La dolce vita

Michał Kij
Fot. Fiat - Fiat 600 produkowany we Włoszech w latach 1955 - 1969 na zdjęciach z epoki. Początkowo drzwi otwierały się “pod wiatr” i nie było uchylnego, trójkątnego okienka przy bocznej szybie. Konstruktorem pojazdu był Dante Giacosa, który ni
Fot. Fiat - Fiat 600 produkowany we Włoszech w latach 1955 - 1969 na zdjęciach z epoki. Początkowo drzwi otwierały się “pod wiatr” i nie było uchylnego, trójkątnego okienka przy bocznej szybie. Konstruktorem pojazdu był Dante Giacosa, który ni
Pralka, telewizor i Fiat 600. Pięćdziesiąt lat temu to były atrybuty Włocha, któremu się powiodło.

Pralka, telewizor i Fiat 600. Pięćdziesiąt lat temu to były atrybuty Włocha, któremu się powiodło.

Fot. Fiat - Fiat 600 produkowany we Włoszech w latach 1955 - 1969 na zdjęciach z epoki. Początkowo drzwi otwierały się “pod wiatr” i nie było uchylnego,
Fot. Fiat - Fiat 600 produkowany we Włoszech w latach 1955 - 1969 na zdjęciach z epoki. Początkowo drzwi otwierały się “pod wiatr” i nie było uchylnego, trójkątnego okienka przy bocznej szybie. Konstruktorem pojazdu był Dante Giacosa, który ni

 

Nowy Fiat ujrzał światło dzienne podczas wystawy w Genewie w 1955 roku. Jego ojcem był konstruktor Dante Giacosa. Zespół napędowy znajdował się z tyłu, co w owym czasie było popularne w tanich samochodach, wystarczy wspomnieć Renault 4CV czy Volkswagena “Garbusa".

 

Mało oryginalna w koncepcji “sześćsetka" była dopracowana w szczegółach. Przy długości zaledwie 3,2 m miała wnętrze mieszczące wygodnie cztery osoby. Oprócz niedużego

Fot. Fiat - Konstrukcja pojazdu była prosta – umieszczony z tyłu silnik napędzał tylne koła. Czterocylindrowa jednostka napędowa była chłodzona ciec
Fot. Fiat - Konstrukcja pojazdu była prosta – umieszczony z tyłu silnik napędzał tylne koła. Czterocylindrowa jednostka napędowa była chłodzona cieczą.

bagażnika z przodu, w którym ulokowano zbiornik paliwa i koło zapasowe był drugi, jeszcze mniejszy, za tylnymi siedzeniami. Umieszczone w narożach nadwozia koła były zawieszone niezależnie. Czterocylindrowy silnik o pojemności 633 cm3
miał moc 21 KM, co wystarczało, by jechać z maksymalną prędkością 95 km/h. Brakowało dobrych dróg, aby tak się rozpędzać, lecz rząd włoski przyjął właśnie dziesięcioletni plan budowy autostrad łączących Południe z Północą.

 

Fot. Fiat - Pierwsza wersja produkcyjna z 1955 roku miała przednie kierunkowskazy na błotnikach. Wersja ze zwijanym, brezentowym dachem była bardzo popularna
Fot. Fiat - Pierwsza wersja produkcyjna z 1955 roku miała przednie kierunkowskazy na błotnikach. Wersja ze zwijanym, brezentowym dachem była bardzo popularna we Włoszech, ze względu na tamtejszy ciepły klimat.

Fiaty 600 wyjeżdżały wartkim strumieniem z bram rozbudowanej fabryki Mirafiori w Turynie. Już po roku wprowadzono dwa nowe modele: kabriolimuzynę ze zwijanym dachem i praprzodka minivanów, słynną Multiplę. W 1960 roku Fiat został unowocześniony, powstał model 600 D. Pojemność silnika wzrosła do 767 cm3
, moc do 29 KM, a prędkość maksymalna do 110 km/h. Z nadwozia usunięto chromowane zaszłości mijającej epoki błyskotek. Po czterech latach znikły “kurołapki", znowelizowany kodeks drogowy wymusił przeniesienie zawiasów drzwi ze środkowego, na przedni słupek. W tej postaci Fiat 600 dotrwał do 1969 roku, kiedy zakończono jego produkcję we Włoszech.

Fot. Fiat - Posiadanie Fiata 600 było marzeniem wielu Włochów.
Fot. Fiat - Posiadanie Fiata 600 było marzeniem wielu Włochów.

 

Była kontynuowana w jugosłowiańskich zakładach w Kragujevcu. Pod marką Zastava wytwarzano tam od 1955 roku model 600, a potem 750. Kolejne ulepszenia doprowadziły do powstania wersji napędzanych silnikiem Fiata 850, a potem 127. Ostatnią Zastavę 750 zbudowano w 1986 roku. W naszym kraju najbardziej znany jest właśnie ten samochód. Niemcy być może łatwiej sobie przypomną auto NSU-Fiat Jagst, od 1960 noszące nazwę Neckar Jagst, a Hiszpanie Seata 600. Oba były licencyjnymi klonami Fiata. W krainie corridy stworzono nawet czterodrzwiową wersję zwaną Seat 800. Pod własną marką Fiat produkował “sześćsetki" również w Argentynie.

Fot. Fiat - Tak wyglądały jugosłowiańskie Zastavy 750 – kierunkowskazy przednie przeniesiono pod reflektory, ale drzwi nadal otwierały się “nie w tę
Fot. Fiat - Tak wyglądały jugosłowiańskie Zastavy 750 – kierunkowskazy przednie przeniesiono pod reflektory, ale drzwi nadal otwierały się “nie w tę stronę”.

 

Studio stylistyczne Vignale opracowało skrzydlatą parkę: kabriolet i coupe produkowaną w niewielkiej liczbie jako Fiat 600 Vignalia (potem Fiat Riviera) i Neckar Jagst 770 Coupe/Spyder. Niestety, samochody te nigdy nie zdobyły takiej sławy jak Volkswagen Karmann Ghia, z którym miały rywalizować.

Fot. Fiat - W 1964 r. zmieniono kierunek otwierania drzwi i była to jedna z ostatnich fabrycznych zmian w tym modelu.
Fot. Fiat - W 1964 r. zmieniono kierunek otwierania drzwi i była to jedna z ostatnich fabrycznych zmian w tym modelu.

 

Wykorzystując jubileusz niezapomnianego 600 Fiat przywraca go do życia.   Właściwie zrobił to już wcześniej, wprowadzając Seicento (po włosku: sześćset), ale teraz wraca do korzeni. Auto znów  będzie oznaczone cyframi, a na nadwoziu pojawią się

Fot. Fiat - Jubileuszowe Seicento nawiązujące do modelu 600. Przecież seicento znaczy sześćset.
Fot. Fiat - Jubileuszowe Seicento nawiązujące do modelu 600. Przecież seicento znaczy sześćset.

nostalgiczne akcenty. Obok znaku firmowego wyrosną wąsy ze srebrnych listewek, a na tablicy rozdzielczej znajdą się wstawki z tworzywa w kolorze kości słoniowej. Paletę kolorów uzupełnią pastelowe barwy, charakterystyczne dla czasów, gdy Autostrada Słońca była jeszcze projektem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty