Większość fanów motoryzacji kojarzy markę Porsche z Zuffenhausen. Od ponad 64 lat odbywa się tam produkcja sportowych modeli (aktualnie "911-tki", Boxster i 918 Spyder), a także mieści się tam siedziba spółki, która w wynikufuzji od 2009 roku wchodzi w skład koncernu Volkswagen AG.
Jednak wraz z rozszerzeniem gamy modelowej postanowiono w Lipsku wybudować od podstaw nową fabrykę. W 2000 roku w odbyło się uroczyste wbicie łopaty, a już dwa lata później rozpoczęła się produkcja modelu Cayenne, który dzieli rozwiązania konstrukcyjne z VW Touaregiem.
W 2003 roku z hal Porsche Leipzig zaczęła wyjeżdżać supersportowa Carrera GT, którą napędzał 612-konny silnik V10. W sumie w Lipsku wyprodukowano 1270 egzemplarzy tego ekskluzywnego auta.
Z biegiem lat powstawały nowe hale, ale też poszerzała się oferta modelowa Porsche. W 2009 roku do seryjnej produkcji weszła Panamera, której ostateczny montaż również odbywa się w Lipsku. Uzupełnieniem oferty SUV-ów jest Macan. Pojawił się on w ofercie niemieckiej marki pod koniec 2013 roku, a technicznie bazuje na Audi Q5.
Poza halami fabrycznymi, nowoczesną lakiernią, czy magazynami w Porsche Leipzig znajduje się Centrum Klienta, gdzie poza ekskluzywną restauracją mieści się muzeum poświęcone historii marki.
Wśród zgromadzonych tam pojazdów znajduje się m.in. Porsche 959, które w 1986 roku zdobyło pierwsze i drugie miejsce w Rajdzie Paryż-Dakar.
Jednym z eksponatów jest też wyjątkowe 928 S "Viersitzer". Pojazd ten powstał w 1984 roku jako prezent od pracowników dla Ferry'ego Porsche na jego 75. urodziny.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z fabryki Porsche w Lipsku
Jedną w większych atrakcji Porsche Leipzig jest niewątpliwie też tor testowy, który zaprojektował Hermann Tilke.
Ten niemiecki architekt i zarazem kierowca wyścigowy, brał udział m.in. w pracach nad Sochi International Street Circuit w Soczi, gdzie odbył się ostatnio pierwszy wyścig Formuły 1 o Grand Prix Rosji.
Obiekt w Lipsku posiada certyfikat FIA i ma długość nieco ponad 3,7 kilometra, a jego wyjątkowość polega na tym, że składa się z dziesięciu odcinków najbardziej znanych torów wyścigowych na świecie.
Jednym z nich jest prawy zakręt Parabolica z włoskiej Monzy, czy szykana Mobil1 S z niemieckiego Nürburgringu.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii z fabryki Porsche w Lipsku
Dla chętnych, którzy kupili Porsche i chcieliby poznać możliwości swojego samochodu, a przy okazji podszlifować swoje umiejętności istnieje możliwość wyjazdu na tor w Lipsku.
Klientowi podstawia się identyczną lub zbliżoną specyfikację auta, które posiada i pod okiem instruktorów z Porsche Sport Driving School przechodzi kurs panowania nad autem. W Lipsku można również wykupić takie szkolenie na torze off-roadowym, bo i taki też się tam znajduje.
Karol Biela
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?