Okazuje się, że między poszczególnymi modelami istnieją spore różnice, które czynią je łatwiejszymi lub trudniejszymi do otwarcia i uruchomienia. Wystarczy zajrzeć do danych organizacji Thatcham, działającej na zasadzie non profit od 1969 r. i stanowiącej wyrocznię w dziedzinie zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Metodyka „złodziejskich” testów Thatcham jest bardzo rozbudowana, a ich kryteria uznawane są za najbardziej rygorystyczne na świecie.
W badaniach uwzględnia się liczbę i rodzaj zabezpieczeń przed kradzieżą, takich jak blokada zapłonu i kolumny kierownicy, zewnętrzne zamki i ich mechanizmy, systemy elektroniczne (alarm oraz immobiliser), znaki identyfikacyjne pojazdu, drugi mechaniczny system zabezpieczeń, szyby, zarządzanie podzespołami, możliwość skopiowania kluczyka i pozyskanie informacji o kodzie i elementy dodatkowe (blokowanie tylnej kanapy lub bagażnika). Uwzględniane jest również zabezpieczenie przed włamaniem na podstawie oceny wszystkich wymienionych wcześniej elementów.
Auto autu nierówne
Elektronika, blokująca zapłon i uniemożliwiająca uruchomienie silnika osobom niepowołanym to dzisiaj standard. Ale fabryczny
alarm takim standardem już nie jest. Standardem nie są również odporne na próby włamania zamki albo trudne do sforsowania szyby. Elementów istotnych z punktu widzenia zabezpieczenia przed kradzieżą jest wiele, nie sposób ocenić ich bez specjalistycznych badań. Dlatego sięgnięcie do publikacji Thatcham jest niezbędne. Dowiemy się z nich czy nie kupujemy przyjaznego dla złodziei bubla. Wybierajmy droższe wersje samochodów. Dodatkowy wydatek z pewnością się opłaca, bo zestawienia Thatcham pokazują, że auta w bogatszych specyfikacjach są z reguły lepiej zabezpieczone przed intruzami.
Zdaniem eksperta: Bartłomiej Romanek - szef firmy instalującej zabezpieczenia antykradzieżowe
Zabezpieczeniem przeciwkradzieżowym samochodu nabywca powinien się interesować bardziej niż elementami podnoszącymi komfort użytkowania auta. Wiedza o odporności na włamania i bezprawne uruchomienie ma istotne znaczenie głównie dla tych, którzy planują parkować kupiony samochód na ulicy pod domem lub osiedlowym parkingu, a w kręgu ich zainteresowań jest auto szczególnie popularne wśród złodziei. Wiedza o rodzajach i jakości zabezpieczeń w konkretnych modelach jest powszechnie dostępna, trzeba tylko chcieć z niej skorzystać.
Więcej na temat zabezpieczeń przeciwkradzieżowych w obecnie produkowanych samochodach w bieżącym numerze miesięcznika "Motosalon".
Więcej na temat aut z napędem 4x4 w raporcie "4x4 rośnie w siłę" w bieżącym numerze miesięcznika "Motosalon".
Więcej na temat aut z napędem 4x4 w raporcie "4x4 rośnie w siłę" w bieżącym numerze miesięcznika "Motosalon".
Najlepiej zabezpieczone samochody użytkowe
Lekki van
1. Volkswagen Caddy
2. Peugeot 207 Van
3. Peugeot Partner
4. Citroen Berlingo
5. Nissan NV200
Ciężki Van
1. Nissan Primastar
2. Renault Trafic Sport
3. Ford Transit Sport
4. Vauxhall/Opel Vivaro (Sportive)
Pick-up/skrzyniowe
1. Volkswagen Amarok
2. Ford Ranger (2012)
3. Mitsubishi L200 (oprócz 4Work i 4Life)
4. Nissan Cabstar
Van 4x4
1. Land Rover Discovery 4
2. Nissan Pathfinder
4. Mitsubishi Outlander
5. Mitsubishi ASX
Van proekologiczny
1. Ford Fiesta Furgon 1.6 Duratorq
2. Vauxhall/Opel Corsa Van 1.3CDTI 16V (95 KM) EcoFlex Start-Stop
3. Ford Fiesta Furgon 1.4 Duratorq TDCi
Najlepsi producenci:
1. Nissan Motor (GB) Ltd.
2. Vauxhall Motors UK
3. Peugeot Motor Company PLC
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?