Kradną, ale mniej

(mp)
W ubiegłym roku co 25 minut kradziono w Polsce samochód. Najczęściej ginęły Volkswageny Passaty i Golfy, rozbierane następnie na części.

 

Policjanci zanotowali w ubieg­łym roku o prawie jedną trzecią mniej kradzieży samochodów (z 30 tys. w 2006 roku do 21 tys. w 2007 roku). Stróżom prawa pomagają… sami złodzieje. Wielu wyjechało za granicę. Zazwyczaj do Niemiec, Holandii, a ostatnio do Wielkiej Brytanii. Poza tym złodziejski fach przestał być tak dochodowy jak kiedyś.

 

Złodzieje rozbierają większość kradzionych samochodów, a części trafiają na samochodowe giełdy i szroty. Tu jednak coraz trudniej złodziejom zarobić. Zalew tanich podzespołów z zagranicy spowodował spadek cen. Bezpieczniej sprowadzić auta z Niemiec, niż narażać się podczas kradzieży. Wielu tzw. samochodziarzy zmieniło więc przestępczą specjalizację, np. na handel narkotykami.

Kradną, ale mniej

- Ceny poszły tak bardzo w dół, że ryzyko jest niewspółmiernie duże do zarobków. Zysk ze skradzionego samochodu średniej klasy to dla gangu tylko kilka tysięcy złotych. Gra nie jest więc warta świeczki - tłumaczy policjant tropiący samochodowe gangi.

- Liczbę kradzieży zmniejszyły też podstawiane złodziejom samochody pułapki - mówi policjant z wydziału do walki z przestępczością samochodową. Funkcjonariusze wykorzystują różne marki, najczęściej takie, jakie są w danym momencie najbardziej popularne wśród złodziei. Instalują w nich specjalistyczny sprzęt elektroniczny do rejestrowania obrazu wewnątrz i na zewnątrz auta. Dzięki elektronice monitorowane są trasy przejazdu auta od miejsca kradzieży aż do dziupli. W ten sposób w ręce policjantów wpada nie tylko złodziej, lecz także inne osoby, które są zaangażowane w tę kradzież, takie jak np. paser.

- W ostatnich kilku latach z przestępczego półświatka zniknęło wiele gangów i grup, które specjalizowały się w kradzieżach samochodów. Dziś ich członkowie siedzą w więzieniach lub aresztach, gdzie czekają na sądowe wyroki - dodaje policjant.

Kolejną przeszkodą zniechęcającą złodziei są utrudnienia w urzędach komunikacji. Coraz trudniej dziś zalegalizować skradziony samochód. - Dawniej urzędnicy szli na współpracę z przestępcami. Dziś boją się, bo łatwo ich namierzyć, a wtedy ryzykują więzieniem - wyjaśnia policjant z "samochodówki".

W ostatnich latach znacznie też uszczelniono granice, więc wywóz skradzionego auta na Wschód jest coraz trudniejszy. - Nasze wejście do Schengen już z końcem grudnia wzmocniło sito na granicy i jeszcze bardziej uprzykrzyło życie gangom samochodowym - dodaje oficer.

Złodziei samochodowych można podzielić dzisiaj na kilka zasadniczych grup. Pierwsza to złodzieje kradnący auta bezpośrednio z ulicy, metodą na tzw. komputer. W swoim działaniu nie wykorzystują oni przemocy. Kradną, włamując się do środka i wymieniając komputer zazwyczaj bardzo drogiego, nowego samochodu. W ten sposób omijają fabrycz­ne zabezpieczenia auta uniemożliwiające jego uruchomienie przez osobę nieuprawnioną. Jak sami określają, "są elitą wśród złodziei samochodów".

Drugą tworzą kieszonkowcy. Wystarczy, że właściciel pojazdu będącego w zainteresowaniu złodziei bez zastanowienia włoży kluczyki do zewnętrznej kieszeni swojego płaszcza, kurtki czy marynarki. Złodzieje najpierw kradną oryginalne kluczyki, potem zaś nawet świetnie zabezpieczone auto.

Trzecią grupę stanowią tzw. śpiochowcy - przestępcy kradnący auta, podczas gdy ich niczego nieświadomi właściciele śpią w najlepsze.

Czwarta grupa to przestępcy kradnący auta w wyniku rozboju. Do tego typu przestępstw dochodzi głównie na trasach wylotowych. Wykorzystując przemoc sprawcy, wymuszają oddanie samochodu, następnie odjeżdżają.

Z obserwacji policyjnych wynika, że ostatnio coraz bardziej "popularną" metodą przestępczą, dotykającą przestępczości samochodowej, są zgłoszenia fikcyjnych kradzieży samochodów, połączone z żądaniem wypłacenia odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego. Faktycznie taki "skradziony" samochód jest sprzedawany na części, które potem trafiają na giełdy i bazary z częściami samochodowymi. Szacuje się, że nawet 1/3 wszystkich zgłoszeń to fikcje mające na celu wyłudzenie odszkodowań.

Do napadów na kierowców ciężarówek, także na drogie samochody osobowe, stosowana jest metoda na policjanta. Bandyci przebrani w mundury policyjne zatrzymują auta za pomocą czerwonej lampki lub lizaka. Kierowca, jeśli ma szczęście, zostanie przywiązany do drzewa, a auto pojedzie na Wschód lub do Czech.

Poza samochodami kradzione są też tablice rejestracyjne. Służą one przestępcom do aut wykorzystywanych do napadów i do kradzieży paliwa ze stacji benzynowych. Przykręcone do samochodu uniemożliwiają jego prawidłową identyfikację.

 

Pojazdy i tablice skradzione w 2007 r.

SAMOCHÓD OSOBOWY

19 487

SAMOCHÓD CIĘŻAROWY

1 137

SAMOCHÓD DOSTAWCZY (FURGON)

2 063

AUTOBUS, MIKROBUS

115

INNE POJAZDY, CIĄGNIKI, PRZYCZEPY

1 495

MOTOCYKLE I MOTOROWERY

1 758

RAZEM POJAZDY

26 055

CZTEROKOŁOWIEC (QUAD)

61

TABLICE REJESTRACYJNE SAMOCHODOWE

20 792

TABLICE CIĄGNIKOWA, MOTOCYKLOWA

80

TABLICE MOTOROWEROWE

78

Kradzieże według województw

PODLASKIE

243

KUJAWSKO POMORSKIE

1 486

POMORSKIE

1 823

LUBUSKIE

665

ŚLĄSKIE

3 594

ŚWIĘTOKRZYSKIE

842

MAŁOPOLSKIE

1 661

LUBELSKIE

424

ŁÓDZKIE

2 666

WARMIŃSKO MAZURSKIE

634

OPOLSKIE

323

WIELKOPOLSKIE

3 008

MAZOWIECKIE

4 762

PODKARPACKIE

330

ZACHODNIOPOMORSKIE

1 294

DOLNOŚLĄSKIE

2 296

Najczęściej kradzione samochody 

 

VOLKSWAGEN PASSAT

2 070

VOLKSWAGEN GOLF

1 462

FIAT 126P

759

AUDI A6

689

FIAT SEICENTO

619

AUDI A4

423

AUDI 80

411

SKODA OCTAWIA

372

TOYOTA COROLLA

346

PEUGEOT 307

319

FIAT CINQUECENTO

303

OPEL ASTRA

289

FIAT PANDA

282

OPEL VECTRA

255

TOYOTA YARIS

240

SEAT IBIZA

236

Miejsca kradzieży samochodów osobowych

MIEJSCE

LICZBA KRADZIEŻY

Z ULICY

8 368

Z PARKINGU NIESTRZEŻONEGO

7 591

Z GARAŻU / POSESJI

1 991

PO KRADZIEŻY KLUCZYKÓW

210

Z PARKINGU STRZEŻONEGO

149

W WYNIKU ROZBOJU

107

NA "STŁUCZKĘ"

18

NA "KÓŁKO"

10

ROK

KRADZIEŻE SAMOCHODÓW

2007

21 284

2006

30 529

2005

45 292

2004

51 150

2003

54 291

2002

53 674

2001

59 458

2000

68 062

1999

71 543

1998

61 151

1997

53 319

1996

47 557

1995

50 684

1994

42 021

1993

15 286

1992

15 308

1991

9 356

1990

5 056

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty