Biopaliwa czyli bioetanol i biodiesel miały być tańsze od konwencjonalnych paliw i tym zachęcać kierowców do tankowania tego rodzaju paliwa. Ale po zmianach w przepisach o podatku akcyzowym, ich produkcja jest droższa od normalnych benzyn i oleju napędowego.
Giganci i mali czekają
W Orlenie instalacja do produkcji biopaliwa ulokowana jest w rafinerii w Trzebini. I to właśnie trzebińska rafineria jako pierwsza rozpoczęła sprzedaż biodiesla narażając się na kary - uruchomiła dystrybutory w lipcu 2005 roku kiedy jeszcze nie było regulacji prawnych dotyczących jakości i kontroli biopaliw. 3 stycznia zarząd rafinerii podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu produkcji i sprzedaży biopaliwa ON BIO z zawartością 20% estrów FAME.

Dziś nie wytwarza już biopaliw tylko komponenty do ich produkcji i eksportuje za granicę. W ten sposób unika płacenia akcyzy (komponenty są z niej zwolnione) i opłaty paliwowej i dzięki temu jest w stanie wykorzystywać zbudowaną kosztem ponad 160 mln zł instalację. Lotos w ogóle nie rozpoczął produkcji biopaliw. Prywatne firmy, które w zeszłym roku zwietrzyły dobry interes, dziś także nie oferują biopaliw w Polsce.
Tymczasem biopaliwa stosowane są na całym świecie, a Unia Europejska promuje ten rodzaj paliw - są one bardziej ekologiczne, zmniejszają uzależnienie od ropy naftowej, a poza tym, pozwolą na zagospodarowanie nadwyżek produkcyjnych w rolnictwie. Według dyrektywy UE do 2010 r już 5,75 proc. paliw z ogólnej objętości powinno zawierać biokomponenty.
Kilkanaście groszy taniej
Polska także zdecydowała się wprowadzić ten rodzaj paliwa na rynek. 1 stycznia weszła w życie ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych - prezydent Lech Kaczyński podpisał ją w gospodarstwie rolnym koło Grójca. Według niej na stacjach benzynowych miały stanąć oddzielne, wyraźnie oznaczone dystrybutory do sprzedaży biodiesla czyli oleju napędowego z dodatkiem biokomponentu (np. estru lub oleju) i benzyny z dodatkiem bioetanolu (alkoholu etylowego). Ustawa określiła warunki stosowania biopaliw, ich produkcji a rozporządzenia ministra gospodarki wymagania jakościowe i sposób ich badania. Słowem, biopaliwa miały się stać kolejnym rodzajem paliwa sprzedawanym na normalnych stacjach benzynowych.
Niestety, dziś kupienie takich paliw jest niemożliwe. W Warszawie i okolicy biodiesla sprzedawała firma Pol-Oil. Zakończyła sprzedaż w styczniu.