Na świecie produkuje się ponad 120 modeli samochodów z nadwoziem typu kombi. Ponad połowa z nich to auta terenowe, w których ten rodzaj karoserii przyjął się najlepiej. Pozostałe stanowią rozwinięcie konstrukcji typu sedan lub hatchback, oferując nabywcom dodatkowe walory użytkowe.
Nie zawsze w postaci dodatkowej przestrzeni bagażowej, ale takie przykłady są w zdecydowanej mniejszości.
Zazwyczaj kombi ma większy bagażnik, a po złożeniu tylnych foteli przypomina wręcz małą furgonetkę. Pokrywa sięgająca zderzaka ułatwia załadunek i wyładunek, a gdy zajdzie
potrzeba można wykorzystać także przestrzeń ponad dolną linią szyb (ten poziom przyjęto za górną granicę bagażnika).
W Polsce oferta "kombi" obejmuje ponad 50 modeli, jest zatem w czym wybierać. Rzut oka na zestawienie wystarczy jednak aby zobaczyć, że im niższa klasa aut, tym mniej propozycji.
Szkoda, bo w naszych warunkach małe "kombi" cieszą się dużą popularnością. Dobre przykłady stanowią wycofany już ze sprzedaży Fiat Palio Weekend czy produkowana obecnie Skoda Fabia Combi, która jest liderem w tym segmencie.
Nowe kierunki
Od kilku lat obserwujemy w naszym kraju coraz mniejsze zainteresowanie klasycznymi autami dwubryłowymi. Po części wiąże się to z odchodzeniem klientów do segmentów aut wielofunkcyjnych, najczęściej jednobryłowych lub rekreacyjnych,
nierzadko z napędem obu osi, których wnętrza są jeszcze bardziej funkcjonalne niż w tradycyjnych "kombi".
Dynamika sprzedaży takich samochodów nakręca koniunkturę. Powstają coraz liczniej nowe konstrukcje, które stanowią naturalną konkurencję dla klasycznych "kombi". Jesteśmy jednocześnie świadkami zacierania się granic konstrukcyjnych.
Coraz trudniej powiedzieć, który samochód jest jeszcze kombi -klasykiem, a który powinno się traktować jako pojazd innego
typu. W naszym zestawieniu uwzględniliśmy auta, które najmocniej zbliżone są jeszcze do klasycznego wzorca. Dlatego właśnie nie znalazły się w nim takie modele jak Fiat Sedici, Mercedes R, Nissan Qashqai czy Skoda Roomster.
Należy je identyfikować albo z segmentem MPV (auta wielkopojemne) albo SUV (rekreacyjne). Pominęliśmy również
grupę pojazdów wielofunkcyjnych, nawiązujących wyglądem do furgonetek (Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Peugeot Partner, Fiat Doblo).
Komfortowa zabudowa wnętrza i dodatkowe fotele sprawiają, że z dostawczymi furgonami łączy je tylko kształt nadwozia oraz imponujące rozmiary przestrzeni bagażowej. Uznaliśmy, jednak, że pionowy przebieg tylnej ściany nadwozia, podobnie
jak w przypadku wymienionych wcześniej aut nie wystarczy, by zaliczyć je do "kombi".
Kombi 4x4
Tak jak przy innych rodzajach nadwozia nabywcy mają możliwość zamawiania wersji "kombi" z napędem obu osi. W oddzielnej tabeli przedstawiamy przegląd takich właśnie odmian, wychodząc naprzeciw współczesnym oczekiwaniom rynku.
Napęd 4x4 wyraźnie staniał, nie stanowi już ekskluzywnego dodatku do najdroższych samochodów. Jego dostępność sprzyja podwyższeniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Napęd obu osi stanowi często rozwiązanie wręcz konieczne, ze względu na trudną eksploatację (szutrowe drogi, górski teren, intensywna eksploatacja zimą).
Coraz liczniejsze propozycje napędu 4x4 sprawiają, że nabywcy z grubszymi portfelami mogą dodatkowo podwyższyć funkcjonalność wybranych przez siebie "kombiaków".
Samochody z nadwoziem "kombi"oferowane na polskim rynku
Model | Najtańsza wersja silnikowa | Pojemność bagażnika standardowa/przy złożonych siedzeniach tylnych wg. VDA (l) | Dopuszczalna ładowność (kg) | Cena w zł |
Alfa Romeo 159 Sportwagon | 1.8 16V (benz., 140 KM) | 445/b.d. | 520 | 96 900 |
Audi A4 Avant | 1.6 (benz., 102 KM) | 442/1184 | 550 | 111 800 |
Audi A6 Avant | 2.0 TDI (turbodiesel, 140 KM) | 565/1660 | 630 | 165 500 |
BMW 3 Touring | 2.0 16V (benz., 129 KM) | 460/1385 | 520 | 118 700 |
BMW 5 Touring | 2.0 16V (benz, 163 KM) | 500/1650 | 600 | 172 400 |
Chevrolet Lacetti Kombi | 1.6 16V (benz., 109 KM) | 400/1410 | 515 | 49 100 |
Chrysler 300 C Touring | 3.5 V6 24V (benz, 253 KM) | 630/b.d. | 453 | 190 600 |
Citroen C5 Break | 1.8 16V (benz., 125 KM) | 563/1658 | 525 | 91 500 |
Dacia Logan MCV | 1.4 (benz, 75 KM) | 700/2350 | 575 | 34 150 |
Fiat Stilo Multi Wagon | 1.4 16V (benz., 95 KM) | 510/1480 | 435 | 50 400 |
Fiat Croma | 1.8 16V (benz., 140 KM) | 500/1610 | 445 | 74 900 |
Ford Focus Turnier | 1.4 16V (benz, 80 KM) | 482/1525 | 473 | 54 500 |
Ford Mondeo Turnier | 1.8 16V (benz., 110 KM) | 540/1700 | 631 | 74 990 |
Honda Accord Tourer | 2.0 16V (benz., 155 KM) | 592/937 | 498 | 97 900 |
Jaguar X-Type Estate | 2.0 D (turbodiesel, 130 KM) | 445/b.d. | 523 | 119 200 |
Mercedes C Touring | 1.8 16V (benz., 143 KM) | 470/1354 | 525 | 130 000 |
Mercedes E Touring | 1.8 16V (benz, 163 KM) | 690/1950 | 575 | 173 000 |
Mitsubishi Lancer Wagon | 1.6 16V (benz., 98 KM) | 344/1079 | 385 | 59 990 |
Nissan Primera Kombi | 1.6 16V (benz., 109 KM) | 465/1670 | 519 | 74 800 |
Opel Astra Classic Caravan | 1.4 16V (benz., 90 KM) | 480/1500 | 475 | 49 800 |
Opel Astra Caravan | 1.4 16V (benz., 90 KM) | 500/1540 | 525 | 61 350 |
Opel Vectra Caravan | 1.8 16V (benz., 140 KM) | 510/1850 | 555 | 87 500 |
Peugeot 206 SW | 1.4 (benz, 75 KM) | 313/1136 | 500 | 38 400 |
Peugeot 307 SW | 1.4 16V (benz, 88 KM) | 442/1512 | 417 | 55 900 |
Peugeot 407 SW | 1.8 16V (benz., 125 KM) | 448/1365 | 560 | 77 900 |
Renault Megane Grandtour | 1.4 16V (benz., 100 KM) | 520/1600 | 580 | 57 800 |
Renault Laguna Grandtour | 1.6 16V (benz., 115 KM) | 475/1500 | 630 | 79 000 |
Saab 9-3 Sport Combi | 1.8 16V (benz., 122 KM) | 419/1237 | 450 | 106 700 |
Saab 9-5 Sport Combi | 2.0 16V (benz, 150 KM) | 416/1490 | 470 | 133 900 |
Skoda Fabia Combi | 1.2 (benz., 54 KM) | 426/1225 | 515 | 38 790 |
Skoda Octavia Combi | 1.6 (benz., 102 KM) | 580/1620 | 660 | 64 600 |
Subaru Impreza SW | 1.5 16V (benz., 105 KM) | 401/b.d. | 440 | 69 900 |
Subaru Legacy SW | 2.0 16V (benz., 165 KM) | 433/b.d. | 550 | 101 600 |
Subaru Forester | 2.0 16V (benz, 158 KM) | 387/1629 | 490 | 87 000 |
Toyota Avensis Wagon | 1.6 16V (benz, 110 KM) | 520/1500 | 505 | 76 100 |
VW Passat Variant | 1.6 (benz., 102 KM) | 603/1731 | 632 | 86 900 |
Volvo V50 | 1.6 16V (benz., 100 KM) | 417/b.d. | 450 | 87 900 |
Volvo V70 | 2.4 16V (benz., 140 KM) | 485/b.d. | 622 | 143 900 |
Samochody z nadwoziem "kombi" i napędem 4x4 oferowane na polskim rynku
Model | Najtańsza wersja silnikowa | Pojemność bagażnika wg VDA (l) | Dopuszczalna ładowność (kg) | Cena w zł |
Alfa Romeo 159 Sportwagon Q4 | 3.2 JTS V6 24V (benz., 260 KM) | 445/b.d. | 520 | 190 900 |
Audi A4 Avant Quattro | 1.8 20V (benz, 163 KM) | 442/1184 | 550 | 148 100 |
Audi A6 Avant Quattro | 2.4 V6 24 V (benz, 177 KM) | 565/1660 | 630 | 189 700 |
BMW 3 Touring xi | 2.5 24V (benz., 218 KM) | 460/1385 | 465 | 192 100 |
BMW 5 Touring xi | 2.5 24V (benz., 218 KM) | 500/1650 | 525 | 229 700 |
Chrysler 300 C Touring | 3.5 V6 24V (benz, 253 KM) | 630/b.d. | 453 | 190 600 |
Mercedes C Touring 4-Matic | 3.0 V6 24V (benz., 231 KM) | 470/1354 | 525 | 200 300 |
Mercedes E Touring 4-Matic | 3.0 CDI (turbodiesel, 190 KM) | 690/1950 | 575 | 252 100 |
Skoda Octavia Combi 4x4 | 1.9 TDI (turbodiesel, 105 KM) | 580/1620 | 660 | 98 000 |
Subaru Impreza SW | 1.5 16V (benz., 105 KM) | 401/b.d. | 440 | 69 900 |
Subaru Legacy SW | 2.0 16V (benz., 165 KM) | 433/b.d. | 550 | 101 600 |
Subaru Forester | 2.0 16V (benz., 158 KM) | 387/1629 | 490 | 87 000 |
Volkswagen Passat Variant 4Motion | 2.0 16V FSI (benz., 150 KM) | 603/1731 | 633 | 106 600 |
Volvo V50 AWD | 2.5 20V (benz., 220 KM) | 417/b.d. | 488 | 160 000 |
Volvo V70 AWD | 2.4 D5 (turbodiesel, 185 KM) | 485/b.d. | 546 | 195 200 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?