Budowa dróg. Nawierzchnia betonowa czy bitumiczna?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Nawierzchnie bitumiczne naprawia się szybko, nawierzchnie betonowe wymagają dłuższego czasu na naprawę.
Nawierzchnie bitumiczne naprawia się szybko, nawierzchnie betonowe wymagają dłuższego czasu na naprawę. Arkadiusz Wojtasiewicz
Drogi asfaltowe czy betonowe, a może wykonane z pochodnych tych dwóch budulców? Jak i kiedy dobierać właściwy materiał? Jaką technologię powinniśmy stosować i dlaczego? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań w obszarach doboru nawierzchni na drogach krajowych poszukują członkowie specjalnego zespołu GDDKiA, który z końcem września zakończył I etap swojej działalności.

Do zadań zespołu powołanego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, należy m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni, mając na względzie wiele uwarunkowań technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.

Członkowie zespołu podkreślili, że w warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA).

- Zespół będzie kontynuował swoje prace i już wkrótce opublikujemy harmonogram najbliższych działań, dzięki którym, w oparciu o analizę dotychczasowych doświadczeń, wypracowywane będą rozwiązania, służące do jeszcze efektywniejszego doboru nawierzchni na drogach krajowych - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Z krajowych doświadczeń i realizacji kontraktów, zarówno w technologii betonowej jak i technologii bitumicznej (asfaltowej), wynika, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która z technologii jest lepsza bądź gorsza. Jedne i drugie mają swoje zalety i wady, zarówno pod względem technicznym, pod względem budowy i utrzymania. Tak więc wyznaczenie wspólnych kryteriów jest trudne, a wręcz niejednokrotnie niemożliwe. Istnieją pewne cechy charakterystyczne, które jedna technologia posiada, a druga ich nie ma, np. odporność na koleiny w długim okresie eksploatacji, gdzie beton jest odporny a nawierzchnia bitumiczna uzależniona jest od rodzaju lepiszcza - zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Inny przykład to czas remontu. Tutaj nawierzchnie bitumiczne naprawia się szybko, nawierzchnie betonowe wymagają dłuższego czasu na naprawę.

Wiele zależy od konkretnego, rozpatrywanego przypadku, stopnia degradacji, natężenia ruchu. W okresie eksploatacji w nawierzchni betonowej należy wymieniać uszczelnienia dylatacji, naprawiać spękania płyt lub wymieniać je całe. Naprawa lub wymiana spękanych płyt jest kosztowna i czasochłonna. Pozyskany materiał z rozbiórki nie może być ponownie wykorzystany w nowej płycie nawierzchniowej.

W przypadku nawierzchni bitumicznych wymienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat. W zależności od stopnia degradacji częściowo wymienia się również warstwę leżącą niżej (wiążącą). Materiał z rozbiórki może być wykorzystywany ponownie (np. remont A2 Konin - Koło).

W przypadku gdy mamy do czynienia z istniejąca nawierzchnią betonową bądź asfaltową, ich przebudowa „w drugą stronę” jest możliwa. Możemy wykonać nawierzchnię betonową na nawierzchni bitumicznej (tzw. whitetopping, w Polsce np. zrobiono tak na drodze S8 Polichno - Wolbórz) lub odwrotnie, odprężając nawierzchnię betonową (łamiąc i krusząc płyty) przykrywa się ją warstwami bitumicznymi.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty