W sierpniu 2006 roku sprzedano na polskim rynku 17 517 nowych samochodów osobowych, o 7,7% mniej niż w poprzednim miesiącu i o 1,4% mniej niż rok wcześniej.
Wynik skumulowany

wyniósł 156 279 sztuki. To rezultat o 6,3% mniejszy niż uzyskany w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Biorąc pod uwagę średnią dzienną sprzedaż, która wyniosła w ósmym miesiącu roku zaledwie 674 auta, to zdecydowanie najniższy wynik od początku roku (dla porównania - w lipcu było to 730 sztuk, a w pierwszym półroczu kolejno 713, 754, 802, 832, 819 i 840 sztuk).
O ile można stwierdzić, że drugi miesiąc wakacji jest zwykle jednym z najsłabszych miesięcy na rynku samochodowym, mniejszy od tegorocznego rezultat sierpniowy odnotowano ostatnio w 1994 roku (17 252 sztuki). Sumaryczna sprzedaż nowych aut od początku roku wyniosła 156 279 sztuk, o 6,3% (10 511 aut) mniej niż przed rokiem.
Na pozycji lidera polskiego rynku umocniła się wyraźnie Toyota. Wynik skumulowanej sprzedaży

w wysokości 19 852 auta (o 3,9% większy niż rok wcześniej) daje japońskiemu producentowi 12,7% udziału w rynku (przed rokiem 11,5%). Miesięczny wynik w sierpniu również był większy niż w ubiegłym roku: 2 281 aut oznacza wzrost o 6,5%.
Druga lokata należy do Skody, która sprzedała od początku roku 18 327 swoich samochodów, o 4,9% mniej niż przed rokiem. Mimo spadku sprzedaży na przestrzeni roku czeska marka zwiększyła udział w rynku z 11,6 do 11,7%. W sierpniu pojazdy Skody znalazły 2 104 nabywców (-3,1%).
Na trzecie miejsce powrócił Opel z wynikiem 16 278 sprzedanych aut i udziałem w rynku na poziomie 10,4% (rok wcześniej 8,9%). Tegoroczna sprzedaż Opla wykazała wzrost zarówno w ujęciu sumarycznym - o 9,9%, jak i miesięcznym - 1 773 sztuki, +21,9%. Cztery kolejne pozycje zajęły marki o malejącej tendencji sprzedaży.

Poza podium znalazł się Fiat - rezultat od początku roku wynosi 16 258 aut (zaledwie o 20 sztuk mniej od Opla), a w sierpniu 1 509 aut (odpowiednio o 2,5% i o 8,7% mniej niż rok wcześniej). Udział marki w rynku zwiększył się z 10,0 do 10,4%.
Piąty na liście Ford odnotował dotkliwy spadek sprzedaży skumulowanej - 11 864 auta (-11,4%), mimo że sierpniowy wynik był tylko o 1,6% mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 1 335 sztuk. Udział Forda w rynku zmniejszył się z 8,0 do 7,6%.
Szósta lokata należy ponownie do Renault. Na zakup samochodów tego francuskiego producenta zdecydowało się w ciągu ośmiu miesięcy 10 747 klientów, o 13,7% mniej niż rok wcześniej, z czego w sierpniu 1 054 osoby (-15,9%). Udział rynkowy Renault spadł z 7,5 do 6,9%.

Inny producent samochodów znad Sekwany - Peugeot również osiągnął w Polsce gorsze wyniki niż w poprzednim roku: sprzedaż sumaryczna wyniosła 9 764 auta (-10,8%); sprzedaż sierpniowa - 1 148 aut (-0,7%); udział w rynku spadł z 6,6 do 6,3%.
Ósmą lokatę sprzed miesiąca utrzymał Volkswagen. Wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 8 571 aut, o 9,5% większy niż przed rokiem, pozwolił na wzrost udziału w rynku z 4,7 do 5,5%. Sierpniowy rezultat niemieckiej marki - 1 349 aut (czwarty w miesięcznym zestawieniu) wykazał najwyższy w czołówce wskaźnik wzrostu - 47,8%.
Najbardziej drastyczny spadek wśród najpopularniejszych marek polskiego rynku odnotował natomiast Citroen. Sprzedaż sumaryczna - 7 839 sztuk - jest o 19,6% mniejsza niż rok wcześniej, a miesięczna - 781 sztuk - o 31,6% mniejsza niż w ubiegłym roku. Udział Citroena wynosi obecnie 5,0% (5,9% przed rokiem).
Pierwszą dziesiątkę notowania zamyka niemal tradycyjnie Honda. Samochody tej marki znalazły 6 200 nabywców, o 13,0% mniej niż w poprzednim roku, jednak wynik uzyskany w sierpniu - 847 sztuk - wykazał wzrost o 5,5% w stosunku do analogicznego miesiąca ub. roku. Udział Hondy w rynku stanowi nieco mniej niż 4,0%.
Rosnącą tendencję utrzymuje sprzedaż samochodów z "wyższej półki": w drugiej dziesiątce podsumowania reprezentują je m.in. Audi (1 889 sztuk, +15,8%), Mercedes (1 861 sztuk, +18,8%), Volvo (1 737 sztuk, +12,2%) czy BMW (1 180 sztuk, +15,9%), a w trzeciej: Subaru (783 sztuki, +32,7%), Alfa Romeo (417 sztuk, +26,0%), Lexus (402 sztuki, +100%), Jeep (307 sztuk, +26,9%), Saab (267 sztuk, +84,1%) i Land Rover (265 sztuk, +30,5%). Rekordowy wskaźnik wzrostu w skali rynku należy ponownie do marki Ssangyong. Samochody tego producenta znalazły 186 nabywców, co oznacza wzrost w ciągu roku o 447,0%. W sierpniu został sprzedany kolejny, trzeci od początku roku, egzemplarz samochodu marki Maybach.
Źródło: "Samar"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie