Rekordowy rynek olejów

(opr)
Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej na wymianę (GIPA 2009)
Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej na wymianę (GIPA 2009)
Polski rynek olejów silnikowych przekroczył w tym roku magiczną granicę 60 000 000 litrów.
Przy wyborze oleju silnikowego coraz rzadziej kierujemy się zaleceniami producenta samochodu, wynika z właśnie opublikowanego raportu GIPA.
Fot. GIPA. Polski rynek olejów silnikowych wg raportu GIPA (2009)
Fot. GIPA. Polski rynek olejów silnikowych wg raportu GIPA (2009)

Po okresie stabilizacji (2007-2008 wzrost o 0,72%), potencjał polskiego rynku olejowego w ciągu ostatniego roku wzrósł z 56 do 60,8 milionów litrów, czyli aż o 8,5%. To najwyższy wzrost w sześcioletniej historii polskich badań GIPA, na który złożyły się takie czynniki jak, zwiększająca się liczba zarejestrowanych aut oraz większa grupa kierowców, którzy w ostatnim roku zdecydowali się wymienić olej silnikowy.

Jak wynika z badania GIPA, kierowcy najczęściej zalewają samochody olejem Mobil (26%). Jego największymi konkurentami są Lotos (24%) i Castrol (19%). Kolejne marki w zestawieniu mają zdecydowanie mniejszy udział w rynku, na poziomie poniżej 10%.

Coraz mniej kierowców samodzielnie wymienia olej

Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej na wymianę (GIPA 2009)
Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej na wymianę (GIPA 2009)

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, nadal zwiększa się sprzedaż olejów silnikowych na tzw. dolewki, a równocześnie rośnie na znaczeniu możliwość wydłużenia przez kierowcę okresów między wymianami. W ciągu ostatniego roku olej silnikowy wymieniło 79% kierowców (średnio 4,1 litra). Niemal połowa z nich zleciła wymianę oleju silnikowego w serwisie. Co ciekawe, z 27% w 2008 do 20% w 2009 roku, spadła liczba kierowców, którzy wymienili olej samodzielnie. Powodem tego jest między innymi coraz częstszy brak wolnego czasu oraz wygoda.

Rekomendacje producentów nie tak ważne

Dla kierowców przy wyborze oleju silnikowego najbardziej liczy się zaufanie do marki (najwyższe oceny dla olejów Shell 65% i Mobil 63%) oraz cena. Kolejnymi kryteriami są właściwa ochrona silnika oraz trwałość, czyli możliwość przejechania największej liczby kilometrów bez wymiany. Według badanych kierowców, dwa ostatnie kryteria najlepiej spełniają oleje Mobil.

Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej z przeznaczeniem na dolanie (GIPA 2009)
Fot. Gipa. Udziały w rynku – olej z przeznaczeniem na dolanie (GIPA 2009)

Pierwszą piątkę cech branych pod uwagę przy zakupie oleju silnikowego zamykają zalecenia producenta samochodu oraz porady sprzedawców. I tak jak kierowcy coraz częściej słuchają porad sprzedawców, tak rekomendacje producentów samochodów nie są już tak często przez kierowców brane pod uwagę (spadek z 37 do 30%).

Statystyczny samochód na polskich drogach

Ma 10,9 lat, jego wartość to 13 500 złotych, a roczny przebieg to 14 700 kilometrów. Jak wynika z badania, najwięcej, bo 16 700 kilometrów pokonują samochody, których silnik jest zalany olejem Mobil (silniki zalane konkurencyjnymi markami od 13 600 km). W ostatnim roku średni koszt wymiany oleju, przy uwzględnieniu robocizny, wyniósł 138 złotych. To jedynie o 2 złote więcej, niż rok wcześniej.

Według badania GIPA najbardziej rozpoznawalnymi markami olejów silnikowych w Polsce są: Mobil, Castrol i Lotos. Kierowcy najczęściej używają olejów półsyntetycznych (40%). Oleje syntetyczne, kojarzone z nowszymi jednostkami napędowymi, zalewane są do 25% aut. Tyle samo silników zalanych jest olejami mineralnymi. Co dziesiąty kierowca nie potrafił odpowiedzieć na pytanie, jakiego oleju używa.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty