Oferta akumulatorów jest bardzo szeroka, ceny zróżnicowane, więc kupując baterię należy zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów i nie kierować się wyłącznie ceną.
Pierwszy to oczywiście wymiary i położenie biegunów. W wielu samochodach jest bardzo mało miejsca i nie zmieści się większy lub wyższy. Następnie bardzo ważna jest pojemność akumulatora (Ah) i prąd rozruchu (A). Pojemność nie powinna być mniejsza niż zaleca producent jak również i nie ma potrzeby zakładać większego akumulatora.
Kierowcy i niestety również serwisy nie poświęcają akumulatorowi żadnej uwagi, wiec warto wybrać tzw. bezobsługowy. Te nowoczesne akumulatory charakteryzują się bardzo małym zużyciem wody, więc pracują długi czas bez żadnej obsługi. Znacznie tańsze są tradycyjne akumulatory obsługowe, do których jednak trzeba znacznie częściej dolewać wodę.
Wybór akumulatora powinien również zależeć od stanu technicznego instalacji elektrycznej. Jeśli często zdarzają się usterki regulatora napięcia to nawet najlepszy i najdroższy akumulator długo tego nie wytrzyma.
Nie jest wskazany zakup znacznie większej baterii niż zaleca producent, ponieważ w przypadku mocnego rozładowania alternator musi dać znacznie większy prąd, a to może skończyć się usterką alternatora, ponieważ nie jest on przystosowany do tak dużych obciążeń. Ponadto, gdy bilans elektryczny jest ujemny nie pomoże większy akumulator, gdyż będzie niedoładowany, szybko ulegnie zasiarczeniu, a tym samym będzie nadawał się do wymiany.
Jeśli chcemy mieć pewność, że nie zabraknie prądu do rozruchu warto wybrać zamiast większego i o większej pojemności, akumulator najnowszej generacji, który przy tej samej pojemności jest w stanie dostarczyć o 20 do 30 proc. więcej prądu, więc nawet częściowo rozładowany da tyle prądu co w pełni naładowany starszej konstrukcji. Ponadto okres eksploatacji takich akumulatorów jest dłuższy o 15 do 20 proc. i wytrzymują one zdecydowanie więcej cykli pracy.
Zupełnie nową grupę stanowią akumulatory żelowe o spiralnych płytach i elektrolicie w postaci żelu (akumulatory Optima). Akumulatory te przy wymiarach i pojemności klasycznej baterii dostarczają prawie dwa razy większy prąd. Zalecane są szczególnie do samochodów terenowych oraz osobowych o dużym zapotrzebowaniu na energię (sprzęt grający, turystyczny). Dodatkową ich cechą jest niski poziom samorozładowania (zachowują nawet 60 proc. energii po dwóch latach), możliwość pracy nawet "do góry nogami" i działanie również po przedziurawieniu obudowy.
Gdzie kupić?
Akumulator najlepiej kupować w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach, gdyż obsługa doradzi jaki model wybrać i sprawdzi, czy za brak energii odpowiada zużyty akumulator, czy może uszkodzony układ ładowania. Wymiana baterii przy niesprawnej instalacji elektrycznej nie zlikwiduje problemu. Przy zakupie należy także zwrócić uwagę na datę produkcji. Akumulatory bezobsługowe nie powinny mieć więcej niż półtora roku, natomiast sucho ładowane najlepiej napełniać elektrolitem dopiero w momencie zakupu. Niestety w wielu sklepach takie akumulatory są wcześniej zalane, a w takim stanie mogą stać maksymalnie trzy miesiące. Później muszą być doładowane, ale niestety nikt tego nikt nie robi.
Ceny wybranych akumulatorów
Marka | Model | Pojemność (Ah) | Prąd rozruchu (A) wg EN | Cena (zł) |
Bosch | Silver | 45 | 400 | 270 |
Centra | Plus | 360 | 260 | |
Exide | Classic | 360 | 230 | |
Optima | Red Top | 730 | 690 | |
Varta | Blue Dynamic | 330 | 320 | |
Varta | Black Dynamic | 400 | 275 | |
Bosch | Silver | 60 | 540 | 365 |
Centra | Standard | 610 | 305 | |
Varta | Blue Dynamic | 540 | 390 | |
ZAP | Energy | 550 | 410 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?