Jazda po rondzie. Kiedy należy użyć kierunkowskazu?

Mariusz Michalak
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Skrzyżowania o ruchu okrężnym, popularnie nazywane rondami, wzbudzają w wielu kierowcach uczucie niepewności – kierujący obawiają się, czy poruszając się po nich, nie popełniają błędów. Wiele kontrowersji budzi użycie kierunkowskazów.

To trzeba wiedzieć

Przed każdym manewrem musimy mieć pewność, czy możemy go wykonać w bezpieczny sposób. Zawsze zaczynajmy od spojrzenia na boki i w lusterka boczne. Jeśli nasz ruch nie koliduje z żadnym innym pojazdem, włączmy kierunkowskaz z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by inne samochody mogły zauważyć nasz zamiar. Pamiętajmy zarazem, że jeśli migacz będzie włączony zbyt długo, inni uczestnicy ruchu mogą nie zrozumieć, co i kiedy zamierzamy zrobić.

Rondo a kierunkowskaz

Większość skrzyżowań o ruchu okrężnym jest oznakowana znakami C-12, który oznacza ruch okrężny, oraz A-7 - ostrzega on o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. W tej sytuacji pojazdy znajdujące się już na skrzyżowaniu mają pierwszeństwo przed tymi, którzy dopiero na nie wjadą. Znak C-12 wskazuje kierującym, że ruch pojazdów na skrzyżowaniu odbywa się dookoła wyspy lub w placu oraz wytycza kierunek tego ruchu. W Polsce i krajach o ruchu prawostronnym będziemy poruszać się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, natomiast w krajach o ruchu lewostronnym, jak na przykład w Wielkiej Brytanii czy Irlandii – odwrotnie.

W przypadku gdy miniemy znak C-12 występujący samodzielnie (bez znaku A-7), na skrzyżowaniu będzie obowiązywać zasada „prawej ręki”, oznaczająca, że pierwszeństwo będą mieli kierujący nadjeżdżający z prawej strony.

Rondo należy traktować jako „zwykłe” skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować.

Na rondach z kilkoma pasami ruchów, np. rondach turbinowych, musimy także pamiętać o kierunkowskazie, jeśli chcemy zmienić pas.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty