Im więcej ludzi, tym większe korki?

(ip)
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Czy gęstość zaludnienia w mieście ma zasadniczy wpływ na średnie prędkości osiągane przez kierowców? Jak się okazało – nie zawsze i nie wszędzie. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl prezentują wyniki najnowszych badań.

W badaniu uwzględniono 16 miast wojewódzkich a pod uwagę brano wartości, jakie wskazują prędkościomierze w tych

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

miastach, w odległości 0-5 km od centrum. Ostatecznie miasta podzielono na 4 kategorie – od tych najwolniejszych (średnia prędkość pojazdów poniżej 36 km/h) do tych najszybszych (średnia prędkość równa bądź większa 40 km/h). Te dane zestawiono ze uśrednionym zagęszczeniem ludności na 1 km/2 jakie występuje na obszarze miast z danej kategorii. Co się okazało?

Paradoks mieszczan
–Wyniki naszego badania wskazują, że większe zagęszczenie ludności niekoniecznie idzie w parze w niską prędkością pojazdów – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl.  – Miasta w których średnie zagęszczenie ludności wynosi  powyżej 2 400 os/km2 są nieco szybsze niż te miasta, które mogą poszczycić się nieco mniejszym zagęszczeniem (poniżej 2 400 os/km2) – tłumaczy Florkowska.

Zależność tę dobrze widać na bardziej konkretnym przykładzie: Na przykład w Warszawie zagęszczenie ludności wynosi ok. 3 309 os/km2, a średnia prędkość oscyluje wokół 36,50 km/h. W Poznaniu mamy do czynienia z zagęszczeniem ludności: na poziomie 2 103 os/km2, a mimo to średnie prędkości pojazdów są niższe niż  Warszawie i wynoszą ok. 35,50 km/h.

Trend generalny
Warto na koniec podkreślić, że jest to jednak wyjątek od pewnej prawidłowości i, że generalnie niższe zagęszczenie ludności (przynajmniej teoretycznie) sprzyja wyższym prędkościom pojazdów. Najszybsze miasta wojewódzkie (40 km/h i wyżej) są także średnio najmniej zaludnionymi. Wpływ na szybkość poruszania się samochodem po mieście ma nie tylko sama liczba mieszkańców i posiadaczy samochodów,  ale także liczba osób, które zdecydowały się korzystać z komunikacji miejskiej bądź rowerów.

             **Zagęszczenie**ludności**a**prędkość**w**mieście**


Miasta



Średnia
prędkośćwcentrum

 

Zagęszczenieludności*

 

Łódź
Poznań



<
36km/h



2
283os/km2

Kraków
Olsztyn
Wrocław
Warszawa
Lublin




36
-37km/h



2430os/km2

Białystok
Bydgoszcz
Kielce
Szczecin
Rzeszów




37,5
-39,5km/h



1
939os/km2

Opole
Gdańsk
Gorzów
Wielkopolski
Katowice




>40
km/h



1
588os/km2

                                                                                Źródło: Korkowo.pl

                      * średnie zagęszczenie ludności

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty