Powrót koniunktury

Krzysztof Gołata
Wzrost popytu na samochody dostawcze i ciężarowe jest jednym z symptomów poprawy koniunktury gospodarczej.

Wzrost  popytu  na samochody dostawcze i ciężarowe jest jednym z symptomów poprawy koniunktury gospodarczej. Europejska gospodarka wstąpiła na ścieżkę wzrostu, gdyż - jak wynika z danych  ACEA -  w kwietniu zarejestrowano w Europie Zachodniej (kraje UE oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria)  161 499 nowych aut dostawczych (do 3,5 tony). Oznacza to, że popyt wzrósł o 8,0%  w porównaniu z ubiegłym rokiem.

 

Powrót koniunktury

W państwach piętnastki zarejestrowano ponad 157 tys. nowych pojazdów. Od stycznia do końca kwietnia europejskie firmy kupiły  ponad 644  tys. samochodów dostawczych. Oznacza to, że popyt wzrósł o 7,2%. Jeszcze bardziej dynamiczniej rozwija się rynek samochodów ciężarowych powyżej 16 ton. W kwietniu popyt zwiększył się aż o 15,4%, a europejskie firmy kupiły ponad 22 tys. aut.

 

W ciągu czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku zarejestrowano prawie 83 tys. nowych ciężarówek (wzrost o 6,2%). Dobra koniunktura panuje także w segmencie samochodów dostawczych powyżej 3,3 tony. Firmy kupiły ponad 31 tys. aut, czyli o 7,9% więcej niż w ubiegłym roku. W ciągu czterech pierwszych miesięcy 2004 r.  zarejestrowano w tym segmencie prawie 118 tys. aut (wzrost o 3,4%).

Jak kształtuje się koniunktura w Polsce? Dla rynku samochodów dostawczych data 1 maja nie oznaczała tak drastycznego spadku popytu, jaki zanotowano na rynku samochodów osobowych. W maju popyt - w porównaniu z kwietniem - spadł o prawie 19 %, a z salonów wyjechało ponad 2700 aut dostawczych. Jednak w stosunku do ubiegłego roku popyt na samochody dostawcze wzrósł o 12,7%, czyli również polska gospodarka znajduje się w fazie wzrostu. Potwierdzeniem tego są dane publikowane przez GUS, które mówią o ponad sześcioprocentowym wzroście PKB w tym roku. Od stycznie do końca maja firmy kupiły prawie 14 tys. pojazdów czyli aż o prawie 30 % więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, wynika z danych opublikowanych przez firmę Samar. 

Podobnie jak na rynku samochodów osobowych,  niekwestionowanym liderem jest Fiat, który od początku roku  sprzedał 3 662 aut (wzrost o 27,6%), w tym w maju 656 sztuk (wzrost o 11,2%). Udział producenta w rynku nieznacznie spadł i wynosi 26,2% (przed rokiem 26,7%). Drugą pozycję zajmuje Renault z wynikiem 1 441 aut (wzrost o 59,2%; w maju 286 aut, wzrost o 53,8%) i udziałem w rynku 10,3% (8,4% rok wcześniej). Kolejne miejsca zajmują Ford (1 375 sztuk, wzrost o 62,3%) i Mercedes-Benz (1 283 sztuki, wzrost o 23,8%). Na piątą pozycję spadł Citroen, który od początku roku sprzedał 1 209 samochodów (wzrost o 13,6%), z czego w maju 145 sztuk (spadek o 33,5%). Dalsze lokaty zajmują, w tej samej kolejności jak miesiąc wcześniej, Volkswagen (1 158 sztuk, 4,4% wzrostu), Peugeot (920 sztuk, 40% wzrostu), Opel (854 sztuki, 31% wzrostu), Intrall (697 sztuk) i Kia (595 sztuk, 53,4% wzrostu).

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie