Samochód sam wzywa pomoc. Jak często się to zdarza?

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych - do 3,5 tony - wyposażane są w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia.
Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych - do 3,5 tony - wyposażane są w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia. Fot. Karol Boela
Wzrasta liczba automatycznych wezwań pomocy na numer 112 z samochodowych systemów eCall - poinformował PAP rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński. Ile takich zgłoszeń jest rejestrowanych?

Rzecznik prasowy Instytutu Mikołaj Krupiński przypomniał, że wspólny unijny numer łączności alarmowej 112 od ponad 30 lat ratuje zdrowie i życie mieszkańców UE, w tym kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Tylko w 2021 roku w całej UE skorzystano z niego ponad 153 mln razy, a przez ostatnie 12 lat wykonano przeszło 1,5 mld połączeń. W Polsce w 2022 roku operatorzy numeru alarmowego odebrali ponad 21,3 mln zgłoszeń, z czego 35,7 proc. było nieuzasadnionych.

Krupiński przypomniał również, że w ramach infrastruktury telefonu alarmowego 112 funkcjonuje też ogólnoeuropejski system eCall, który polega na tym, że samochód w razie wypadku sam automatycznie wybiera numer 112.

"Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych - do 3,5 tony - wyposażane są w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia. Usługa ma charakter publiczny i bezpłatny, a jej rolą jest skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60 proc. w mieście i 50 proc. poza obszarami zabudowanymi" - powiedziała kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS Maria Dąbrowska-Loranc.

Rzecznik ITS zaznaczył, że według szacunków, eCall jest w stanie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drodze o 4 proc., a poważnych obrażeń - o 6 proc., dzięki czemu możliwe będzie zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych w krajach UE o 2,5 tys. rocznie.

Według danych MSWiA, tylko w 2022 roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego zarejestrowano łącznie 23,5 tys. zgłoszeń eCall, co było wynikiem wyższym o niemal 8 tys. zgłoszeń w stosunku do roku 2021, kiedy takich zgłoszeń zarejestrowano nieco ponad 15,6 tys. Wzrost liczby zgłoszeń - jak zauważa ITS - wynika ze wzrostu liczby samochodów posiadających system eCall.

Instytut Transportu Samochodowego zauważył, że choć w 2022 r. prawie 36 proc. zgłoszeń na numer 112 było nieuzasadnionych, to z roku na rok ich liczba spada, co oznacza, że kampanie społeczne prowadzone m.in. przez operatorów numerów alarmowych przynoszą oczekiwane efekty.

Eksperci przypominają, że numer alarmowy 112 powinniśmy wybierać tylko w uzasadnionych wypadkach, które wymagają interwencji służb ratowniczych, czyli np. w sytuacji: wypadku drogowego, pożaru, obrażeń ciała i silnego krwawienia, omdlenia i utraty świadomości, porażenia prądem, kradzieży, włamania, użycia przemocy, rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję lub zagrożenia życia, zdrowia i środowiska.

Źródło:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty