Przybyło ciężarowych

Michał Kij
Fot. Mercedes-Benz: W ubiegłym roku sprzedano w Polsce blisko 11,5 tys. nowych ciężarówek. To o 3 tys. więcej niż w 2003 r. Największym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe.
Fot. Mercedes-Benz: W ubiegłym roku sprzedano w Polsce blisko 11,5 tys. nowych ciężarówek. To o 3 tys. więcej niż w 2003 r. Największym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe.

W przeciwieństwie do samochodów osobowych, nowe ciężarówki były w ubiegłym roku rozchwytywane.

 

Sprzedano ich blisko 11,5 tys., ponad 3 tys. więcej niż w 2003 r. Zainteresowanie odbiorców rosło do 1 maja, po czym opadło, by osiągnąć apogeum jesienią. Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wywołało obawy w firmach transportowych, ale w ostatecznym rozrachunku polepszyło ich kondycję. Przestały obowiązywać zezwolenia transportowe w krajach UE i ograniczenia w zakresie liczby koncesji i licencji w transporcie międzynarodowym. Znikły kolejki na granicach. Dostępne stały się liczne fundusze, dzięki którym łatwiej było finansować zakup taboru. Impulsem do wymiany starych ciężarówek na nowe była chęć konkurowania z przewoźnikami zagranicznymi. Wkrótce okazało się, że to nie polscy transportowcy muszą obawiać się firm ze "starej" Unii, ale przeciwnie: to Włosi, Francuzi i Niemcy powinni mieć się na baczności.

 

Jak łatwo zgadnąć, największym powodzeniem w ubiegłym roku cieszyły się ciężarówki wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, głównie ciągniki siodłowe. Wzrósł popyt na samochody stosowane w budownictwie. Na nie zmienionym poziomie pozostała sprzedaż ciężarówek dystrybucyjnych do przewozu towarów na krótkich trasach.

 

Liderem został MAN, który dostarczył na polski rynek blisko 2 tys. nowych ciężarówek. Pomógł mu w tym znacząco duży kontrakt zawarty z firmą VOS. Na drugie miejsce spadło Volvo, trzecią pozycję utrzymało Renault. O blisko 60 procent wzrosła sprzedaż Scanii. W ubiegłym roku Szwedzi całkowicie odnowili gamę swoich ciężarówek. Nowe modele serii R zostały bardzo dobrze przyjęte, co świadczy o dużym zaufaniu do marki.

 

Krajowe ciężarówki niestety, nie radziły sobie dobrze. Sprzedaż Starów spadła, a ich głównym odbiorcą pozostaje wojsko. Zamówienia z Ministerstwa Obrony Narodowej utrzymują przy życiu zakład w Jelczu. Obie fabryki lata świetności mają za sobą. Podobnie jak w innych krajach dawnego bloku wschodniego, głównymi graczami na rynku zostały firmy tworzące tak zwaną europejską "Wielką Siódemkę": DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania i Volvo.

 

Sprzedaż nowych ciężarówek w Polsce w 2004 roku w sztukach

 

MAN

1955

Volvo

1707

 Renault Trucks1645

Mercedes-Benz

1616

DAF

1419

Scania

1412

Iveco

1049

Star

631

Jelcz

72

Źródło: Samar

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty