Podstawowe błędy podczas mycia roweru

Materiał informacyjny Karcher
Mycie roweru to czynność, która nie tylko przynosi korzyści estetyczne, ale też pozwala zachować sprzęt w dobrym stanie technicznym. Wprawdzie wydaje się banalna, wystarczy przecież użyć wody i szczotki albo myjki wysokociśnieniowej, ale i podczas niej można popełniać podstawowe błędy, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Jakie to są błędy i jak ich unikać?

Mycie roweru jest tak samo ważnym zabiegiem jak przegląd i konserwacja. Standardowo przyjmuje się, że rower szosowy należy czyścić przynajmniej raz w miesiącu, a rower górski znacznie częściej, w zależności od częstotliwości korzystania. Czyszczenie jest zalecane za każdym razem, gdy jeździmy w błotnistym lub mokrym terenie.

Czemu jest takie ważne? Ponieważ, dzięki niemu unikniemy uszkodzeń i korozji spowodowanych nagromadzeniem się brudu i tłuszczu, które mogą wgryźć się w układ napędowy i inne części mechaniczne.

Regularna pielęgnacja i czyszczenie mogą również pomóc wykryć zużycie sprzętu, co może zapobiec kosztownym naprawom.

W tym artykule skupiamy się na podstawowym myciu roweru w warunkach domowych i odpowiadamy, jak poprawnie myć jednoślad, aby nie uszkodzić podzespołów.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak czyścić łańcuch lub jak myć rower w domu, odwiedź poradnik Kärcher: Jak i czym wyczyścić rower? Domowe mycie roweru >>

Błąd 1 – Pomijanie wstępnego płukania

Zanim przejdziemy do mycia właściwego, warto wykonać wstępne jego opłukanie. Dzięki temu usuniemy żwirowe zanieczyszczenia i luźne zabrudzenia na ramie roweru. Wystarczy użyć tu węża ogrodowego, by spryskać sprzęt od góry do dołu, a ręcznie pozbyć się większych kawałków błota, które osadziły się na kołach. W ten sposób otworzymy drogę środkom czyszczącym, które wnikną głębiej, a to zapewni lepsze efekty.

Błąd 2 – Mycie od lewej strony

Rower ma dwie strony – prawą i lewą – które pielęgnuje się inaczej. Prawa strona wymaga regularnego smarowania, znajdują się na niej m.in. przerzutki i łańcuchy. Lewa natomiast to np. hamulce i podzespoły bardzo czułe na wszelkiego rodzaju smar i brud, które wpływają na ich prawidłowe działanie. Podstawowym błędem jest tutaj mycie roweru na lewej, nienapędowej stronie, ponieważ powoduje to, że woda podczas mycia spływa wraz z tłuszczem i brudem na stronę prawą (napędową).

Jak więc zatem myć rower? Zawsze myjemy rower od prawej strony, niezależnie, czy myjemy go na stojąco, czy na leżąco. W ten sposób ograniczymy ryzyko dostania się brudu na tarcze. Jest to bardzo ważne, ponieważ tłusty brud na hamulcach sprawia, że najzwyczajniej mogą przestać hamować, a do tego mogą hałasować. Dlatego też na wszelki wypadek zaleca się na koniec lekko spryskać tarcze wodą lub przetrzeć delikatnie elementy układu hamulcowego zwilżoną szmatką, by pozbyć się ewentualnych nagromadzeń.

Błąd 3 – Niewłaściwe użycie myjek wysokociśnieniowych

 


fot. rower umyty za pomocą myjki ciśnieniowej

 

Myjki wysokociśnieniowe są szybkim sposobem na umycie roweru – są małe, poręczne i dają świetne efekty. Szczególnie popularna jest tu najmniejsza myjka Kärcher K Mini (kliknij aby sprawdzić ceny i opinie >>), której moc 110 barów pozwala błyskawicznie oczyścić rower, ponadto umożliwia precyzyjne kierowanie strumienia wody w pożądany obszar, dzięki czemu bez trudu można omijać elementy wrażliwe. Jednak nieprawidłowo stosowane mogą uszkodzić podzespoły, ale wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach. 

Podstawowym błędem jest kierowanie strumienia wody na elementy ruchome, w których znajduje się smar (elementy łożyskowane lub uszczelnianie), ponieważ wysokie ciśnienie może go wypłukać. Woda powoduje otwieranie się uszczelek, przez co dostaje się do środka łożyska wraz z całym brudem, a to zmusza do rozebrania łożyska, oczyszczenia go i nasmarowania.

Jak myć rower przy pomocy myjki ciśnieniowej? Przede wszystkim rower myjemy z pewnej odległości (najlepiej większej niż zalecane 30 cm), a wodę kierujemy pod kątem, a nie bezpośrednio na łożyska i amortyzatory, a w przypadku roweru elektrycznego na połączenia. Szczególnie należy zwrócić uwagę na łożyska sterowe, ponieważ znajduje się tam szczelina, do której łatwo może przedostać się brud – tutaj dobrze jest kierować strumień od góry.

Błąd 4 – Mycie samą wodą i szczotką

Jeżeli pojazd jest bardzo ubłocony, najpierw należy umyć go większą ilością wody, a następnie skupić się na szczegółach. Do mycia dobierzmy odpowiednie środki, ponieważ samo mycie wodą nie wystarczy (wyjątek stanowią myjki wysokociśnieniowe, bo tu pracuje ciśnienie). Można rozważyć preparaty z aktywną pianą, którymi wystarczy spryskać brud, odczekać i spłukać, lub też specjalne szczotki, które się odkształcają i dopasowują do krzywizn roweru, co ułatwia usuwanie zabrudzeń z trudno dostępnych miejsca, jak np. okolice napędu.

Jak myć rower detergentem? Jeżeli używamy płynu, to nawilżamy gąbkę mieszaniną wody i detergentu. Następnie nacieramy zabrudzony obszar, często delikatnie płucząc go świeżą wodą. Uważamy, aby nie dopuścić do kontaktu z hamulcami, by ich nie uszkodzić.

Błąd 5 – Pomijanie końcowego osuszania

Tak samo ważne, jak płukanie przed myciem, ważne jest osuszenie roweru na koniec. Błędem jest pozostawienie mokrego roweru do samoistnego wyschnięcia. Należy w pierwszej kolejności pozbyć się nadmiaru wody – w tym celu wystarczy kilka razy dynamicznie podnieść i opuścić rower, a także zakręcić korbą do tyłu. Co ważniejsze podzespoły należy wyczyścić delikatnie ściereczką do sucha i od razu nasmarować.

Na koniec upewnijmy się, że umyliśmy cały rower. Nie powinno się pomijać takich elementów, jak oświetlenie, błotniki, bagażnik i kierownica. Największą uwagę warto skierować na manetki, dźwignie hamulcowe i chwyty. Amortyzatory także wymagają dokładnego czyszczenia i je najlepiej przecierać szmatką po każdej jeździe.

Źródła:

- https://www.kaercher.com/pl/home-garden/poradnik-zastosowan/jak-i-czym-wyczyscic-rower-domowe-mycie-roweru.html

- Podstawowe błędy podczas mycia roweru. Jak myć rower, by mu nie zaszkodzić? https://youtu.be/xyS8VV8s0Fs 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie