Ciśnienie w oponach. Jakie jest prawidłowe? Konsekwencje zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia w oponie

Mariusz Michalak
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Czy wiesz, czego jest najwięcej w oponie? Powietrza. Tak, to ono pod odpowiednim ciśnieniem utrzymuje ciężar naszych samochodów. Może zauważyłeś ostatnio, że Twoje auto ma mniejszą przyczepność i dłuższą drogę hamowania? Albo jazda stała się niekomfortowa, samochód trochę więcej pali lub słyszysz większy szum w kabinie? To tylko niektóre z konsekwencji niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Niebezpieczne sytuacje na drodze mają wiele przyczyn. Zalicza się do nich m.in.: nadmierną prędkość, niedostosowaną do warunków pogodowych, nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie czy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. To nie jedyne grzechy polskich kierowców. Badania* dowiodły, że 36 proc. wypadków spowodowanych jest stanem technicznym pojazdu, z czego 40-50 proc. ma związek  ze stanem opon.

Ciśnienie w oponach. Jakie powinno być i jak często kontrolować?

Sprawdzenie ciśnienia w oponach zajmuje mniej więcej tyle, ile poświęcamy na zatankowanie samochodu. Możemy to wykonać na każdej stacji paliw. Wystarczy podjechać do kompresora, sprawdzić w instrukcji auta lub na naklejce na nadwoziu jakie powinno być optymalne ciśnienie i napompować opony.

Uniwersalna wartość ciśnienia w oponach to 2,2 bara, ale wartość dla konkretnego pojazdu zalecamy sprawdzić w instrukcji samochodu.

Poświęcenie tych 5 minut może uratować nasze życie. Jeśli mamy czujniki ciśnienia i opony typu run-flat to sprawdzajmy opony raz w miesiącu także ręcznie. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tych opon mogą zamaskować niedostatek powietrza, a rozgrzana do nadmiernej temperatury konstrukcja opony pęknie.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu wpływa również na przyspieszone zużycie opon. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność bieżnika aż o 1/3. Na skutek zbyt małego ciśnienia dochodzi do zwiększenia odkształceń w ogumieniu i podniesienia temperatury pracy, co może doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy. Niestety, mimo szeroko zakrojonych kampanii informacyjnych oraz licznych ostrzeżeń ekspertów nadal 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach**.

Przy braku powietrza auto prowadzi się ospale i może ściągać, a podczas pokonywania zakrętów może być pod- lub nadsterowne.

Zbyt duże ciśnienie w oponie

Z kolei zbyt wysoka ilość powietrza oznacza pogorszenie przyczepności z podłożem (mniejsza powierzchnia styku), zmniejszenie komfortu jazdy, zwiększenie hałasu oraz nierównomierne zużycie bieżnika opony. To jasno wskazuje, że brak odpowiedniego przygotowania samochodu do jazdy może grozić realnym niebezpieczeństwem na drodze. Z tego powodu trzeba na bieżąco kontrolować ciśnienie w oponach – powinno się to robić minimum raz w miesiącu.

*- Badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech

** -Moto Data 2017 - Panel użytkowników samochodów

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty