Offroadowe akcesoria

Sebastian Imielski
Doświadczeni offroadowcy rzadko dokonują zakupu pojazdu w salonie, a jeśli już to zrobią, to niezwłocznie poddają go licznym przeróbkom i udoskonaleniom. Salonowe akcesoria przygotowane są dla użytkowników, którzy oczekują od auta przede wszystkim odpowiedniego wyglądu.

Doświadczeni offroadowcy rzadko dokonują zakupu pojazdu w salonie, a jeśli już to zrobią, to niezwłocznie poddają go licznym przeróbkom i udoskonaleniom. Salonowe akcesoria przygotowane są dla użytkowników, którzy oczekują od auta przede wszystkim odpowiedniego wyglądu.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Firmy przygotowały pełną gamę akcesoriów mających uwypuklić właściwości terenowe auta. Możemy więc wybrać wzmocnienia progowe z nakładkami, orurowanie przednie, boczne oraz tylne, a także osłonę pod silnik. Samo orurowanie tylnych narożników to koszt przekraczający 2 tys. zł. Podobną kwotę zapłacimy za osłonę pod silnikiem.

Każdy liczący się samochód terenowy powinien mieć mocowane w tylnej części koło zapasowe. Do niego potrzebna jest odpowiednia osłona. Jej koszt, w zależności od marki, może przekroczyć 5 tys. zł. Doposażając samochód, nie powinniśmy zapomnieć o haku umożliwiającym ciągnięcie przyczepy. Do tego dochodzą bagażnik dachowy i felgi. Firmy często oferują wyposażenie dodatkowe w pakietach, co pozwala na spore oszczędności.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

Od akcesoriów ważniejsze jest jednak wyposażenie techniczne. Podczas gdy samochody terenowe, tj. Land Criuser, Pajero czy Cherokee, standardowo wyposażone są w  takie elementy jak reduktor czy blokada mechanizmu różnicowego, to SUV-y w większości są ich pozbawione. Dokonując zakupu, warto się rozeznać, czy interesujący nas pojazd ma stały napęd na cztery koła, czy jest on dołączany elektronicznie.

Najczęstszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach jest opcja wyboru przez kierowcę sposobu napędu pomiędzy klasycznym na przednią oś, stałym na cztery koła i automatem, gdzie decyzję o przeniesieniu napędu na dane koło podejmuje komputer, stale monitorujący przyczepność. To optymalne rozwiązanie, a przy tym oszczędniejsze.

Właściciele terenówek, którzy poczuli smak offroadowej zabawy, mogą się doposażyć w akcesoria niedostępne w salonowych sklepach. Najpopularniejszymi "zawodowymi" elementami wyposażenia są oczywiście opony terenowe z odpowiednio ukształtowanym bieżnikiem. Jazda na nich po asfalcie jest uciążliwa głównie z uwagi na hałas, jaki generują, za to w terenie mogą się okazać niezbędne. Do tego dochodzą dodatkowe akumulatory, gwarantujące energię dla m.in. wyciągarki czy oświetlenia, felgi, kompresory i bagażniki dachowe. Przydatny może być  też specjalny podnośnik, np. pneumatyczny pompowany z rury wydechowej, o udźwigu kilku ton, umożliwiający wydobycie auta z grząskiego terenu. Współczesny offroadowiec nie powinien zapomnieć o nawigacji satelitarnej z aktualnymi mapami, bo może ona  uratować go w najcięższych sytuacjach.


Fot. Mercedes
Fot. Mercedes


Blokada w ostateczności

Blokada mechanizmu różnicowego to mechanizm stosowany głównie w pojazdach terenowych, ciężarowych, ciągnikach rolniczych oraz SUV-ach. Jego zadaniem jest wyrównanie prędkości kół, co powoduje, że po ich zablokowaniu pojazd zachowuje się tak, jakby miał sztywną oś. Stosowany jest np. przy niepotrzebnym ślizganiu się kół na grząskim i podmokłym terenie. Trzeba pamiętać, że blokady są ostatnią deską ratunku i dłuższa jazda z zablokowanymi dyferencjałami, w szczególności po twardym podłożu, może prowadzić do ich uszkodzenia.

Terenówka SUV-owi nierówna
"Pełnoprawny" samochód terenowy powinien być oparty na konstrukcji ramowej - sztywniejszej, twardszej i bardziej wytrzymałej w trudnych warunkach drogowych.

Niezbędne są również blokada mechanizmu różnicowego i reduktor, ułatwiające jazdę w ciężkim terenie. SUV-y są przeważnie tych elementów pozbawione. Samonośne zawieszenie jest lżejsze, ale za to mniej odporne na ewentualne uderzenia.

Terenówkę od SUV-a odróżnia też wielkość prześwitu kół, choć tę różnicę niektóre marki nadrabiają pneumatycznym zawieszeniem, pozwalającym użytkownikowi dostosować wielkość prześwitu do wymagań drogowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty