
Odrębną, dość ciekawą kategorię stanowią szkody powstałe w wyniku zalania pojazdu. W 2023 r. odnotowano szkody powodziowe na łączną kwotę ponad 2 921 000 euro, co stanowi tylko 0,05% wszystkich szkód zarejestrowanych w raportach.
Łączna wartość szkód w autach używanych sprawdzonych przez autoDNA w 2023 r. wyniosła niemal 3 mld złotych, z czego ponad 400 tys. szkód miało wartość blisko 688 milionów euro.
Najpopularniejsze niemieckie modele, takie jak BMW serii 5, BMW serii 3 i Opel Insignia — właśnie one odnotowały najwięcej „trafień” w raportach.
Zanim dokonasz zakupu używanego pojazdu, zawsze warto sprawdzić jego numer VIN z pomocą serwisu autoDNA. Raport historii pojazdu to klucz do lepszej wiedzy przed dokonaniem transakcji.
Samochody uszkodzone — jakie musimy wyciągnąć wnioski?
Rozwój transportu drogowego w ostatnich latach jest imponujący, co wynika z szybko rozwijającej się sieci drogowej w Europie. Samochody osobowe są powszechnie dostępne, co potęguje ich kupno oraz sprzedaż.
Wybór typu nadwozia ma dla konsumentów drugorzędne znaczenie, gdyż nabywcy zwykle skupiają się raczej na konkretnym modelu i marce. W morzu ofert trudno jednak od razu rozpoznać, czy samochód nie doznał różnego rodzaju szkód.
W takich przypadkach nieoceniona jest pomoc autoDNA, serwisu oferującego raporty historii pojazdów. Samochody uszkodzone w wypadkach i kolizjach znajdują się w bazie autoDNA, do której dostęp można uzyskać za niewielką opłatą, znając numer VIN wybranego auta.
Jednak to tylko pierwszy krok w weryfikacji stanu pojazdu. Oprócz raportu warto dokładnie sprawdzić całościowy stan techniczny samochodu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?