Do skuteczności układu hamulcowego przywiązuje się coraz większą wagę. Samochody wyższych klas i najnowszej generacji mają krótszą drogę hamowania.

Z punktu widzenia fizyki proces hamowania samochodu polega na zamianie energii kinetycznej poruszającego się pojazdu na energię cieplną wytwarzaną w elementach ciernych układu hamulcowego. Z zasady zachowania energii wynika, że droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. W praktyce na długość drogi hamowania mają wpływ czynniki związane z układem droga - pojazd, a więc

stan i rodzaj nawierzchni, ogumienie, stan techniczny samochodu, a także konstrukcja i materiały zastosowane do budowy układu hamulcowego.
Fading temperaturowy
Z przeprowadzonych badań wynika, że dla samochodów osobowych poruszających się z prędkością 100 km/h akceptowalna długość drogi hamowania wynosi 40 metrów, a

najlepsze uzyskiwane wyniki to 35 metrów.
Podczas hamowania 90 proc. energii przejmują tarcze hamulcowe, resztę klocki, zaciski, piasty, łożyska kół oraz płyn hamulcowy. Elementy te się rozgrzewają i w efekcie spada sprawność układu. Jest to tzw. fading temperaturowy. Większość układów hamulcowych nie jest odporna na to zjawisko. Po ich rozgrzaniu długość drogi hamowania wzrasta o kilka metrów.
Wytwórcy systemów hamulcowych konstruują coraz sprawniejsze układy i stosują nowoczesne materiały cierne, które pozwalają na skrócenie drogi

amowania o 2 - 3 metry. Potencjalni nabywcy pojazdów częściej zwracają uwagę na wygląd pojazdu, jego funkcjonalność i uzyskiwane przyspieszenia niż na długości drogi hamowania. Nota bene producent nie ma obowiązku podawania w folderach reklamowych drogi hamowania.
Badania drogi hamowania
Badania drogi hamowania różnych samochodów, które nie były specjalnie przygotowywane do prób, wykonuje się w jednakowych, powtarzalnych warunkach na suchym płaskim

odcinku drogi. Samochód porusza się na zalecanym przez producenta rozmiarze ogumienia, w którym precyzyjnie wyregulowano ciśnienie. Obciążenie stanowi kierowca i nominalna ilość paliwa w zbiorniku. Długość drogi hamowania jest mierzona przy pomocy precyzyjnej aparatury. Próby polegają na rozpędzaniu samochodu do prędkości 100 km/h i hamowaniu bez blokowania kół. W pierwszym powtórzeniu mierzona jest długość drogi hamowania przy zimnych hamulcach. Średnia arytmetyczna z następnych dziewięciu

jazd, to droga hamowania przy hamulcach rozgrzanych. Wyniki pomiarów zestawiono w tabelach dla wybranych przedstawicieli różnych segmentów rynkowych.
Im droższy, tym lepszy
Wśród samochodów małych występuje duże zróżnicowanie długości drogi hamowania wynoszące około 13 metrów. Układy hamulcowe prawie wszystkich samochodów są podatne na zjawisko fadingu. Średnia długość drogi hamowania jest najwyższa i wynosi 41,4 m. Większość aut kompaktowych hamuje na dystansie poniżej 40 m (średnia 39,9 m), podatność na fading temperaturowy jest mniejsza w porównaniu z grupą samochodów małych. Samochody klasy średniej mają lepsze układy hamulcowe

odporne na fading. W tej grupie aut hamulce charakteryzują się wysoką skutecznością, co potwierdza średnia długość drogi hamowania - 38,6 m. Testowane samochody z nadwoziem kombi, uważane za stosunkowo duże i ciężkie, uzyskują bardzo przyzwoite rezultaty, średnia 39,1 m. Relatywnie drogie i ciężkie samochody klasy wyższej mają większą średnią 39,2 m, lecz z powodu masy przekraczającej 1600 kg, trudniej je zatrzymać.
Współczesne samochody są zbudowane z zespołów projektowanych przez wyspecjalizowanych dostawców. Również układy hamulcowe podlegają takiej prawidłowości, z zastrzeżeniem, że i w tej dziedzinie naczelną zasadą jest optymalizacja kosztów wytwarzania, co ma odzwierciedlenie w długościach dróg hamowania. Faktem jest, że samochody opracowywane współcześnie, mają o wiele sprawniejsze układy hamulcowe niż ich poprzednicy czego przykładem są Opel Astra III, VW Golf czy Renault Megane.
Długość drogi hamowania samochodów małych:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
Fiat Punto | 1,4/95 | 1040 | 38,6/39,4 |
Ford Fiesta | 1,4/80 | 1105 | 39,2/38,2 |
Mazda 2 | 1,4/80 | 1120 | 39,2/39,2 |
Toyota Yaris | 1,0/68 | 925 | 39,9/40,5 |
Mercedes-Benz A | 1,4/82 | 1120 | 39,9/40,0 |
Seat Ibiza | 1,4/75 | 1085 | 39,9/40,6 |
VW Polo | 1,4/75 | 1145 | 40,3/39,5 |
Ford Fusion | 1,4/80 | 1140 | 40,5/40,2 |
Fiat Panda | 1,2/60 | 980 | 40,6/41,5 |
Renault Thalia | 1,6/107 | 1070 | 40,8/42,4 |
Citroen C3 | 1,4/75 | 1160 | 40,9/42,7 |
Honda Jazz | 1,4/83 | 1015 | 40,9/41,7 |
Nissan Micra | 1,2/80 | 1025 | 41,2/40,8 |
Renault Clio | 1,4D/65 | 1075 | 41,7/43,5 |
Hyundai Atos | 1,0/55 | 900 | 41,9/42,7 |
Opel Corsa | 1,0/58 | 1020 | 42,2/42,3 |
Renault Twingo | 1,2/75 | 915 | 42,4/42,9 |
Peugeot 206 | 1,1/60 | 925 | 42,5/43,9 |
Skoda Fabia | 1,4/60 | 1100 | 42,5/42,2 |
Mini One | 1,6/90 | 1130 | 42,6/42,9 |
Fiat Albea | 1,2/80 | 1100 | 43,4/43,9 |
Fiat Seicento | 1,1/54 | 775 | 51,6/52,6 |
Długość drogi hamowania samochodów kompaktowych:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
Opel Astra III | 1,4/90 | 1225 | 37,3/37,4 |
Renault Megane | 1,6/113 | 1155 | 37,6/37,9 |
Alfa Romeo 147 | 1,9 JTD/115 | 1355 | 38,1/39,2 |
VW Golf IV | 1,6/105 | 1270 | 38,3/38,9 |
Ford Focus | 1,8 TDCi/115 | 1275 | 38,3/39,6 |
Toyota Corolla | 1,6/110 | 1190 | 38,4/39,1 |
Audi A3 | 2,0/150 | 1395 | 38,5/38,6 |
Nissan Almera | 1,8/114 | 1240 | 39,1/39,1 |
Chevrolet Lacetti | 1,6/109 | 1250 | 39,7/41,4 |
Honda Civic | 1,6/110 | 1220 | 40,2/40,9 |
Fiat Stilo | 1,6/103 | 1360 | 40,4/40,5 |
Ford Focus | 1,6/100 | 1230 | 40,8/40,5 |
Peugeot 307 | 1,6/109 | 1250 | 41,0/39,2 |
Hyundai Accent | 1,4/84 | 1125 | 41,2/41,3 |
Opel Astra II | 1,6/101 | 1230 | 41,4/41,0 |
Seat Leon | 1,4/75 | 1190 | 42,1/43,1 |
Kia Rio | 1,4/75 | 1080 | 46,4/45,2 |
Długość drogi hamowania samochodów klasy średniej:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
Ford Mondeo | 2,0/145 | 1415 | 36,5/36,7 |
BMW 318 | 2,0/143 | 1400 | 36,6/36,8 |
Nissan Primera | 2,0/140 | 1410 | 37,6/38,5 |
Opel Vectra | 2,2DTI/125 | 1540 | 37,7/37,6 |
Citroen C5 | 2,2HDi/133 | 1540 | 37,7/38,9 |
Honda Accord | 2,0/155 | 1385 | 37,9/36,8 |
Renault Laguna | 1,9dCi/120 | 1460 | 38,1/38,7 |
Saab 9-3 | 2,2 TDi/125 | 1425 | 38,1/39,1 |
Audi A 4 | 1,8T/190 | 1605 | 39,1/39,5 |
Mercedes C 180 | 2,0/129 | 1495 | 39,1/39,7 |
Volvo S 60 | 2,0/180 | 1500 | 39,8/39,9 |
Mazda 6 | 2,0/141 | 1360 | 40,1/41,0 |
Lancia Lybra | 2,4JTD/140 | 1440 | 41,5/42,7 |
Długość drogi hamowania samochodów klasy wyższej:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
Skoda Superb | 2,8/193 | 1585 | 36,2/37,3 |
Mercedes-Benz E 220 | 2,2CDi/150 | 1665 | 37,0/37,8 |
Peugeot 607 | 2,2Hdi/133 | 1630 | 38,7/40,2 |
Toyota Camry | 3,0/186 | 1560 | 39,4/38,8 |
BMW 520 | 2,0TDi/136 | 1610 | 39,8,39,7 |
Audi A 6 | 1,9TDI/130 | 1510 | 38,9/39,3 |
Lancia Thesis | 2,5/170 | 1795 | 39,2/40,0 |
Opel Omega | 3,2/218 | 1735 | 39,9/39,8 |
Alfa Romeo 166 | 2,4JTD/140 | 1595 | 42,1/43,2 |
Długość drogi hamowania samochodów kombi:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
BMW 325 | 2,5/192 | 1665 | 36,1/37,0 |
VW Passat | 1,9TDI/130 | 1550 | 37,5/37,7 |
Honda Accord | 2,0/155 | 1510 | 38,3/38,7 |
Renault Laguna | 2,0/163 | 1490 | 38,4/38,1 |
Toyota Avensis | 2,0/147 | 1440 | 38,4/38,4 |
Ford Mondeo | 2,0/145 | 1390 | 39,1/40,1 |
Skoda Octavia | 1,6/102 | 1380 | 41,1/41,4 |
Volvo V 70 | 2,4/140 | 1545 | 41,3/42,1 |
Citroen C 5 | 2,0/140 | 1465 | 42,5/42,6 |
Długość drogi hamowania kombivanów:
Marka/model | Pojemność i moc silnika (ccm/KM) | Masa własna (kg) | Długość drogi hamowania, hamulce zimne/gorące (m) |
Opel Combo | 1,6/87 | 1280 | 40,4/39,9 |
Citroen Berlingo | 1,6/109 | 1310 | 40,6/40,6 |
Peugeot Partner | 2,0HDi/90 | 1390 | 41,0/41,3 |
Renault Kangoo | 1,2/58 | 1100 | 41,7/43,6 |
Fiat Doblo | 1,2/65 | 1330 | 43,1/43,7 |
Źródło: ADAC
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto