Na zimę – opony zimowe

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Ryszard Polit: Na śniegu tylko opony zimowe zapewniają kierowalność pojazdu.
Fot. Ryszard Polit: Na śniegu tylko opony zimowe zapewniają kierowalność pojazdu.
Udostępnij:
W trudnych warunkach zimowych bezpieczeństwo podróżowania i mobilność zapewnią prawidłowo dobrane opony zimowe.

Przewaga opon zimowych szczególnie uwidacznia się, gdy spadnie temperatura powietrza i mieszanka gumowa opon letnich staje się twarda.

 

Na śniegu ogumienie letnie jest wręcz niebezpieczne, droga hamowania wzrasta około 2 razy w porównaniu z oponą zimową. To są argumenty, które powinien wziąć pod uwagę każdy kierowca. Przyjmuje się, że opony zimowe należy zakładać, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7

Fot. Ryszard Polit: Na śniegu tylko opony zimowe zapewniają kierowalność pojazdu.
Fot. Ryszard Polit: Na śniegu tylko opony zimowe zapewniają kierowalność pojazdu.

stopni C.

 

Właściwości opon zimowych

 

Już na pierwszy rzut oka opony zimowe różnią się wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika złożona z "klocków" sprawia, że opony te zapewniają dobrą przyczepność na mokrej i śliskiej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę. Tą cechę zapewniają szerokie rowki obwodowe oraz rowki poprzeczne transportujące wodę na zewnątrz. Drugą ważną funkcją jest zapewnienie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych. W osiągnięciu tego celu pomagają głębokie poprzeczne nacięcia opony zwane lamelkami umieszczone w klockach. To one "otwierają" się i "wgryzają" w podłoże zapewniając przyczepność podczas ruszania i siłę oporu niezbędną do hamowania pojazdu zarówno na śniegu jak i lodzie. Ilość lamelek w oponie jest optymalnie dobrana przez producenta i może osiągać 2000. Kształt i sposób działania lamelek jest zróżnicowany. Poza krótszą drogą hamowania, opony zimowe zapewniają znacznie lepsze

Fot. Kormoran: Opona zimowa na inny kształt bieżnika niż opona letnia. Ogumienie zimowe wykonane jest też z innej mieszanki gumowej, która nie twardnieje
Fot. Kormoran: Opona zimowa na inny kształt bieżnika niż opona letnia. Ogumienie zimowe wykonane jest też z innej mieszanki gumowej, która nie twardnieje w niskich temperaturach.

warunki trakcyjne na ośnieżonych nawierzchniach, stabilne prowadzenie pojazdu na łukach i precyzyjne reakcje na ruchy kierownicą oraz umożliwiają pokonywanie wzniesień. Opona zimowa może przenieść aż 5 razy większy moment napędowy niż letnia.

 

Należy pamiętać, aby nowych zimowych pneumatyków nie zakładać bezpośrednio przed planowanym długim wyjazdem na zimowy urlop. Nowe opony muszą dotrzeć się do nawierzchni i pełną sprawność uzyskują po pokonaniu dystansu około 300 km. Głębokość bieżnika opon zimowych jest wyższa niż opon letnich i wynosi 4 mm. Bieżnik o wysokości poniżej 4 mm nie daje gwarancji bezpieczeństwa.

 

Inna guma

 

Guma, z której są wykonane opony letnie, jest odporna na nagrzewanie. Jednak zimą w niskich temperaturach twardnieje i ślizga się po podłożu. Zimą elastyczność opony jest niezbędna, aby bieżnik swym kształtem mógł się dopasować do nawierzchni. Ogumienie zimowe pracuje w szerokim zakresie temperatur i musi zachowywać swe dobre własności od minus 25 do plus 20 stopni C. Do wytwarzania opon zimowych używane są mieszanki gumowe o specjalnym składzie

Fot. Michelin: Na mokrej drodze, przy temperaturze poniżej 7°C, hamując z prędkości 80 km/h, potrzeba około 34 m do zatrzymania się przy oponach zimowych
Fot. Michelin: Na mokrej drodze, przy temperaturze poniżej 7°C, hamując z prędkości 80 km/h, potrzeba około 34 m do zatrzymania się przy oponach zimowych i około 40 m przy oponach letnich.

z podwyższoną zawartością krzemionki.

 

Właściwe opony do samochodu

 

Producenci ciągle poszukują doskonalszych kształtów bieżnika i nowych rozwiązań materiałowych, które mają za zadanie poprawić własności opony. Już na etapie produkcji różnicuje się przeznaczenie opon zimowych produkując mniejsze rozmiary 13, 14 cali w niższych klasach prędkości Q i T. Są one dedykowane do samochodów, które ze względu na swe cechy konstrukcyjne rozwijają niższe prędkości. Te grupy opon są tańsze. Opony na obręcze o średnicach 15 - 18 cali, często o bardzo obniżonym profilu, oprócz wysokich indeksów prędkości H i V są bardzo dokładnie wykonane i droższe.

Generalnie obowiązuje zasada, że ceny opon rosną wraz ze wzrostem średnicy osadzenia, zmniejszeniem wysokości profilu i zwiększeniem

Fot. Michelin: Trzeba zadbać, aby już w drugiej połowie października samochód był przygotowany do sezonu zimowego, tym bardziej, że już w tym okresie
Fot. Michelin: Trzeba zadbać, aby już w drugiej połowie października samochód był przygotowany do sezonu zimowego, tym bardziej, że już w tym okresie w nocy temperatury nierzadko spadają poniżej zera. Przewaga opon zimowych szczególnie uwidacznia się, gdy

indeksu prędkości. W praktyce ważne jest, aby kupować opony dobrane do potrzeb kierowcy i osiągów samochodu, aby bez potrzeby nie przepłacać.

 

Eksploatacja

 

Obecnie przybywa zwolenników opon zimowych, którzy doceniają ich zalety. Zakup kompletu opon zimowych to wydatek porównywalny do nabycia opon letnich, jednak przy przestrzeganiu terminów sezonowej wymiany, czas używania dwóch zestawów opon wydłuża się ponad dwukrotnie.

Fot. Michelin: Opona zimowa różni się od letniej kształtem bieżnika i rodzajem mieszanki gumowej.
Fot. Michelin: Opona zimowa różni się od letniej kształtem bieżnika i rodzajem mieszanki gumowej.

Niezależnie od sposobu napędu samochodu, opony zimowe powinny być umieszczone na obu osiach pojazdu, muszą mieć jednakowy bieżnik i podobny poziom zużycia, zakładanie opon w lepszym stanie na oś napędzaną nie daje pożądanego efektu.

 

Jak ważną rolę pełnią opony zimowe świadczy fakt, że w Szwecji Finlandii, Niemczech Austrii i Szwajcarii ich stosowanie zimą jest obowiązkowe. W naszym kraju, w którym zima co roku zaskakuje drogowców, stosowanie opon zimowych powinno należeć do kanonu bezpiecznej jazdy.

  

Przykładowe ceny wybranych opon:

 

Marka

Rozmiar

Cena (zł)

Goodrich Winter G

185/70R 14

202

Goodrich Winter 2T/A

155/70 R13

137

Goodrich Winter Slalom

225/60R16

434

Kormoran Snowpro

155/70 R 13

106

Kleber Krisalp 3

135/65R 13

120

Kleber Krisapl HP Protectis

205/55R 16

420

 

Źródło: www.opony.pl
, sklep Radial S.J.R. Puchała i Wspólnicy

 

- aby uzyskać duże przebiegi opon, należy dbać o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, często wyważać koła oraz kontrolować ustawienie geometrii zawieszenia,

- gdy jedziemy z prędkością 180 km/h zużycie bieżnika jest 9 razy większe niż przy poruszaniu się z prędkością 100 km/h,

 jeśli opona zostawia czarny ślad na nawierzchni, zużycie bieżnika wzrasta 100 razy w porównaniu z normalną jazdą.

 

Głębokość bieżnika ma zasadniczy wpływ na szybkość odprowadzania wody i długość drogi hamowania. Zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm wydłuża drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 10 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie