Renault – 110 lat projektowania podzespołów mechanicznych

(mj/ip)
2002, RS22 Formula 1 silnik - V10, fot. Wake Upp
2002, RS22 Formula 1 silnik - V10, fot. Wake Upp
Francuska firma jest doskonale znana fanom motoryzacji do której wniosła wiele ciekawych i nowatorskich rozwiązań. Renault może pochwalić się m.in. 10. tytułami mistrza świata konstruktorów Formuły 1. Obecnie zaś dostarcza ona silniki aż do czterech zespołów wyścigowych. Jak wyglądała droga Renault od początku aż do obecnego stanu?

Louis Renault - od tego człowieka zaczęła się historia francuskiej marki. Był on młodym, niezwykle zdolnym

1898, Louis Renault _Voiturette type A, fot. Renault Communication
1898, Louis Renault _Voiturette type A, fot. Renault Communication

konstruktorem, po którego nazwisku firma przejęła nazwę. Jego pierwszym osiągnięciem było przerobienie trójkołowego pojazdu marki De Dion Bouton. W efekcie powstało auto o nazwie Voiturette mogące pochwalić się rozwiązaniami technicznymi, które były przełomowe w dziedzinie motoryzacji. Louis Renault stworzył skrzynię biegów z przełożeniem bezpośrednim, z przeniesieniem napędu za pomocą wału z przegubami Cardana. W roku 1898 udowodnił, iż jego technologia, w którą nikt nie wierzył, sprawdziła się. Dzięki temu wynalazkowi, młody bo 21 – letni konstruktor zebrał aż 12 zamówień na swoje samochody. Renault nie wiedział wtedy jeszcze, że jego wynalazek będzie produkowanych we wszystkich samochodach na całym świecie aż po dzień dzisiejszy.

Firma Renault już w 1902 roku utworzyła pierwszy 2 – cylindrowy silnik. W dalszej kolejności powstały jednostki 4 -, 6- i 8 – cylindrowe, które pozwoliły marce na powolne uplasowanie się w segmencie aut luksusowych. Świat zaczął podziwiać konstruktora, czego dowodem może być poniższe stwierdzenie. _Oto młody człowiek, który sprawił, że samochód stał się elegancki, cichy oraz prosty i który robi więcej niż ktokolwiek inny, żeby go spopularyzować. Ma niewiele ponad trzydzieści lat, jest multimilionerem, jest na szczycie i ma jeszcze siłę, entuzjazm i werwę podporucznika. Nazywa się Louis Renault – _tak pisała gazeta „l'Auto” w roku 1910. Renault stworzyło model 40CV, który stał się symbolem lat 20. I 30. pod względem mocy i prowadzenia pojazdu. Mógł pochwalić się9 - litrową jednostką posiadającą wysoki moment obrotowy, który dostępny był od najniższych obrotów. Pozwoliło to marce na konstruowanie pojazdów nie tylko dla najbogatszych ludzi świata, lecz także dla ówczesnych prezydentów.

Zaznaczyć należy, iż Renault nie interesował się tylko i wyłącznie samochodami. Tworzył wszystko, co się porusza, wszystko co nazywamy dzisiaj transportem. Stworzył furgonetki, małe autobusy, agregaty prądotwórcze czy silniki do samochodów. Ciekawym epizodem w historii firmy był okres wojenny. Renault zaprojektował czołg o nazwie FT17, który ważył zaledwie 6,5 tony i był dwa razy lżejszy od produkowanych wtedy pojazdów. Jego konstrukcja pozwalała na pokonywanie wzniesień o nachylenia do 45%. Innymi dziełami były samoloty produkowane w Billancourt w fabryce

1926, silnik 40 CV- 6, fot. Renault Communication
1926, silnik 40 CV- 6, fot. Renault Communication

francuskiej firmy. Kolejną znaną konstrukcją były taksówki Renault AG7, które pozwoliły na rekordowo szybkie przetransportowanie żołnierzy na front. W 1923 roku Renault uzyskało patenty na: hamulec mechaniczny ze wspomaganiem oraz na nowoczesne rozmieszczenie wałka rozrządu i zaworów w głowicy.

Louis Renault zrozumiał, iż aby przekonać ludzi do swojego pojazdu musi poddać go próbie. Postanowił wziąć udział w wielu ważnych imprezach sportowych. Pierwszym spektakularnym zwycięstwem był triumf w wyścigu Paryż – Wiedeń. Pierwszy na mecie był wtedy model Type K z silnikiem o mocy zaledwie 16 KM. Francuskie auto wyprzedziło wtedy mocniejsze i wspanialsze Mercedesy i Panhardy o mocach od 40 do 70 KM, które wycofały się z wyścigu z powodu licznych usterek.

W latach 20. Renault stał się prekursorem w dziedzinie transportu bijąc wszelkie rekordy. Twórca marki przejechał trasę Paryż – Warszawa w 43 godziny samochodem Renault 10CV. W 1925 roku pokonał rekordową odległość bez postoju. Było to 3385 km pokonane w 24 godziny ze średnią prędkością 141 km/h. Rok później Renault za pomocą modelu 40CV ustanowił rekord prędkości. W czasie 24 – godzinnego wyścigu na torze w Montlhéry auto poruszało się ze średnią prędkością 173,6 km/h. Rekord prędkości pobity został także w 1922 roku. Tym razem jednak na wodzie, pojazdem Farman, który rozpędził się do 140 km/h. Renault może pochwalić się także wyczynami w dziedzinie transportu lotniczego. W 1923 roku samolot Bréguet-Renault osiągnął 5381 m i pobił rekord osiągniętej wysokości. Dwa lata

1934, Nervasport, fot. Renault Communication
1934, Nervasport, fot. Renault Communication

później samolot Latécoère 25 z silnikiem Renault jako pierwszy przeleciał nad Andami.

Lata 50. I 60. to sukcesy w takich imprezach jak: 1000 Miles, Mont Ventoux, Monte Carlo czy też wyścigach długodystansowych jak np. 24 godziny w Le Mans. W 1956 roku pojazd „Etoile Filante” na słonym jeziorze Bonneville w USA pobił rekord świata i osiągnął prędkość na poziomie 308,85 km/h. Lata 70. i 80. to wprowadzenie przez Renault silników turbodoładowanych do rajdów samochodowych. W tamtym okresie francuska marka pochwalić się może wieloma zwycięstwami. Są to m.in. triumf w Formule 1 Jean-Pierre'a Jabouille’a i jego „małego silnika” RS14 z turbosprężarką podczas Grand Prix Francji w 1979 roku, zwycięstwa Renault 5 Turbo w tak kultowych zawodach, jak Rajd Monte-Carlo czy Tour de Corse. Od lat 90. aż do teraz Renault zdobył aż 10 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów F1.

Ważniejsze osiągnięcia mechaniczne Renault:

Rok

Rodzaj rozwiązania

1898

patent na przekładniową skrzynię biegów z przeniesieniem napędu na tylne koła

1902

pierwszy silnik opracowany i wprowadzony do sprzedaży przez Louisa Renaulta; patent na turbodoładowanie

1904

patent na świecę wymienialną

1920

6-cylindrowy silnik rzędowy dla modelu 40CV: pojemność 9 litrów, niespotykana przyjemność prowadzenia samochodu dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu osiąganemu już od najniższych obrotów. Renault 40CV stał się wzorcowym samochodem tych czasów pod względem przyjemności prowadzenia

1923

patent na hamulec mechaniczny ze wspomaganiem

patent na nowoczesne rozmieszczenie wałka rozrządu i zaworów w głowicy

1947

opracowanie i zastosowanie w produkcji obrabiarek wielozadaniowych, które umożliwiły produkcję silników w skali masowej

1961

pierwszy układ chłodzenia wodą ze zbiornikiem wyrównawczym, zastosowany
w samochodzie Renault 4. Obieg zamknięty sprawił, że uzupełnianie wody stało się odtąd zbędne

1965

pierwszy blok silnika odlany z aluminium z uszczelką pod głowicę (dla zrównoważenia dylatacji aluminiowego bloku silnika i żeliwnych tulei). Ten 4-cylindrowy silnik był montowany
w samochodach Renault 16 oraz w samochodach Alpine A110, które wygrały rajdowe Mistrzostwa Świata w 1973 roku

1978

pierwsza seryjnie montowana turbosprężarka w samochodzie Renault 18, a następnie,
w roku 1980, w Renault Fuego

1979

seryjny silnik wysokoprężny wykonany z aluminium

1980

Renault Fuego – najszybszy na świecie samochód z silnikiem diesla (200 km/h)

1988

Renault 21 2L Turbo, 175 KM, V max: 227 km/h

1999

pierwszy europejski silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa

1980, silnik V6 Turbo, fot. Renault Communication
1980, silnik V6 Turbo, fot. Renault Communication
2002, RS22 Formula 1 silnik - V10, fot. Wake Upp
2002, RS22 Formula 1 silnik - V10, fot. Wake Upp
1996, Renault Range 96 Season, fot. Wake Upp
1996, Renault Range 96 Season, fot. Wake Upp
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty