Naprawa samochodu - co trzeba regularnie wymieniać. Poradnik

Paweł Puzio
O
O
Udostępnij:
Większość samochodów na polskich drogach to auta co najmniej kilkuletnie. Sprawdź, co trzeba w nich regularnie wymieniać.
O
O

Zakup samochodu używanego, to zawsze początek wydatków z nim związanych.

Które części trzeba z reguły wymienić po zakupie, które najszybciej się zużywają?

Części samochodowe możemy podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej.

REKLAMA
zobacz takżeAmortyzatory regiomoto.pl - amortyzatory i części samochodowe, sklep internetowy

Do pierwszej grupy należy zaliczyć:

- olej i filtr oleju,

- filtry powietrza i paliwa,

- pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu,

- świece zapłonowe lub żarowe,

- płyn w układzie chłodzenia.

 

– Jeżeli kupiliśmy auto używane, to te elementy należy wymienić niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający samochód, chyba że jest dowód wymiany tych części w postaci wpisu do książki pojazdu z pieczątkami serwisu – radzi Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto.pl, sieci motoryzacyjnej zrzeszającej sprzedawców części i niezależne warsztaty motoryzacyjne w 200 miastach Polski.

 

Nie warto rezygnować z wymiany tych elementów, bo usterka któregokolwiek z nich naraża nas na kosztowne naprawy silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.

W drugiej grupie znajdą się te części, których stan możemy zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu. Przegląd w warsztacie samochodowym należy oczywiście przeprowadzić przed zakupem auta. Do tej grupy należą:

 

- elementy układu hamulcowowego - klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus ewentualna wymiana płynu hamulcowego,

- zawieszenie - sworznie, drążki kierownicze, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów,

- przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza,

- pasek alternatora z napinaczem,

- amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.

 

Ile kosztują części zamienne do popularnych samochodów?

Średni koszt części z pierwszej grupy dla auta VW Golf IV 1.9 TDI, 2000-2005, 101 KM, przy zastosowaniu dobrych, markowych produktów spełniających normy części oryginalnej wg GVO, to ok. 1 300 zł. Dla drugiej grupy: 2 300 zł.

 

Najbardziej kosztowne naprawy

Najdroższe naprawy czekają nas w przypadku usterek silników wysokoprężnych, szczególnie z technologią Common Rail. - Jeśli więc w samochodzie z silnikiem Diesla zaobserwujemy nadmierne dymienie podczas rozruchu i przyspieszania, trudności z rozruchem, należy przypuszczać, że zużyte są drogie elementy układu wtryskowego. Koszty regeneracji lub wymiany mogą sięgać kilku tysięcy złotych – mówi Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto.pl.

Równie drogą naprawą będzie wymiana turbosprężarki, zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Usterkę turbosprężarki trudniej też zdiagnozować podczas jazdy próbnej czy prostego przeglądu.

 

– Konieczne jest tu użycie testera diagnostycznego, co zresztą polecam wykonać w każdym samochodzie przed zakupem. Pewnym objawem problemów ze sprężarką może być brak odczuwalnego przyspieszenia, większej mocy silnika, po przekroczeniu dwóch-dwóch i pół tysiąca obrotów na minutę – radzi Witold Rogowski.

Jakie zaniedbania w naprawach mogą mieć najgorsze skutki?

Usterki wielu elementów w samochodzie mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Eksploatacja samochodu z niesprawnymi amortyzatorami, luzami w układzie kierowniczym, niesprawnym układem hamulcowym (np. niewymienionym na czas płynem hamulcowym) grozi wypadkiem.

Natomiast pozorne oszczędności na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika, a więc tłoków, zaworów i wałka rozrządu.

Które z samochodów używanych są uważane za mniej awaryjne?

Jak z przekąsem mawiają mechanicy samochodowi niezniszczalne auta skończyły się wraz z odejściem VW Golfa II i Mercedesa W124. - Niestety, reguła jest taka, że im nowocześniejszy samochód z coraz większą ilością elektroniki pokładowej,tym większa jest jego zawodność – podkreśla Bogumił Papierniok.

Dodaje, że doświadczenia firm flotowych mówią, że jednym z lepszych modeli był Ford Focus II 1.8 TDCI oraz Mondeo 2.0 TDCI, natomiast niezależne badania np. na rynku niemieckim niezmiennie wykazują jako najmniej awaryjne auta marki Toyota.

 

– Polscy kierowcy niezmienną atencją otaczają wyroby ze znaczkiem Volkswagena, jak Golf, czy Passat i zapewne nie jest to postępowanie bezpodstawne – mówi ekspert ProfiAuto.pl.
 
Które samochody mają tanie części zamienne?

Najtańsze pod względem kosztów napraw są najbardziej popularne marki w naszym kraju. Z pewnością są to takie modele jak Opel Astra II i III, VW Golf od I do IV generacji, Ford Focus I i II, starsze wersja Forda Mondeo i Fiaty. Nieco droższe mogą być części do samochodów francuskich marek Peugeot, Renault, Citroen.

Nie należy obawiać się samochodów japońskich i koreańskich, gdyż mamy tu bogaty wybór dostawców, zarówno producentów części oryginalnych, jak i zamienników.

Jakie części i płyny należy wymieniać w aucie niezależnie od przebiegu pojazdu:

 

- płyn hamulcowy – co 2 lata;

- płyn chłodniczy – maksymalnie co 5 lat lub wcześniej, jeśli po sprawdzeniu odporności na zamarzanie okaże się ona niższa niż -20 st. C;

- olej silnikowy z filtrem – co roku lub wcześniej, jeśli tak wynika z przebiegu i zaleceń producenta pojazdu;

- wycieraczki lub ich pióra – maksymalnie co 2 lata, w praktyce lepiej co roku;

- pasek rozrządu i alternatora – maksymalnie co 5 lat niezależnie od przebiegu;

- opony po 10 latach na pewno nadają się do wyrzucenia ze względu na starzenie się gumy (oczywiście zazwyczaj zużyją się szybciej);

- cylinderki hamulcowe – po 5 latach zapewne trzeba będzie je wymienić z powodu starzenia się uszczelek.

 

Opr. Paweł Puzio na podstawie materiałów ProfiAuto.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie