Fiat Topolino ma 70 lat

Michał Kij
Fot. Fiat: Fiat Topolino – Pierwowzór maluchów ma 70 lat. Jego produkcję rozpoczęto w 1936 roku. Do 1955 r. wyprodukowano 590 tys. sztuk tego auta. Na zdjęciu model I generacji (1936 – 1948).
Fot. Fiat: Fiat Topolino – Pierwowzór maluchów ma 70 lat. Jego produkcję rozpoczęto w 1936 roku. Do 1955 r. wyprodukowano 590 tys. sztuk tego auta. Na zdjęciu model I generacji (1936 – 1948).
Za cenę 5 tysięcy lirów miał zabierać w podróż dwie osoby i 50 kg bagażu. Tak życzył sobie sam „Senatore” Agnelli, ówczesny szef Fiata.

W latach trzydziestych włoski koncern nareszcie dojrzał, aby przedstawić własną wizję "samochodu dla ludu". Wcześniej produkował małe samochody, ale żaden z nich nie był dość tani, aby trafić pod strzechy.

Fot. Fiat: Fiat Topolino – Pierwowzór maluchów ma 70 lat. Jego produkcję rozpoczęto w 1936 roku. Do 1955 r. wyprodukowano 590 tys. sztuk tego auta. Na
Fot. Fiat: Fiat Topolino – Pierwowzór maluchów ma 70 lat. Jego produkcję rozpoczęto w 1936 roku. Do 1955 r. wyprodukowano 590 tys. sztuk tego auta. Na zdjęciu model I generacji (1936 – 1948).

 

Pechowy, choć zarazem szczęśliwy wypadek sprawił, że konstrukcją auta zajął się młody, niespełna trzydziestoletni Dante Giacosa. Pierwszy projekt wozu z silnikiem chłodzonym powietrzem spłonął podczas jazdy próbnej, a głównego konstruktora Oreste Lardone kosztowało to utratę łask Agnellego. Giacosa wykazał się podejściem, który przynosi

Fot. Fiat: Topolino był autem 2-osobowym z umieszczonym z przodu silnikiem napędzającym tylne koła. Silnik szczycił się wprawdzie czterema cylindrami,
Fot. Fiat: Topolino był autem 2-osobowym z umieszczonym z przodu silnikiem napędzającym tylne koła. Silnik szczycił się wprawdzie czterema cylindrami, ale przy pojemność skokowej zaledwie 569 cm3 i mocy 13 KM.

sukces w kontaktach z dziećmi: potraktował malca, jak dorosłe auto. Zastosował silnik chłodzony cieczą, umieszczony wzdłużnie z przodu i napędzający, poprzez czterobiegową skrzynkę, tylne koła. W podłużnicach prostej ramy były otwory, które zmniejszały jej masę. Giacosa był inżynierem lotnictwa i doskonale zdawał sobie sprawę z "wagi ciężaru". Zwłaszcza w tak małym

Fot. Fiat: Fiat Topolino mógł pędzić z prędkością 85 km/h i zużywał średnio 6 l benzyny na 100 km. Duże, jak na wymiary samochodu, piętnastocalowe koła
Fot. Fiat: Fiat Topolino mógł pędzić z prędkością 85 km/h i zużywał średnio 6 l benzyny na 100 km. Duże, jak na wymiary samochodu, piętnastocalowe koła pozwalały mu z wdziękiem pokonywać gorsze drogi, jakich wtedy nie brakowało.

samochodzie, którego silnik szczycił się wprawdzie czterema cylindrami, ale przy pojemność skokowej zaledwie 569 cm3 i mocy 13 KM. Poza nikłą pojemnością w silniku nie było kompromisów. Dolnozaworowy rozrząd nie był w owym czasie grzechem. Głowicę wykonano z aluminium.

 

W tym samym czasie, kilka pokoi dalej pracował projektant nadwozi Rudolfo Schaffer, który obdarzył małego Fiata bardzo zgrabną karoserią mieszczącą wygodnie kierowcę i pasażera. Modny, aerodynamiczny kształt, z wystającymi "oczami" reflektorów i zgrabnym tyłem

Fot. Fiat: Topolino II generacji (od 1949 r.) miał zmieniony przód i nieco mocniejszy silnik.
Fot. Fiat: Topolino II generacji (od 1949 r.) miał zmieniony przód i nieco mocniejszy silnik.

ozdobionym pokrywą koła zapasowego z miejsca wzbudzał sympatię. Nic dziwnego, że wprowadzony w 1936 roku samochodzik sprzedawał się jak gorące spaghetti, nawet pomimo ceny bliskiej 8 tysiącom lirów. We Francji produkowała go na licencji Simca, w Niemczech - NSU. Najmilszą dla oka wersją "pięćsetki" był

Fot. Fiat: Eksplodującym demograficznie młodym małżonkom polecano 4-osobową wersję kombi nazwaną Giardiniera (1949 - 1955).
Fot. Fiat: Eksplodującym demograficznie młodym małżonkom polecano 4-osobową wersję kombi nazwaną Giardiniera (1949 - 1955).

chyba NSU-Fiat z nadwoziem roadster. Jego przeciwieństwem stał się gnomowaty Fiat 500 dla czterech osób sprzedawany krótko w Anglii. Niemniej nie sposób było mu odmówić pewnej użyteczności.

 

Fiat Topolino mógł pędzić z prędkością 85 km/h i zużywał średnio 6 l benzyny na 100 km. Duże, jak na wymiary samochodu, piętnastocalowe koła pozwalały mu z wdziękiem

Fot. Fiat: Tytularnym następcą Topolino został Fiat 500 (1957 r.) skonstruowany przez tego samego inżyniera - Dante Giacosa.
Fot. Fiat: Tytularnym następcą Topolino został Fiat 500 (1957 r.) skonstruowany przez tego samego inżyniera - Dante Giacosa.

pokonywać gorsze drogi, jakich wtedy nie brakowało wszędzie, nie tylko jak dziś nad Wisłą. Zgarbionej sylwetce z długim noskiem maski silnika zawdzięczał przydomek "Topolino" - "myszka", pod którym jest powszechnie znany.

 

Króciutko, w latach 1948-49 produkowano 500B z górnozaworowym rozrządem i licznymi drobnymi udoskonaleniami. Był nieco szybszy i oszczędniejszy. Po raz pierwszy pojawiła się wtedy odmiana kombi z czteroosobową karoserią. Ostatnią modyfikacją pierwotnego projektu Giacosy był 500C z lat 1949 - 55. Miał zmienioną karoserię z szerokimi ustami wlotu powietrza i zaokrąglonymi, pełnymi bioderkami błotników. Eksplodującym demograficznie młodym małżonkom polecano jak poprzednio wersję kombi.

 

Przez 21 lat zbudowano łącznie prawie 520 tys. "myszek". Ich odległym potomkiem był nasz "maluch".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty