Kolejne szczegóły elektrycznego Volkswagena NILS-a

(ip)
Jedną z nowości Volkswagena na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie jest samochód dla zurbanizowanego świata przyszłości - NILS. To jednoosobowe, elektryczne auto prezentuje nową formę indywidualnej mobilności.

Jedną z nowości Volkswagena na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej we Frankfurcie jest samochód dla zurbanizowanego świata przyszłości - NILS. To jednoosobowe, elektryczne auto prezentuje nową formę indywidualnej mobilności.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

"NILS jest pojazdem przyszłości. Sprawia wrażenie, jakby ktoś przeniósł go z roku 2030 do współczesności. W tym prototypie strategia zrównoważonego rozwoju, design i lifestyle łączą się w nowy sposób. To pojazd elektryczny wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne Volkswagena" - powiedział dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu ds. Rozwoju Marki Volkswagen.

**CZYTAJ TAKŻE

Miniaturowy NILS od VolkswagenaAudi Urban Concept

**

Prof. dr Jürgen Leohold, szef Działu Badań Koncernu Volkswagen, omówił projekt ze strony badawczej: "Opierając się na szczegółowych analizach i badaniach nad rozwojem pojazdów, w ścisłej współpracy z marketingiem stwierdziliśmy, że przyszłościowe koncepcje samochodów z napędem elektrycznym będą odgrywać coraz większą rolę. Wraz z przełomem, jakim będzie wzrost popularności aut elektrycznych, pojawią się nowe grupy docelowe z nowymi wymaganiami. Nowe koncepcje pojazdów wraz z elektryfikacją istniejących modeli doprowadzą do popularyzacji elektrycznej mobilności."

NILS z zasięgiem 65 kilometrów i prędkością maksymalną 130 km/h może stanowić ciekawą alternatywę dla większości osób dojeżdżających do pracy z przedmieść. Według niemieckiego Urzędu Statystycznego, 73,9 procent osób mieszkających z dala od swoich miejsc pracy pokonuje trasy poniżej 25 kilometrów. NILS ma zatem wszelkie predyspozycje, by stać się samochodem przyszłości.

Model studyjny jest bardzo kompaktowym autem, który zajmuje niezwykle mało miejsca na drodze. Jego długość wynosi 3,04 m, czyli jest o całe 50 centymetrów krótszy, niż nowy Volkswagen up!. Szerokość NILS-a od koła do koła to 1,39 m, sama karoseria ma szerokość tylko 0,86 m. Na wysokość prototyp mierzy 1,2 m. Jest zatem niższy od Porsche 911, który ma 1,31 m wysokości.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Projekt stylistyczny powstał w Poczdamie. Ważniejszy niż wymiary jest kształt nadwozia. Jego podstawowy zarys nawiązuje do bolidów Formuły 1: kierowca na środku, silnik z tyłu, koła na zewnątrz. Na 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich nałożone są opony 115/80 (z przodu) i 125/80 (z tyłu).

Stylista Thomas Ingenlath, szef Centrum w Poczdamie, tak powiedział o tym samochodzie: "NILS pod względem wizualnym ma być wyjątkowym zjawiskiem i przenosić wizję motoryzacyjnej przyszłości do czasów dzisiejszych. Z jednej strony samochód ten musi obrazować kwestię ekologiczną, z drugiej strony ma wyglądać przyszłościowo i sprawiać przyjemność. Myślę, że udało nam się to zrealizować. Mimo że mamy tu do czynienia z całkowicie nową koncepcją nadwozia, NILS pod każdym względem nawiązuje do designu Volkswagena." Przykładem są zderzaki z obramowaniem i elementami w czarnym kolorze, które wcale nieprzypadkowo przypominają nowego up!.

65 kilometrów i 130 km/h. Mimo, a może właśnie dlatego, że NILS jest tak kompaktowy i lekki (460 kg), sprawia wiele przyjemności. To dynamiczne i rozwijające 130 km/h auto rozpędza się do 100 km/h w czasie poniżej 11 sekund. Na uzyskanie takich osiągów wystarcza 15 kW mocy nominalnej silnika elektrycznego, względnie 25 kW krótkotrwałej mocy maksymalnej. Silnik zasilany jest energią z akumulatora litowo-jonowego. Zależnie od sposobu jazdy, pojemność baterii (5,3 kWh) wystarcza na przejechanie nawet 65 kilometrów. Akumulator tej wielkości jest stosunkowo niedrogi, a jego pojemność jest wystarczająca dla tego rodzaju auta. Prototyp może być ładowany z gniazdka 230 V (maksymalny czas ładowania 2 godziny) lub na

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Gniazdo do podłączania znajduje się pod modułem tylnych świateł.

Przy konstrukcji elektrycznego układu napędowego inżynierowie mogli oprzeć się na doświadczeniach zebranych przez Volkswagena przy projektowaniu modeli studyjnych L1 i XL1 oraz przyszłych samochodów seryjnych, takich jak Golf Blue-e-Motion czy up! Blue-e-Motion. Ważący 19 kilogramów silnik elektryczny tworzy, wraz z przekładnią i akumulatorem, serce układu napędowego. Za zarządzanie energią odpowiedzialny jest wysokowydajny falownik impulsowy, który razem z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci elektrycznej i urządzeniem ładującym jest połączony w jeden zintegrowany napęd. Siły napędowe przenoszone są na tylną oś. Wszystkie komponenty układu napędowego umieszczone są w elemencie nośnym wykonanym z aluminium, wbudowanym w tylną część NILS-a.

Wszystkie podzespoły są tak wbudowane, że ponad nimi znalazło się jeszcze miejsce na mały, ale praktyczny bagażnik. Podobnie jak w Golfie, pokrywę bagażnika otwiera się naciskając logo VW. W NILSie pokrywa w kolorze nadwozia otwiera się w górę powyżej modułu tylnych świateł. Przestrzeń bagażnika jest tak zaprojektowana, że mieszczą się w niej klasyczne zakupy.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

Kolejnym ważnym elektronicznym asystentem w NILSie jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście. System przy użyciu czujnika laserowego (w przednim znaczku VW) obserwuje przez cały czas, czy nie występuje zagrożenie kolizją i w przypadku jego stwierdzenia automatycznie przyhamowuje auto. Zależnie od prędkości jazdy i sytuacji funkcja awaryjnego hamowania pozwoli zredukować prędkość minimalizując skutki w momencie zderzenia, a w niektórych przypadkach nawet uniknąć wypadku.

Aby obniżyć masę i koszty, niektóre elementy funkcyjne i obsługowe pracują bez elektrycznego wspomagania. Na przykład boczne lusterka ustawiane są manualnie, co przy mierzącym tylko 0,61 metra wnętrzu nie sprawia kierowcy żadnego problemu. Zrezygnowano ze wspomagania układu kierowniczego - w aucie, które waży niespełna 500 kilogramów wspomaganie nie jest konieczne. Całkowicie elektronicznie regulowane jest za to ogrzewanie i wentylacja. Dwoma suwakami kierowca ustawia temperaturę i dmuchawę, dwoma dalszymi - ustawienie wentylacji (kierunek strumienia powietrza) oraz ogrzewanie fotela. Z prawej strony kolumny kierownicy znajduje się przycisk Start-Stop silnika, jednocześnie tym okrągłym, poręcznym przełącznikiem ustawiana jest jednostopniowa przekładnia (D, N i R).

Nadwozie Alu-Space-Frame zostało zaprojektowane jako klatka bezpieczeństwa. Surowa karoseria, to znaczy podstawowa konstrukcja bez części zewnętrznych i szyb, wykonana jest z aluminiowych elementów wytłaczanych, odlewów aluminiowych i blach aluminiowych. Rama dachu, a tym samym zawieszenie unoszonych drzwi, pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania, obszar bagażnika oraz przednia ściana podwozia oddzielająca silnik od wnętrza wykonane są z blach aluminiowych o wysokiej wytrzymałości. Z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego wykonane są między innymi zderzaki i poszycie progów.

Fot. Volkswagen
Fot. Volkswagen

3-częściowe drzwi otwierające się w górę. Technicznym dziełem sztuki są drzwi. Ich ramy składają się z 3 elementów: części wewnętrznej, wzmocnienia na wypadek zderzenia i części zewnętrznej. Po zamknięciu gwarantują one optymalne bezpieczeństwo. Szyby w drzwiach wykonane są z lekkiego, odpornego za zadrapania powlekanego poliwęglanu. Przednia szyba jest wykonana z bezpiecznego szkła zespolonego.

**CZYTAJ TAKŻE

Auta elektryczne konkurencją dla LPG?Chcemy więcej aut elektrycznych

**

W reflektorach, światłach tylnych i kierunkowskazach zastosowano elementy ksenonowe i diodowe. Za światła drogowe i mijania odpowiedzialne są 2 moduły bi-ksenonowe. Kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej to białe i żółte diody. Światła dzienne znajdują się na przednich osłonach kół i służą jednocześnie jako światła pozycyjne przy parkowaniu. W akrylowym szkle świateł tylnych, przymocowanych do tyłu nadwozia jak małe skrzydła, światło jest generowane przez diody. Zużycie energii elektrycznej? Minimalne, takie jakie powinno być w elektrycznym samochodzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty