Aż 80 proc. kierowców zawodowych może mieć kłopoty z krążeniem

Sławomir Draguła
Badania wskazują, że zdecydowana większość kierowców ciężarówek ma problemy z układem krążenia
Badania wskazują, że zdecydowana większość kierowców ciężarówek ma problemy z układem krążenia
Z kampanii „Ciśnienie na życie" płyną niepokojące wnioski. Praca kierowcy zawodowego sprzyja nadciśnieniu tętniczemu i innym chorobom układu krążenia. A to zagrożenie nie tylko dla życia kierowców autobusów i ciężarówek, ale też innych użytkowników dróg.
Badania wskazują, że zdecydowana większość kierowców ciężarówek ma problemy z układem krążenia
Badania wskazują, że zdecydowana większość kierowców ciężarówek ma problemy z układem krążenia

Początek lutego, ul. Armii Krajowej w Kędzierzynie-Koźlu. 46-letni kierowca DAF-a z naczepą traci przytomność za kierownicą, zjeżdża na przeciwległy pas ruchu i uderza w Fiata, za kierownicą którego siedzi 26-letnia kobieta. Do szpitala w Kędzierzynie-Koźlu trafiają trzy osoby jadące Fiatem, zaś kierowca ciężarówki na kardiologię do Wojewódzkiego Centrum Medycznego w Opolu.

Na początku czerwca w Goleniowie zasłabł kierowca ciężarówki z naczepą. Za kółko chwycił pasażer, któremu udało się opanować sytuację i dzięki temu uniknąć katastrofy. Jednak mimo reanimacji kierowca zmarł na zawał serca.

Jak mówią fachowcy od bezpieczeństwa, czterdziestotonowa ciężarówka, której kierowca podczas jazdy traci nagle przytomność, jest jak taran. Zanim się zatrzyma, rozbija wszystko, co napotyka na drodze.

- Dlatego tak ważne jest, by zawodowi kierowcy badali się regularnie i wiedzieli o zagrożeniach wcześniej, a nie dopiero wtedy, gdy organizm odmówi im posłuszeństwa – podkreśla Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Podczas weekendowego zlotu samochodów ciężarowych Master Truck na lotnisku w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem kierowcy zawodowi mogli się bezpłatnie przebadać. To część ogólnopolskiej kampanii „Ciśnienie na życie", która ma uświadomić Polakom, jakie ryzyko niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia.

Wyniki są szokujące. Aż 80 procent przebadanych miało podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, a wiek serca zawodowych kierowców przekracza ich wiek metrykalny o ponad 10 lat!

- A to już zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu - mówi Joanna Sobieska z biura kampanii „Ciśnienie na życie".

Jak mówią lekarze, siedzący tryb życia, brak ruchu, nieregularne posiłki prowadzące do otyłości i cukrzycy, stres, czy wypalone podczas jazdy papierosy, to codzienni „towarzysze" życia zawodowego kierowcy.

- Stan zdrowia tej grupy zawodowej to coraz większy problem, z którym spotykamy się w naszej codziennej praktyce - potwierdza Janusz Prokopczuk, ordynator IV oddziału Polsko-Amerykańskich Klinik Serca w Kędzierzynie-Koźlu. - Coraz częściej trafiają do nas młodzi mężczyźni, w wieku 30, 40, 50 lat z problemami kardiologicznymi. Na przykład kilka dni temu przyjęliśmy 31-letniego kierowcę z ciężkim zawałem, którego cudem udało się nam uratować.

Krzysztof Machelski z Opola jeździ ciężarówkami od ponad 20 lat. Najczęściej do Niemiec i Francji. Już na pierwszy rzut oka widać, że ma sporą nadwagę, a jego brzuch przypomina ten u kobiet w ciąży.
- Wiem, że nie prowadzę zdrowego stylu życia - wzdycha pan Krzysztof. - Ale w trasie nie mam czasu na zbyt dużo ruchu i rozważanie, co jest zdrowe, a co nie. Szczerze przyznam, że nie myślę o tym, czy grozi mi zawał lub udar mózgu.

Doktor Janusz Prokopczuk tłumaczy, że im wcześniej kierowcy zawodowi uświadomią sobie, że warto zadbać o zdrowie, tym większe mają szanse na to, że nie trafią na jego oddział.

- Ale niestety wciąż można do nich dotrzeć dopiero wówczas, kiedy pierwszy zawał rzuci nimi o ziemię - mówi kardiolog. - A nawet jeśli uda się ich uratować, nie zawsze będą mogli wrócić do zawodu. Dlatego trzeba ich namówić, by rzucili palenie, w miarę możliwości jedli regularnie posiłki, a na przerwach wymuszonych czasem pracy spróbowali się poruszać.

Kardiolog podkreśla, że już czas najwyższy rozpocząć społeczną debatę o tym problemie, który przybiera na sile.

Sławomir Draguła

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie