Na gazie, ale ziemnym?

Maciej Pobocha
Samochody zasilane gazem ziemnym nie są jeszcze u nas popularne.
Samochody zasilane gazem ziemnym nie są jeszcze u nas popularne.

CNG, czyli sprężony gaz ziemny, to jedno z najtańszych i najbardziej ekologicznych paliw. Jego popularność w Polsce rośnie, ale nadal w porównaniu z gazem płynnym (LPG) sprzedaje się go niewiele.

 

Źródłem gazu ziemnego nie jest ropa naftowa jak w przypadku gazu płynnego, a naturalne pokłady tego surowca. CNG składa się w większości z metanu. Zawiera mniej związków węgla niż benzyna czy olej napędowy, w związku z czym w wyniku jego spalania do atmosfery

Samochody zasilane gazem ziemnym nie są jeszcze u nas popularne.
Samochody zasilane gazem ziemnym nie są jeszcze u nas popularne.

uwalnianych jest mniej tlenków węgla. Niższa jest także emisja tlenków azotu.

Z punktu widzenia właścicieli samochodów najważniejsza jest jednak cena gazu ziemnego, koszt założenia instalacji i eksploatacji.

 

Obecnie metr sześcienny CNG kosztuje ok. 1,5 zł. Dla porównania za litr LPG trzeba zapłacić ok. 2,06 zł, oleju napędowego - 3,72 zł, a benzyny PB95 - 3,76 zł.

Koszt instalacji gazu zimnego z jedną butlą wraz z montażem do Opla Astry II z 2001 r. wynosi ok. 5,5 tys. zł, a instalacji LPG ok. 3,3 tys. zł. W przypadku Fiata Punto z 1995 r. ceny wynoszą 4 tys. zł za instalację CNG i ok. 2 tys. zł za instalację LPG.

 

Samochód zasilany gazem płynnym zużywa ok. 10 - 15 proc. więcej paliwa niż zasilany benzyną. W przypadku gazu ziemnego zużycie utrzymuje się w stosunku 1 m3
:1 litr. Tym samym auto potrzebujące na przejechanie 100 km średnio 7 litrów benzyny zużyje 7 m3
CNG.

Instalacja gazu ziemnego CNG jest droższa od instalacji tzw. autogazu LPG.
Instalacja gazu ziemnego CNG jest droższa od instalacji tzw. autogazu LPG.

Problem stanowi niewielki zasięg na gazie ziemnym wynoszący w przypadku aut osobowych ok. 300 km.

 

Instalacje CNG i LPG wykorzystują te same urządzenia. Różnią się budową zbiorników na paliwo, które w przypadku gazu LPG magazynowane jest pod ciśnieniem 20 atmosfer, a CNG ok. 200 atmosfer. W instalacji CNG nie ma ponadto wlewu, a rodzaj szybkozłącza.

 

Na rynkach europejskich oferowanych jest ok. 120 modeli samochodów z fabryczną instalacją gazu ziemnego. W Polsce jest ich dużo mniej, przy czym przeważają auta użytkowe - Fiat Doblo czy Opel Combo. W przyszłości dołączą do nich Opel Zafira, Volkswagen Caddy i Fiat Panda.

 

- Po Polsce jeździ ok. 1200 pojazdów zasilanych CNG. Mogą one tankować paliwo w 40 punktach, przy czym 20 z nich obsługuje klientów indywidualnych. To znacznie mniej niż w innych państwach europejskich. Dla przykładu w Berlinie działa ok. 12 stacji, a kolejnych 18 zostanie wkrótce otwartych - mówi Gerard Bartłomiejczyk - p.o. przewodniczącego Stowarzyszenia Użytkowników Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym NGV Polska.

 

Dodaje, że CNG mógłby być w naszym kraju popularniejszy, gdyby odpowiednie działania podjęły władze.

 

- Gaz ziemny jest paliwem ekologicznym. W związku z tym właściciele samochodów zasilanych CNG mogą liczyć w innych państwach europejskich na pewne przywileje: możliwość odliczenia pewnych kwot przy zakupie pojazdów, bezpłatnego parkowania w centrach miast, jazdy pasami przeznaczonymi dla autobusów. W Polsce takich rozwiązań nie ma - stwierdza Gerard Bartłomiejczyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty