Poprawa bezpieczeństwa czy sposób na dziurę budżetową?

(ip)
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Kontrole prędkości co 6 km – takich „niespodzianek” mogą spodziewać się kierowcy podróżujący po polskich drogach, wynika z analizy danych serwisu Korkowo.pl. Jeśli policja i straż miejska zamiast usunąć puste maszty, zacznie uzbrajać je w fotoradary, koszty podróży po polskich drogach wzrosną nawet o kilka tysięcy złotych.

Kontrole prędkości co 6 km - takich niespodzianek mogą spodziewać się kierowcy podróżujący po polskich drogach, wynika z analizy danych serwisu Korkowo.pl. Jeśli policja i straż miejska zamiast usunąć puste maszty, zacznie uzbrajać je w fotoradary, koszty podróży po polskich drogach wzrosną nawet o kilka tysięcy złotych.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Usunięcie atrap fotoradarów było jedną z najbardziej wyczekiwanych przez kierowców zmian w prawie o ruchu drogowym. Wejście w życie znowelizowanej ustawy miało zakończyć erę pustych skrzynek oraz ukrywania fotoradarów w krzakach i śmietnikach. Czy faktycznie tak się stanie? Czy dla policji i straży miejskich usuwanie pustych skrzynek będzie bardziej opłacalne niż uzbrajanie ich w fotoradary? Odpowiedź nasuwa się sama. Sprawdziliśmy jak będzie wyglądać podróż kierowcy po polskich drogach.

**CZYTAJ TAKŻE

Jak kierowcy oszukują fotoradaryFotoradary straży miejskiej wkrótce na ulicach

**

Na najpopularniejszej trasie w polskie góry - Poznań - Szklarska Poręba zlokalizowane są aż 42 maszty fotoradarowe. Kierowca jadący tą trasą musi uważać na pedał gazu - jego prędkość może zostać skontrolowana średnio co 6km. Podobnie wygląda sytuacja na trasie Warszawa - Szczyrk. Na 340-kilometrowym odcinku zainstalowano ponad 50 masztów (najwięcej na odcinku Częstochowa - Mysłowice). Kierowcy podróżujący ze stolicy na południe kraju muszą więc liczyć się z kontrolą prędkości średnio co 6,5km. Także na trasie do Katowic zadbano, by kierowców nie zmogła monotonna jazda -warszawiacy mogą spodziewać się aż 40 fotoradarów stacjonarnych.

Również dla kierowców podróżujących z Poznania przygotowano szereg drogowych atrakcji - na jednej z najpopularniejszych tras Poznań - Warszawa (DK92, DK2) zainstalowano 39 stacjonarnych fotoradarów.

Choć ruch na szlakach do nadmorskich kurortów nie jest jeszcze tak intensywny jak w sezonie wakacyjnym, kierowcy podróżujący nad polskie wybrzeże również muszą liczyć się z kontrolami prędkości. Na odcinku Łódź - Gdańsk zagęszczenie fotoradarów jest niewiele mniejsze - na 350-kilometrowej trasie zlokalizowano ponad 50 masztów.

Nieco lepiej wygląda sytuacja na trasie Wrocław - Szczecin, gdzie podróżujący może spodziewać się kontroli prędkości "zaledwie" 39 razy. Na odcinku ze Świebodzina do Międzyrzecza radzimy kierowcom zdjąć nogę z gazu - na 24-kilometrowym odcinku zamontowano fotoradary średnio co 4km.

- " Postrachem polskich kierowców nie są policjanci, ale fotoradary stacjonarne. Z puszką się nie dyskutuje. Według naszych danych na polskich drogach zamontowano ok. 1800 masztów, z czego najwięcej w województwie wielkopolskim i mazowieckim" - komentuje Dawid Nowicki z serwisu Korkowo.pl

Przy założeniu, że wszystkie maszty zostałyby wyposażone w urządzenie pomiarowe i przy każdym z nich kierowca przekroczyłby dozwoloną prędkość zaledwie o 11km/h (minimalna wartość podlegająca karze), już po 78 kilometrach trasy Warszawa - Szczyrk straciłby prawo jazdy i 600zł. z portfela. Oto trasy, na których podróż może kosztować najwięcej.

Mamy też i

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

dobrą wiadomość - spośród wszystkich przeanalizowanych szlaków udało się znaleźć i te, po których podróżuje się bez stresu. Największe szanse na spokojną podróż mają kierowcy poruszający się z Wrocławia w kierunku Katowic i Zgorzelca - na ponad 150-kilometrowych trasach zainstalowano zaledwie kilka stacjonarnych fotoradarów.

Spokojnie podróżuje się także z Krakowa w kierunku Lublina oraz Katowic - na tych odcinkach na fotoradar można natrafić średnio zaledwie co 40 km.

Z początkiem lutego zakończyły się konsultacje w sprawie rozporządzenia dotyczącego zasad ustawiania fotoradarów na drogach. Założeniem znowelizowanej ustawy miało być usunięcie atrap oraz masztów, które są puste. Dziś już wiadomo, że o ile pierwsza wytyczna została podtrzymana, o tyle w przypadku drugiej tak się nie stanie. Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury jeśli skrzynka na maszcie nie będzie uzbrojona w fotoradar ma zostać zasłonięta, podobnie jak znak informujący kierowców o zbliżaniu się do miejsca gdzie prowadzony jest pomiar prędkości.

Czy i w jakim zakresie policja i straż będzie stosować się do wytycznych? Czy zamiast usuwać puste maszty będą możliwie niezwłocznie uzbrajać je w fotoradary? Czas pokaże.

Źródło: korkowo.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty