Przybyło ciężarowych

Michał Kij
Fot. Mercedes-Benz: W ubiegłym roku sprzedano w Polsce blisko 11,5 tys. nowych ciężarówek. To o 3 tys. więcej niż w 2003 r. Największym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe.
Fot. Mercedes-Benz: W ubiegłym roku sprzedano w Polsce blisko 11,5 tys. nowych ciężarówek. To o 3 tys. więcej niż w 2003 r. Największym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe.

W przeciwieństwie do samochodów osobowych, nowe ciężarówki były w ubiegłym roku rozchwytywane.

 

Sprzedano ich blisko 11,5 tys., ponad 3 tys. więcej niż w 2003 r. Zainteresowanie odbiorców rosło do 1 maja, po czym opadło, by osiągnąć apogeum jesienią. Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wywołało obawy w firmach transportowych, ale w ostatecznym rozrachunku polepszyło ich kondycję. Przestały obowiązywać zezwolenia transportowe w krajach UE i ograniczenia w zakresie liczby koncesji i licencji w transporcie międzynarodowym. Znikły kolejki na granicach. Dostępne stały się liczne fundusze, dzięki którym łatwiej było finansować zakup taboru. Impulsem do wymiany starych ciężarówek na nowe była chęć konkurowania z przewoźnikami zagranicznymi. Wkrótce okazało się, że to nie polscy transportowcy muszą obawiać się firm ze "starej" Unii, ale przeciwnie: to Włosi, Francuzi i Niemcy powinni mieć się na baczności.

 

Jak łatwo zgadnąć, największym powodzeniem w ubiegłym roku cieszyły się ciężarówki wykorzystywane w transporcie międzynarodowym, głównie ciągniki siodłowe. Wzrósł popyt na samochody stosowane w budownictwie. Na nie zmienionym poziomie pozostała sprzedaż ciężarówek dystrybucyjnych do przewozu towarów na krótkich trasach.

 

Liderem został MAN, który dostarczył na polski rynek blisko 2 tys. nowych ciężarówek. Pomógł mu w tym znacząco duży kontrakt zawarty z firmą VOS. Na drugie miejsce spadło Volvo, trzecią pozycję utrzymało Renault. O blisko 60 procent wzrosła sprzedaż Scanii. W ubiegłym roku Szwedzi całkowicie odnowili gamę swoich ciężarówek. Nowe modele serii R zostały bardzo dobrze przyjęte, co świadczy o dużym zaufaniu do marki.

 

Krajowe ciężarówki niestety, nie radziły sobie dobrze. Sprzedaż Starów spadła, a ich głównym odbiorcą pozostaje wojsko. Zamówienia z Ministerstwa Obrony Narodowej utrzymują przy życiu zakład w Jelczu. Obie fabryki lata świetności mają za sobą. Podobnie jak w innych krajach dawnego bloku wschodniego, głównymi graczami na rynku zostały firmy tworzące tak zwaną europejską "Wielką Siódemkę": DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania i Volvo.

 

Sprzedaż nowych ciężarówek w Polsce w 2004 roku w sztukach

 

MAN

1955

Volvo

1707

 Renault Trucks1645

Mercedes-Benz

1616

DAF

1419

Scania

1412

Iveco

1049

Star

631

Jelcz

72

Źródło: Samar

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie