Formuła 1 w Warszawie

(mp)
Bolidy Formuły 1 można podziwiać w warszawskim centrum handlowo-rozrywkowym Blue City.

Bolidy Formuły 1 można było oglądać dotychczas jedynie na torach wyścigowych. Teraz nadarza się niepowtarzalna okazja - od 9 do 20 listopada pojazdy można podziwiać w warszawskim centrum handlowo-rozrywkowym**Blue City.**
 

 

Na terenie Blue City zaparkowało osiem bolidów:

- Lotus JPS 98 (Ayrton Senna, 1986)

- Jordan 191 (Michael Schumacher, 1991)

- Williams FW 14 (Nigel Mansell, 1992)

- Jordan 196 (Rubens Barrichello, 1996)

- Williams FW 18 (Damon Hill, 1996)

- Arrows A 19 (Pedro Diniz, 1998)

- Williams FW 21 (Ralf Schumacher, 1999)

- Sauber C 22 (Heinz-Harald Frentzen, Nick Heidfeld, 2003).

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Formuła 1 w Warszawie
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Formuła 1 w Warszawie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zwiedzający mogą nie tylko podziwiać samochody. W Blue City znajduje się także symulator, dzięki któremu chętni wrażeń poczują przedsmak prawdziwego wyścigu lub choćby West Race Day - konkursu dla miłośników Formuły 1. Dodatkową atrakcję stanowią cztery motocykle Harley Davidson.

 

Historia Formuły 1

 

Pierwsze mistrzostwa świata F1 odbyły się w 1950 r. Kwestia bezpieczeństwa była wtedy sprawą drugorzędną. W latach 50. koncentrowano się na wprowadzaniu innowacji poprawiających sprawność samochodów. Zaczęto wtedy stosować hamulce tarczowe i po raz pierwszy umieszczono silnik z tyłu samochodu.

 

Pierwsze środki bezpieczeństwa zastosowano w latach 60. Zredukowano pojemność silnika z 2,5 do 1,5 litra, wprowadzono sygnały flagowe, które funkcjonują do dzisiaj, ulepszono konstrukcję zbiornika na paliwo, wprowadzono obowiązek stosowania kasków z osłoną na twarz. Krótko

Fot. Toyota
Fot. Toyota

mówiąc: w ciągu jednego dziesięciolecia położono fundament pod późniejszy rozwój badań i testów nad kwestią bezpieczeństwa w Formule 1. Dzięki działaniom FIA (Międzynarodowej  Federacji Automobilizmu) zaczęto się również zastanawiać, jak wdrażać te rozwiązania do zwykłych samochodów.

 

Prawdziwe zainteresowanie kwestią bezpieczeństwa przyszło wraz z latami 70., kiedy skoncentrowano się nie tylko na samych samochodach, ale też zwrócono uwagę na wyposażenie kierowców i konstrukcję torów.

 

W 1971 roku FIA wprowadziła wymóg, by konstrukcja kokpitu umożliwiała kierowcy wydostanie się z niego w ciągu pięciu sekund. W latach 1970-79 ulepszony został sposób tankowania samochodów, wprowadzono szereg innowacji, np. w konstrukcji podwozia, powiększenie włazu do kokpitu i obowiązek posiadania dwóch zewnętrznych lusterek. Od 1972 roku obowiązują zagłówki i tylne czerwone światła. W 1970 roku FIA wprowadziła inspekcje torów przed

Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

wyścigami. W przepisach określono, że wokół trasy powinna biec podwójna bariera zgniotu. Widownię od ogrodzenia powinna oddzielać trzymetrowa strefa bezpieczeństwa. Między pit lane (strefą serwisową) a trasą wyścigu powinien być mur. W 1974 roku obowiązkowy stał się ochronny mur wokół toru. Od 1975 roku podczas wyścigu wymagana jest obecność władz toru. W 1977 roku FIA określiła jednolite przepisy dotyczące żwirowego obszaru hamowania. W 1972 roku obligatoryjna stała się sześciopunktowa uprząż (pasy bezpieczeństwa). FIA określa kodeks postępowania kierowców F1. W 1973 roku wprowadzone zostają testy medyczne dla wszystkich kierowców. W 1975 roku FIA określa standard ognioodporności kombinezonów kierowców. W 1977 roku FIA określa standard używanych kasków. Od 1978 roku z wyścigach Formuły 1 mogą brać udział jedynie kierowcy posiadający super licencję FIA.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie