Kiedy wymieniać klocki i tarcze?

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Układ hamulcowy w zasadniczy sposób wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jego elementy wykonawcze muszą działać pewnie i bez zwłoki.

 

We współczesnych samochodach typowym układem jest stosowanie hamulców tarczowych kół przedniej osi i hamulców bębnowych kół tylnych. Okładziny cierne przednie, zwane popularnie klockami, tarcze, bębny, szczęki hamulcowe i układ hydrauliczny muszą być niezawodne.

Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.
Fot. Robert Kwiatek: W trosce o bezpieczeństwo należy kontrolować stan okładzin ciernych.

Dlatego zaleca się regularne sprawdzanie klocków hamulcowych i ich wymianę po zmniejszeniu się grubości materiału ciernego do 2 mm.

 

Tarcze hamulcowe należy sprawdzać przy każdej wymianie klocków. Grubość materiału kwalifikującą tarcze do wymiany znają mechanicy w serwisie. W celu uniknięcia nierównomiernego hamowania zawsze muszą być wymienione dwie tarcze hamulcowe na tej samej osi.

 

Bębny hamulcowe są mniej obciążone niż tarcze i wytrzymują dłuższe przebiegi. Uszkodzone, mogą powodować zarzucanie tyłu pojazdu przez blokowanie kół. Często uszkodzeniu ulega tzw. korektor siły hamowania. Należy regularnie sprawdzać stan bębnów i szczęk hamulcowych. Szczęki należy wymieniać, gdy grubość okładzin jest mniejsza niż 1,5 mm, lub gdy są zanieczyszczone smarem lub płynem hamulcowym.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty