Policjanci zanotowali w ubiegłym roku o prawie jedną trzecią mniej kradzieży samochodów (z 30 tys. w 2006 roku do 21 tys. w 2007 roku). Stróżom prawa pomagają… sami złodzieje. Wielu wyjechało za granicę. Zazwyczaj do Niemiec, Holandii, a ostatnio do Wielkiej Brytanii. Poza tym złodziejski fach przestał być tak dochodowy jak kiedyś.
Złodzieje rozbierają większość kradzionych samochodów, a części trafiają na samochodowe giełdy i szroty. Tu jednak coraz trudniej złodziejom zarobić. Zalew tanich podzespołów z zagranicy spowodował spadek cen. Bezpieczniej sprowadzić auta z Niemiec, niż narażać się podczas kradzieży. Wielu tzw. samochodziarzy zmieniło więc przestępczą specjalizację, np. na handel narkotykami.
- Ceny poszły tak bardzo w dół, że ryzyko jest niewspółmiernie duże do zarobków. Zysk ze skradzionego samochodu średniej klasy to dla gangu tylko kilka tysięcy złotych. Gra nie jest więc warta świeczki - tłumaczy policjant tropiący samochodowe gangi.
- Liczbę kradzieży zmniejszyły też podstawiane złodziejom samochody pułapki - mówi policjant z wydziału do walki z przestępczością samochodową. Funkcjonariusze wykorzystują różne marki, najczęściej takie, jakie są w danym momencie najbardziej popularne wśród złodziei. Instalują w nich specjalistyczny sprzęt elektroniczny do rejestrowania obrazu wewnątrz i na zewnątrz auta. Dzięki elektronice monitorowane są trasy przejazdu auta od miejsca kradzieży aż do dziupli. W ten sposób w ręce policjantów wpada nie tylko złodziej, lecz także inne osoby, które są zaangażowane w tę kradzież, takie jak np. paser.
- W ostatnich kilku latach z przestępczego półświatka zniknęło wiele gangów i grup, które specjalizowały się w kradzieżach samochodów. Dziś ich członkowie siedzą w więzieniach lub aresztach, gdzie czekają na sądowe wyroki - dodaje policjant.
Kolejną przeszkodą zniechęcającą złodziei są utrudnienia w urzędach komunikacji. Coraz trudniej dziś zalegalizować skradziony samochód. - Dawniej urzędnicy szli na współpracę z przestępcami. Dziś boją się, bo łatwo ich namierzyć, a wtedy ryzykują więzieniem - wyjaśnia policjant z "samochodówki".
W ostatnich latach znacznie też uszczelniono granice, więc wywóz skradzionego auta na Wschód jest coraz trudniejszy. - Nasze wejście do Schengen już z końcem grudnia wzmocniło sito na granicy i jeszcze bardziej uprzykrzyło życie gangom samochodowym - dodaje oficer.
Złodziei samochodowych można podzielić dzisiaj na kilka zasadniczych grup. Pierwsza to złodzieje kradnący auta bezpośrednio z ulicy, metodą na tzw. komputer. W swoim działaniu nie wykorzystują oni przemocy. Kradną, włamując się do środka i wymieniając komputer zazwyczaj bardzo drogiego, nowego samochodu. W ten sposób omijają fabryczne zabezpieczenia auta uniemożliwiające jego uruchomienie przez osobę nieuprawnioną. Jak sami określają, "są elitą wśród złodziei samochodów".
Drugą tworzą kieszonkowcy. Wystarczy, że właściciel pojazdu będącego w zainteresowaniu złodziei bez zastanowienia włoży kluczyki do zewnętrznej kieszeni swojego płaszcza, kurtki czy marynarki. Złodzieje najpierw kradną oryginalne kluczyki, potem zaś nawet świetnie zabezpieczone auto.
Trzecią grupę stanowią tzw. śpiochowcy - przestępcy kradnący auta, podczas gdy ich niczego nieświadomi właściciele śpią w najlepsze.
Czwarta grupa to przestępcy kradnący auta w wyniku rozboju. Do tego typu przestępstw dochodzi głównie na trasach wylotowych. Wykorzystując przemoc sprawcy, wymuszają oddanie samochodu, następnie odjeżdżają.
Z obserwacji policyjnych wynika, że ostatnio coraz bardziej "popularną" metodą przestępczą, dotykającą przestępczości samochodowej, są zgłoszenia fikcyjnych kradzieży samochodów, połączone z żądaniem wypłacenia odszkodowania od towarzystwa ubezpieczeniowego. Faktycznie taki "skradziony" samochód jest sprzedawany na części, które potem trafiają na giełdy i bazary z częściami samochodowymi. Szacuje się, że nawet 1/3 wszystkich zgłoszeń to fikcje mające na celu wyłudzenie odszkodowań.
Do napadów na kierowców ciężarówek, także na drogie samochody osobowe, stosowana jest metoda na policjanta. Bandyci przebrani w mundury policyjne zatrzymują auta za pomocą czerwonej lampki lub lizaka. Kierowca, jeśli ma szczęście, zostanie przywiązany do drzewa, a auto pojedzie na Wschód lub do Czech.
Poza samochodami kradzione są też tablice rejestracyjne. Służą one przestępcom do aut wykorzystywanych do napadów i do kradzieży paliwa ze stacji benzynowych. Przykręcone do samochodu uniemożliwiają jego prawidłową identyfikację.
Pojazdy i tablice skradzione w 2007 r.
SAMOCHÓD OSOBOWY | 19 487 |
SAMOCHÓD CIĘŻAROWY | 1 137 |
SAMOCHÓD DOSTAWCZY (FURGON) | 2 063 |
AUTOBUS, MIKROBUS | 115 |
INNE POJAZDY, CIĄGNIKI, PRZYCZEPY | 1 495 |
MOTOCYKLE I MOTOROWERY | 1 758 |
RAZEM POJAZDY | 26 055 |
CZTEROKOŁOWIEC (QUAD) | 61 |
TABLICE REJESTRACYJNE SAMOCHODOWE | 20 792 |
TABLICE CIĄGNIKOWA, MOTOCYKLOWA | 80 |
TABLICE MOTOROWEROWE | 78 |
Kradzieże według województw
PODLASKIE | 243 |
KUJAWSKO POMORSKIE | 1 486 |
POMORSKIE | 1 823 |
LUBUSKIE | 665 |
ŚLĄSKIE | 3 594 |
ŚWIĘTOKRZYSKIE | 842 |
MAŁOPOLSKIE | 1 661 |
LUBELSKIE | 424 |
ŁÓDZKIE | 2 666 |
WARMIŃSKO MAZURSKIE | 634 |
OPOLSKIE | 323 |
WIELKOPOLSKIE | 3 008 |
MAZOWIECKIE | 4 762 |
PODKARPACKIE | 330 |
ZACHODNIOPOMORSKIE | 1 294 |
DOLNOŚLĄSKIE | 2 296 |
Najczęściej kradzione samochody
VOLKSWAGEN PASSAT | 2 070 |
VOLKSWAGEN GOLF | 1 462 |
FIAT 126P | 759 |
AUDI A6 | 689 |
FIAT SEICENTO | 619 |
AUDI A4 | 423 |
AUDI 80 | 411 |
SKODA OCTAWIA | 372 |
TOYOTA COROLLA | 346 |
PEUGEOT 307 | 319 |
FIAT CINQUECENTO | 303 |
OPEL ASTRA | 289 |
FIAT PANDA | 282 |
OPEL VECTRA | 255 |
TOYOTA YARIS | 240 |
SEAT IBIZA | 236 |
Miejsca kradzieży samochodów osobowych
MIEJSCE | LICZBA KRADZIEŻY |
Z ULICY | 8 368 |
Z PARKINGU NIESTRZEŻONEGO | 7 591 |
Z GARAŻU / POSESJI | 1 991 |
PO KRADZIEŻY KLUCZYKÓW | 210 |
Z PARKINGU STRZEŻONEGO | 149 |
W WYNIKU ROZBOJU | 107 |
NA "STŁUCZKĘ" | 18 |
NA "KÓŁKO" | 10 |
ROK | KRADZIEŻE SAMOCHODÓW |
2007 | 21 284 |
2006 | 30 529 |
2005 | 45 292 |
2004 | 51 150 |
2003 | 54 291 |
2002 | 53 674 |
2001 | 59 458 |
2000 | 68 062 |
1999 | 71 543 |
1998 | 61 151 |
1997 | 53 319 |
1996 | 47 557 |
1995 | 50 684 |
1994 | 42 021 |
1993 | 15 286 |
1992 | 15 308 |
1991 | 9 356 |
1990 | 5 056 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?