Kanarkowy ratownik

Michał Kij
Fot. Michał Kij: Korzystanie ze schowków ułatwiają składane podesty. Z tyłu są zawory do napełniania zbiorników. Z boku u góry jest zwinięty wąż szybkiego natarcia. Sam zbiornik znajduje się nad tylnymi osiami
Fot. Michał Kij: Korzystanie ze schowków ułatwiają składane podesty. Z tyłu są zawory do napełniania zbiorników. Z boku u góry jest zwinięty wąż szybkiego natarcia. Sam zbiornik znajduje się nad tylnymi osiami
Rozpędza się w niespełna 40 sekund do osiemdziesiątki. Za długo? A tobie ile by zajęło żeby ruszyć z miejsca 26 ton?

Rozpędza się w niespełna 40 sekund do osiemdziesiątki. Za długo? A tobie ile by zajęło żeby ruszyć z miejsca 26 ton?

Fot. Michał Kij: Scania R 420 CB6x6EHZ. Skomplikowane oznaczenie zawiera porcję wiedzy o samochodzie: jego przeznaczeniu, wytrzymałości ramy i rodzaju
Fot. Michał Kij: Scania R 420 CB6x6EHZ. Skomplikowane oznaczenie zawiera porcję wiedzy o samochodzie: jego przeznaczeniu, wytrzymałości ramy i rodzaju zawieszenia

 

Tyle wystarczy, żeby samochód strażacki mógł pracować na lotnisku. Tyle wymaga ICAO - Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Najbardziej ryzykowne są lądowania i starty. Dlatego na lotniskach i terenach wokół nich dochodzi do 70% katastrof lotniczych. Szczęście w nieszczęściu, że służby ratownicze mają wtedy blisko, ale i tak muszą działać błyskawicznie.

Fot. Michał Kij: Dolne działko wyrzuca wodę z prędkością 350 litrów na minutę. W głębi na dole widać stopień pomagający wejść do kabiny
Fot. Michał Kij: Dolne działko wyrzuca wodę z prędkością 350 litrów na minutę. W głębi na dole widać stopień pomagający wejść do kabiny

 

Gotowi na wszystko

 

Wydawałoby się, że na płycie lotniska doskonale poradzą sobie ciężarówki na oponach przypominających slicki z Formuły 1. Rzecz w tym, że to, co z dołu wydaje się betonową pustynią z góry przypomina

Fot. Michał Kij: Korzystanie ze schowków ułatwiają składane podesty. Z tyłu są zawory do napełniania zbiorników. Z boku u góry jest zwinięty wąż szybkiego
Fot. Michał Kij: Korzystanie ze schowków ułatwiają składane podesty. Z tyłu są zawory do napełniania zbiorników. Z boku u góry jest zwinięty wąż szybkiego natarcia. Sam zbiornik znajduje się nad tylnymi osiami

zaledwie placyk z wąskim jęzorem pasa startowego przyklejony na wielkiej łące. Nie ma gwarancji, ze awaryjnie lądujący samolot zatrzyma się na twardym. A w trawie, jak to w trawie, nietrudno o błoto i poślizg. Lotniskowa straż pożarna używa zatem ciężarówek o sporym prześwicie z napędem wszystkich kół: 4x4, 6x6, 8x8, a bywa, że i 10x10.

 

Jest jeszcze tylko jedno istotne ograniczenie: samochód nie powinien być zbyt wysoki. Przede wszystkim, żeby nie zawadzać o skrzydła, ale również aby stabilnie poruszać się z dużą prędkością. Długość i szerokość nie mają znaczenia. Lotnisko toleruje krążowniki, jakie nie

Fot. Michał Kij: Centrum sterownicze znajduje się w kabinie, ale większością urządzeń np. wysuwanym masztem oświetleniowym, można kierować również z
Fot. Michał Kij: Centrum sterownicze znajduje się w kabinie, ale większością urządzeń np. wysuwanym masztem oświetleniowym, można kierować również z zewnątrz

mogłyby nigdy bez specjalnego zezwolenia wyjechać na ulice.

 

Wyspecjalizowane kombajny pożarnicze są drogie i niewiele firm je dostarcza. Mniejsze pojazdy ratownicze, na podwoziach zwykłych ciężarówek można spotkać znacznie częściej, a powstają one również w Polsce.

 

Ratownik z Bielska-Białej
Fot. Michał Kij: W słoneczny dzień działkiem wodnym można namalować tęczę…
Fot. Michał Kij: W słoneczny dzień działkiem wodnym można namalować tęczę…

 

Tuż przed Gwiazdką firma Wawrzaszek z Bielska-Białej ukończyła samochód dla strażaków z Islandii. Będzie pełnił służbę na lotnisku przy porcie kontenerowym w okolicach Reykjaviku. Zbudowano go na podwoziu Scanii z napędem 6x6. Wybrano "zwykłą" ciężarówkę ponieważ wóz będzie wyjeżdżał do akcji również poza lotnisko. Silnik ma pojemność 12 l i moc 420 KM, a maksymalny moment

Fot. Michał Kij: Znajdujące się za kabiną nadwozie zostało zaprojektowane i zbudowane w Polsce. Nietypowy kolor, odblaskowy seledyn wybrali Islandcz
Fot. Michał Kij: Znajdujące się za kabiną nadwozie zostało zaprojektowane i zbudowane w Polsce. Nietypowy kolor, odblaskowy seledyn wybrali Islandczycy

obrotowy, który decyduje między innymi o zdolności do szybkiego rozpędzania auta, sięga imponujących 2100 obr/min. Wystarczy, że kierowca wciśnie do oporu pedał gazu: zmianą biegów zajmuje się automatyczna skrzynia Allison. Wrażenia zza kierownicy są wręcz niesamowite. Wszystkie inne samochody plączą się gdzieś tam nisko w okolicach zderzaka. Kołysząca się lekko kabina wprawia w harce błędnik przy każdym przyspieszaniu i hamowaniu. Dobrze, że nie trzeba odrywać rąk od kierownicy!

 

Za sześcioosobową kabiną jest nadwozie z pompą i zbiornikami na wodę i środek do tworzenia piany. Wóz pozbywa się wody na kilka sposobów: na dachu i przy zderzaku są działka sterowane z kabiny "dżojstikami". Za żaluzjami po bokach są tak zwane "zwijadła szybkiego natarcia" -

Fot. DaimlerChrysler: Ciężkie lotniskowe wozy pożarnicze mają smukłe sylwetki i potężne koła. Panther firmy Rosenbauer ma podwozie amerykańskiej ciężarówki
Fot. DaimlerChrysler: Ciężkie lotniskowe wozy pożarnicze mają smukłe sylwetki i potężne koła. Panther firmy Rosenbauer ma podwozie amerykańskiej ciężarówki Freightliner

strażak chwyta koniec węża, biegnąc rozwija go i gasi ogień właśnie tam, gdzie to konieczne. Poza tym w okolicach kół jest sześć zraszaczy, które chronią samochód przed samozapaleniem na przykład podczas jazdy po tlącej się trawie.

 

Nadwozie wykonano z kompozytu. Jest nieco lżejsze niż typowe, zrobione z aluminium i stali i aż dwadzieścia razy bardziej wytrzymałe. To ważne, bo "pożarniki" długo pełnią służbę. Zwykle pracują minimum 15 lat. Z tworzywa można też zbudować ładniejszą karoserię, harmonizującą z linią kabiny.

 

Ale w gruncie rzeczy najlepiej by było, gdyby wozy pożarnicze musiały występować jedynie na paradach...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie