Lubimy terenówki i pickupy

Tomasz Dominiak
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Podczas gdy na największych rynkach motoryzacyjnych sprzedaż dużych samochodów systematycznie spada, w Polsce, mimo drożejącej benzyny, paliwożerne auta cieszą się niesłabnącą popularnością.

 

Odwrót od czołgów na kołach widoczny jest zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie cena za galon benzyny przekroczyła po raz pierwszy w historii poziom 4 dol. Efekt?

 

W maju cztery największe koncerny w USA: General Motors, Chrysler, Ford i Toyota zanotowały ostry spadek sprzedaży półciężarówek. Najwięcej stracił GM, producent aż 12 modeli pickupów i terenówek, m.in. Hummera H2 czy ogromnego Cadillaca Escalade. Ich sprzedaż spadła w ubiegłym miesiącu o blisko 40 proc. w porównaniu do maja 2007 r.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Nic więc dziwnego, że GM postanowił zamknąć aż cztery fabryki produkujące paliwożerne samochody. - Odpływ klientów w stronę oszczędnych aut to już stały trend, a nie chwilowa moda - powiedział szef koncernu Rick Wagoner, ogłaszając w ubiegłym tygodniu zmniejszenie mocy produkcyjnych o 0,5 mln pickupów i terenówek rocznie. Sytuacja jest na tyle poważna, że firma rozważa pozbycie się marki Hummer, produkującej cywilne wersje terenowego auta używanego przez amerykańską armię m.in. w Iraku.

 

Zaszokowani rekordowymi cenami paliwa Amerykanie rzucili się teraz na auta z napędem spalinowo-elektrycznym. Sprze­daż Priusa - najpopularniejszej hybrydy w USA - od marca tego roku wynosi ponad 20 tys. sztuk miesięcznie, czyli dwa razy tyle co rok temu.

Zupełnie inaczej jest w Polsce, gdzie trwa szał sprowadzania wielkich terenówek... właśnie z USA. Kwitnie także sprzedaż nowych pickupów, które mają w ofercie trzej najwięksi japońscy importerzy: Toyota, Nissan i Mitsubishi. Te samochody, zaprojektowane z myślą o drobnych przedsiębiorcach budowlanych, potrzebujących niewielkiego auta skrzyniowego do przewozu materiałów i sprzętu, w Polsce mają status reprezentacyjnych limuzyn.

 

Kupno pickupa jest szczegól­nie atrakcyjne dla blisko 2 mln osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Jednoosobowe firmy korzystają bowiem nie tylko ze zwolnienia z akcyzy, ale również z pełnego odpisu VAT-u. W zależności od wartości auta to dla nich finansowa korzyść w wysokości 30 - 40 tys. zł.

 

W ubiegłym roku Polacy kupili ok. 20 tys. terenówek (15 tys. typu SUV i 5 tys. pełnowymiarowych) oraz ok. 6 tys. pickupów. Eksperci przewidują, że w tym będzie jeszcze lepiej, bo ten segment rynku ma urosnąć o kilkanaście procent.

 

- Rosnące zainteresowanie dużymi autami wynika u nas ze zmiany upodobań klientów, którzy coraz częściej wybierają je zamiast samochodów średniej i wyższej klasy np. VW Pas­sata czy Toyoty Avensis - mówi Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar". - Podobny trend widoczny jest w Europie Zachodniej, jednak tam gwałtowny wzrost zainteresowania takimi samochodami wystąpił już kilka lat temu - podkreśla Drze­wiecki.

 

Ewentualne odwrócenie tre­n­dów może przynieść wprowadzenie nowych regulacji uzależniających podatki od emisji. Tak jest już w Hiszpanii, gdzie za zakup dużego auta trzeba się słono opłacić fiskusowi.

 

Cenionym atutem pickupów i terenówek, poza obszernym wnętrzem i napędem na cztery koła, jest wyższa pozycja za kierownicą, co zapewnia lepszą widoczność na drodze, a w efekcie zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Dlatego w Europie producenci próbują połączyć ogień z wodą - zalety terenówki z niewielkimi wymiarami i oszczędnym silnikiem. Takie są Ford Kuga i Renault Koleos - dwa małe SUV-y, które lada chwila trafią do sprzedaży na Starym Kontynencie, a także Land Ro­ver LRX, miejska terenówka, która pojawi się w salonach samochodowych za rok.

 

Sprzedaż samochodów w 2007 r.

 

Litwa

+ 48%

Polska

+ 23%

Włochy

+ 7%

Irlandia

+ 6%

Holandia

+ 4%

Austria

- 1%

Islandia

- 4%

Węgry

- 6%

Niemcy

- 8%

Finlandia

- 9%

 

Najlepiej sprzedające się pickupy w Polsce w 2007 r.

 

Nissan Navara

2 410

Toyota Hilux

1464

Mitsubishi L200

1022

Ford Ranger

323

Ssangyong Actyon

189

Źródło: Samar, własne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Raven

Raven Style Pink 20/21

659,00 zł

kup najtaniej

Roces

Roces Paradise Lama Czarne 450635 02

219,98 zł

kup najtaniej

Uvex

Uvex Fierce Czarny 18/19

279,82 zł

kup najtaniej

Fischer

Fischer Rc4 60 Jr Junior 18/19

449,00 zł

kup najtaniej

Livall

Livall Rs1

697,11 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie