Jazda po rondzie. Kiedy należy użyć kierunkowskazu?

Mariusz Michalak
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Skrzyżowania o ruchu okrężnym, popularnie nazywane rondami, wzbudzają w wielu kierowcach uczucie niepewności – kierujący obawiają się, czy poruszając się po nich, nie popełniają błędów. Wiele kontrowersji budzi użycie kierunkowskazów.

To trzeba wiedzieć

Przed każdym manewrem musimy mieć pewność, czy możemy go wykonać w bezpieczny sposób. Zawsze zaczynajmy od spojrzenia na boki i w lusterka boczne. Jeśli nasz ruch nie koliduje z żadnym innym pojazdem, włączmy kierunkowskaz z odpowiednim wyprzedzeniem, tak by inne samochody mogły zauważyć nasz zamiar. Pamiętajmy zarazem, że jeśli migacz będzie włączony zbyt długo, inni uczestnicy ruchu mogą nie zrozumieć, co i kiedy zamierzamy zrobić.

Rondo a kierunkowskaz

Większość skrzyżowań o ruchu okrężnym jest oznakowana znakami C-12, który oznacza ruch okrężny, oraz A-7 - ostrzega on o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. W tej sytuacji pojazdy znajdujące się już na skrzyżowaniu mają pierwszeństwo przed tymi, którzy dopiero na nie wjadą. Znak C-12 wskazuje kierującym, że ruch pojazdów na skrzyżowaniu odbywa się dookoła wyspy lub w placu oraz wytycza kierunek tego ruchu. W Polsce i krajach o ruchu prawostronnym będziemy poruszać się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, natomiast w krajach o ruchu lewostronnym, jak na przykład w Wielkiej Brytanii czy Irlandii – odwrotnie.

W przypadku gdy miniemy znak C-12 występujący samodzielnie (bez znaku A-7), na skrzyżowaniu będzie obowiązywać zasada „prawej ręki”, oznaczająca, że pierwszeństwo będą mieli kierujący nadjeżdżający z prawej strony.

Rondo należy traktować jako „zwykłe” skrzyżowanie i włączenie sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania. Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować.

Na rondach z kilkoma pasami ruchów, np. rondach turbinowych, musimy także pamiętać o kierunkowskazie, jeśli chcemy zmienić pas.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie