Polska Organizacja Gazu Płynnego szacuje, że w 2004 roku zużycie gazu propan-butan w Polsce może przekroczyć 2 mln ton, z czego mieszanina używana do napędu samochodów stanowi około 1,3 mln ton. Tym samym Polska ma szansę stać się największym konsumentem autogazu w Europie, wyprzedzając Włochy.
W Polsce mieszaninę propanu i butanu zwaną LPG zaczęto używać powszechnie do napędu samochodów dopiero w 1991 roku. Pierwsze instalacje montowane w pojazdach pochodziły z Włoch oraz Holandii.
Szacuje się, że w Polsce jeździ około 2 mln samochodów zasilanych gazem. Dotychczas ten sektor rozwijał się bardzo dynamicznie, lecz obok rosnącej ceny gazu pojawiło się zagrożenie w postaci dyrektywy unijnej (Regulamin 115), w myśl której dla każdego typu samochodu wyposażonego w instalację gazową konieczne jest uzyskanie świadectwa homologacji.

Instalację gazową można założyć do różnych silników
Instalacje zasilania gazem są w sposób przemysłowy produkowane przez wiele renomowanych firm. Ich nowoczesna konstrukcja i parametry pracy sprawiają, że można je zamontować do różnych silników spalinowych, zasilanych przez gaźnik i wtrysk paliwa, również z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych.
Nowoczesne systemy wtrysku mają układy adaptacyjne dostosowujące parametry wtrysku do stylu jazdy kierowcy, mogą dawkować gaz także do silników Diesla oraz umożliwiają wtrysk ciekłego gazu do cylindrów. Montaż należy przeprowadzać w wyspecjalizowanych warsztatach, po upływie okresu gwarancji, gdyż tylko nieliczni producenci samochodów akceptują "gaz" w nowym aucie.
Koszty użytkowania samochodu z napędem gazowym są znacznie niższe niż przy zasilaniu benzyną, a zwrot nakładów następuje po przejechaniu dystansu 20 -40 tysięcy km. Istnieje więc stałe zapotrzebowanie na instalacje i ich profesjonalny montaż oraz serwisowanie.
Normy nie dotyczą autogazu
LPG to paliwo płynne, którego podstawowymi składnikami są propan i butan oraz w niewielkich ilościach metan, etan, propylen i inne gazy. Szczegółowe wymagania dotyczące składu i czystości gazu płynnego zawiera norma PN-C-96008 z lutego 1998 roku. Niestety stosuje się ją

tylko do mieszanin technicznych i do gazu opałowego. Skład i czystość gazu przeznaczonego do zasilania silników samochodów nie jest określona przepisami. Dlatego dla zapewnienia prawidłowej i bezawaryjnej eksploatacji silników istotne jest napełnianie zbiornika z pewnego źródła sprzedającego gaz pozbawiony zanieczyszczeń, nawet za nieco wyższą cenę. Pozwoli to uniknąć awarii, przerw w podróży i dodatkowych nakładów na serwisowanie instalacji.
Instalacje gazowe są bezpieczne
Przed wprowadzeniem do obrotu handlowego elementy instalacji gazowej przechodzą cykl badań, których celem jest stwierdzenie, czy ich eksploatacja jest bezpieczna dla użytkownika i ruchu drogowego. Po uzyskaniu pozytywnych ocen instalacja otrzymuje znak homologacji międzynarodowej, który jest umieszczony na korpusie każdego z urządzeń. O bezpieczeństwie użytkowania samochodów zasilanych gazem może świadczyć fakt, że z taśm montażowych wielkich koncernów takich jak Fiat, Mercedes i Volvo zjeżdżają samochody zasilane benzyną i gazem przeznaczone dla taksówkarzy.
LPG paliwem ekologicznym
Podczas spalania mieszaniny propanu i butanu wydziela się znacznie mniej szkodliwych związków niż przy spalaniu benzyn. Redukcja tlenku węgla może sięgać aż 60 procent, węglowodorów i tlenków azotu 50 procent, a dwutlenku węgla 10 procent. Współczesne instalacje LPG z zapasem spełniają wymagania norm Euro 2 i Euro 3, są również takie systemy, które spełniają kryteria normy Euro 4, która obowiązuje od 2005 roku.
Ceny instalacji gazowych do różnych typów silników w warsztatach specjalistycznych
· Wtrysk jednopunktowy bez katalizatora od 1350 złotych.
· Wtrysk jednopunktowy z katalizatorem od 2000 złotych.
· Wtrysk wielopunktowy od 2200 złotych.
· Wtrysk wielopunktowy bezpośredni od 3500 złotych.
· Wtrysk sekwencyjny bezpośredni od 4600 złotych.
· Wykonana w ASO Toyota Corolla 1,4 około 8 000 złotych.
Zalety:
· Gaz jest tańszy od benzyny,
· Podczas spalania tworzy mało związków szkodliwych,
· Ma większą liczbę oktanową od benzyny,
· Jest mniej wybuchowy niż benzyna.
·
Wady:
· Zbiornik zabiera miejsce w bagażniku,
· Gaz trudniej zatankować od benzyny,
· Nieprzyjemny zapach,
· Powoduje trudny rozruch zimnego silnika.
Emisja szkodliwych składników z różnych rodzajów paliw
Rodzaj paliwa | Węglowodory | Tlenek węgla | Tlenki azotu | Dwutlenek siarki | Aldehydy | Inne | Ogółem |
Olej napędowy | 6 | 0,2 | 25 | 3,25 | 7,8 | 32,5 | 74,75 |
Benzyna bezołowiowa | 3 | 6 | 50 | 0,39 | 2,6 | 6,5 | 68,49 |
Gaz | 1,8 | 0,3 | 40 | 0 | 0 | 0 | 42,1 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?