Liga niezwykłych dżentelmenów

Michał Grygier
Fot. Mercedes-Benz: Skrót SLR już w latach 50. XX w. elektryzował fanów motoryzacji. Pół wieku później nic się w tej sprawie nie zmieniło.
Fot. Mercedes-Benz: Skrót SLR już w latach 50. XX w. elektryzował fanów motoryzacji. Pół wieku później nic się w tej sprawie nie zmieniło.
Mając do dyspozycji moc mogącą przenosić pasma górskie i design poruszający najbardziej zatwardziałego krytyka piękna, Mercedes SLR McLaren dołączył do grona supersportowców – podobnie jak jego pradziadek 300 SLR.

Mając do dyspozycji moc mogącą przenosić pasma górskie i design poruszający najbardziej zatwardziałego krytyka piękna, Mercedes SLR McLaren dołączył do grona supersportowców - podobnie jak jego pradziadek 300 SLR.

 

Dziadunio z 1951 r. był jednak nieco inny. Odmienny wyraz twarzy. Nie miał "cywilizacyjnej smyczy" w postaci komputerów pokładowych, był obficie niekomfortowy, trudny w prowadzeniu i... wspaniały! Należał do najlepszych kierowców świata - tylko tacy mogli się z nim zmierzyć. Władali nim m.in. Sterling Moss oraz konstruktor auta - Rudolf Uhlenhaut. Czy w pojeździe z XXI wieku zostało coś z pierwowzoru? Czy geny wyczynowca przetrwały?

Fot. Mercedes-Benz: Skrót SLR już w latach 50. XX w. elektryzował fanów motoryzacji. Pół wieku później nic się w tej sprawie nie zmieniło.
Fot. Mercedes-Benz: Skrót SLR już w latach 50. XX w. elektryzował fanów motoryzacji. Pół wieku później nic się w tej sprawie nie zmieniło.

 

To, że Mercedes-Benz nawiązuje do swojej legendy - wartej dziś, bagatela, 25 mln euro - jest oczywiste jak grawitacja. Zaświadczają temu zarówno nazwa i design, jak tez technologiczne przeszczepy z Formuły 1. Czasy się jednak zmieniły - więc jak bardzo zmienił się kod SLR?

 

Srebrna strzała - reaktywacja!

 

Najszybsze dziecko Mercedesa idzie rodzinnym tropem. Wyglądem nawiązuje do dziadka. Boczne wloty powietrza, rury wydechowe umiejscowione tuż za przednimi kołami (chyba tylko po to, żeby kierowca mógł

Fot. Mercedes-Benz: Nieważne czy z przodu, czy z tyłu - Mercedes SLR McLaren wygląda równie intrygująco.
Fot. Mercedes-Benz: Nieważne czy z przodu, czy z tyłu - Mercedes SLR McLaren wygląda równie intrygująco.

poczuć efekt końcowy naciskania na pedał gazu!), unoszone tylne skrzydło i drzwi przymocowane do nadwozia na tyle nietypowo, że sam Salvador Dali by się nie powstydził. To wszystko już było, 50 lat temu, ale teraz jest o niebo lepsze! Dawne niewygody przybrały formę luksusu, pozostając jednocześnie na najwyższym na świecie motoryzacyjnym poziomie. A ten poziom oznacza granice szaleństwa, ale o tym później...

Bryła bardzo intrygująca, niby zwykły Mercedes, a jednak... Przód wzorowany na wyczynowych bolidach, czyli Srebrne Strzały made in F1! Wielki nos z równie wielkim logo, po

Fot. Mercedes-Benz: Drzwi otwierane na kształt skrzydeł to znak rozpoznawczy Mercedesa SLR McLaren.
Fot. Mercedes-Benz: Drzwi otwierane na kształt skrzydeł to znak rozpoznawczy Mercedesa SLR McLaren.

bokach podwójne reflektory, a niżej coś na wzór przedniego skrzydła - jak u Kimiego Raikkonena. Całość płaska niczym lekkoatletyczny dysk. Płaskość przodu z czasem przechodzi, w coś na kształt ciągniętego po ziemi, nieco wypełnionego worka. Linia zaczyna grubieć, by zakończyć samochód całkiem pokaźnym zadkiem. Konstrukcja wykonana z włókien węglowych zapewnia bezpieczeństwo na poziomie aut wyczynowych. Wymienna strefa zgniotu, wykonana ze wzmocnionych włóknem węglowym tworzyw sztucznych. Wyzwalane dwustopniowo poduszki powietrzne dla kierowcy i

Fot. Mercedes-Benz: Wnętrze jak w luksusowym sedanie, tyle, że materiały leciutkie jak piórko w celu ograniczenia masy pojazdu.
Fot. Mercedes-Benz: Wnętrze jak w luksusowym sedanie, tyle, że materiały leciutkie jak piórko w celu ograniczenia masy pojazdu.

pasażera, boczne poduszki oraz dodatkowo poduszki zabezpieczające kolana. Najwyższe osiągi musza iść w parze z najwyższym poziomem bezpieczeństwa!

 

Bezpieczne szaleństwo!

 

Bo jak inaczej nazwać ten przewrotny zabieg panów ze Stuttgartu? Otrzymujemy wnętrze jak w luksusowym sedanie, tylko siedzenia są jakby "głębsze". Do tego mamy świetny system audio, nawigację satelitarną, skórzane obicia - wszystko najwyższej jakości! Nawet kluczyk jest jak w E-klasse. Z tym, że w gąszczu podobnych

Fot. Mercedes-Benz: Silnik o pojemności 5,5 l rozwija moc 626 KM. Niewielu kierowcom na świecie potrzeba do szczęścia czegoś więcej.
Fot. Mercedes-Benz: Silnik o pojemności 5,5 l rozwija moc 626 KM. Niewielu kierowcom na świecie potrzeba do szczęścia czegoś więcej.

mu wyzierać będą trzy chromowane literki - SLR! Po umieszczeniu kluczyka go w stacyjce i uruchomieniu silnika skojarzenia z E-klasse odpłyną nieuchronnie jak kadencja kolejnych rządów! To, co wydobywa się przed nami spod maski budzi respekt. Aby sprawdzić jak bardzo czasy się zmieniły zrobimy małe porównanie: Dziadunio - jednostka 3-litrowa, wnuczek - 5,5 litra. Dziadunio ze swoich ośmiu cylindrów wypracowywał 310 KM, wnuczek ze swoich 12 - dwa razy tyle, bo 626 KM! Pójdźmy dalej: przyspieszenie od 0 - 100 km/h - 7,1 s i 3,8 s! Ale to jeszcze nic... 0 - 200 km/h:

Fot. Mercedes-Benz: Mercedes SLR McLaren jest składany ręcznie. Klient otrzymuje produkt najwyższej jakości w cenie...500 tys. euro.
Fot. Mercedes-Benz: Mercedes SLR McLaren jest składany ręcznie. Klient otrzymuje produkt najwyższej jakości w cenie...500 tys. euro.

legenda 21,8 s, spadkobierca legendy - 11,3 sekundy! Prędkości maksymalne 284 i 334 km/h! Oto dwie najbardziej zaawansowane konstrukcje swoich czasów. Jest jeszcze jedna różnica. SLR-em z lat pięćdziesiątych trzeba było zawładnąć. SLR-em z XXI wieku zawładnie za nas komputer! Seryjne ESP naprawi za nas część błędów o jakie bardzo łatwo, szczególnie, gdy ktoś cierpi na przerost ambicji nad umiejętnościami. Tego w latach pięćdziesiątych niestety nie potrafiono... A może stety?

 

Ilu kierowców, tyle opinii na to, jak dziś powinno wyglądać prawdziwe wyczynowe auto. Powinno być bezwzględne jak gorąca patelnia, czy mięciutkie jak poduszki z kaczego pierza? Tak czy inaczej - gorąca patelnia owinięta kaczym pierzem wprost ze Stuttgartu kosztuje okrągłe 500 tys. euro!

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty