Jednak rośnie

(TSz) Źródło: Samar
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
W czerwcu 2007 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku wyniosła 25 809 sztuk. Taki wynik oznacza niewielki wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca (o 0,18 proc.), ale znacznie wyraźniejszy - o ponad 23,0 proc. - w stosunku do czerwca ubiegłego roku.

W czerwcu 2007 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku wyniosła 25 809 sztuk. Taki wynik oznacza niewielki wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca (o 0,18 proc.), ale znacznie wyraźniejszy - o ponad 23,0 proc. - w stosunku do czerwca ubiegłego roku
.

 

Średnia dzienna sprzedaż wyniosła 1032 auta, jeśli jednak uwzględnimy czerwcowy "długi weekend" - przekracza 1122 sztuki i tym samym stanowi kolejny tegoroczny rekord.

 

Skumulowana sprzedaż w pierwszym półroczu wyniosła 149 616 sztuk i jest o niemal 25 proc.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

większa niż rok wcześniej. Mniejsze wyniki niż przed rokiem uzyskało tylko siedmiu producentów, przy czym jedna firma sklasyfikowana jest w pierwszej dziesiątce (Renault, 8. lokata), jedna - w drugiej dziesiątce (Nissan, 15. lokata), jedna - w trzeciej dziesiątce (Chrysler, 29. lokata), a pozostałe na jeszcze dalszych miejscach listy najchętniej kupowanych marek na polskim rynku.

 

Fiat atakuje

Kolejność dziesięciu najpopularniejszych producentów jest na koniec czerwca identyczna, jak miesiąc wcześniej, warto j

Tab. Samar
Tab. Samar

ednak podkreślić, że drugi wynik miesięcznego zestawienia - 2 733 auta - uzyskał Fiat, wyprzedzając tym samym Skodę, która sprzedała 2 728 swoich aut. Bezkonkurencyjna pozostaje Toyota, której czerwcowy wynik wyniósł 2 892 auta. Toyota umocniła się na pozycji lidera rynku, sprzedając od początku roku 19 053 samochody, o 25,4 proc. więcej niż przed rokiem. Udział japońskiej marki w polskim rynku wynosi obecnie 12,7 proc. Minimalny spadek udziału rynkowego (o 0,2 proc.) odnotowała Skoda. Na zakup czeskich aut zdecydowało się w pierwszym półroczu 17 054 klientów, o ponad 23,0% więcej niż rok wcześniej.

 

Wspomniany wcześniej Fiat sprzedał w okresie sześciu miesięcy 14 470 samochodów, co oznacza 13,7 proc. wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem. To jeszcze nie wystarczyło do utrzymania udziału w rynku na poziomie sprzed roku - nastąpił spadek z 10,6 do 9,7 proc. Czwarty na liście Opel

Tab. Samar
Tab. Samar

uzyskał większy wynik sprzedaży niż rok wcześniej - 13 380 sztuk, +5,7 proc. - ale jeszcze dotkliwiej osłabił swoją pozycję - udział marki w rynku spadł z 10,6 do 8,9 proc.

 

Niezmiennie piąte miejsce w rankingu zajmuje Ford z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 10 861 aut, o 18,1 proc. większej niż przed rokiem. To kolejna marka, której udział w rynku zmniejszył się w ciągu roku, w tym przypadku z 7,7 do 7,3 proc. Kolejna lokata należy do Peugeot. Francuski producent sprzedał w Polsce 10 272 auta, o 36,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku i zwiększył nieco swój udział w rynku - do 6,9 proc.

 

Więcej Volkswagenów

Rekordowe w gronie czołowych marek polskiego rynku tempo wzrostu sprzedaży osiągnął Volkswagen. Na zakup niemieckich aut zdecydowało się od początku roku 9 740 klientów, o 66,1 proc. więcej niż przed rokiem. Udział marki wzrósł w tym czasie z 4,9 do 6,5 proc. Na ósmym

Tab. Samar
Tab. Samar

miejscu uplasował się wspomniany na wstępie Renault.

 

Sprzedaż po sześciu miesiącach roku wyniosła 8 160 sztuk, to o 3,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W konsekwencji francuska firma zmniejszyła swój udział w rynku do 5,5 proc. Kolejną pozycję zajmuje ostatni producent znad Sekwany - Citroen. Wynik w wysokości 7 040 sprzedanych pojazdów jest co prawda o blisko 14,6 proc. większy niż przed rokiem, ale nie pozwolił na zachowanie udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie - nastąpił spadek z 5,1 do 4,7 proc.

 

Pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka ponownie Honda, której auta kupiło łącznie 6 502 klientów, o 42,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Japońska marka opanowała w ciągu sześciu miesięcy 4,4 proc. polskiego rynku (o 0,6 proc. więcej niż przed rokiem). Największe wskaźniki procentowe wzrostu tegorocznej sprzedaży osiągnęły marki z dalszych pozycji listy: Kia (11. lokata, 4 363 auta, +111,0 proc.), Suzuki (13. lokata, 3 442 auta, +121,4 proc.), Dodge (26. lokata, 330 sztuk, +725,0 proc.), Łada (36. lokata, 96 aut, +108,7 proc.) czy Lancia (37. lokata, 84 auta, +133,3 proc.). Nieco mniejsze tempo wzrostu wykazuje sprzedaż BMW (+74,1 proc.), Land Rovera (+66,7 proc.), Porsche (+47,6 proc.) czy Jaguara (+53,9 proc.). 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty