Autobus-tunel zlikwiduje korki

(r) żródło: Polska
Fot. Polska
Fot. Polska
Chińczycy przed wiekami wynaleźli proch i papier. Teraz są bliscy odkrycia nowatorskiej metody, która może aż o 30 procent zmniejszyć uliczne zatory we współczesnych zatkanych metropoliach. Jak "rozkraczony" autobus będzie walczyć z korkami na ulicach chińskiej stolicy?

Chińczycy przed wiekami wynaleźli proch i papier. Teraz są bliscy odkrycia nowatorskiej metody, która może aż o 30 procent zmniejszyć uliczne zatory we współczesnych zatkanych metropoliach. Jak "rozkraczony" autobus będzie walczyć z korkami na ulicach chińskiej stolicy?

Chiny biją rekordy niemal we wszystkich dziedzinach, także w motoryzacji. W ubiegłym roku sprzedano tam rekordową liczbę samochodów - 18,06 mln, co oznacza wzrost o jedną trzecią w porównaniu z 2009 r. Już od

Fot. Polska
Fot. Polska

dwóch lat Chiny zajmują pod tym względem pierwsze miejsce na świecie, przed Stanami Zjednoczonymi.

Z jednej strony to pozytywny wskaźnik, a z drugiej oznacza jeszcze większy problem z korkami na drogach. Najgorzej jest oczywiście w Pekinie. Jak pisali niedawno Leo Lewis i Robert Lea w dzienniku "The Times", w ubiegłym roku tylko w tym mieście wydano 720 tys. nowych tablic rejestracyjnych, a ulice metropolii zatkały się jeszcze mocniej niż dotychczas. Codziennie na drogi wyjeżdżało średnio 1900 nowych samochodów. W pewnym momencie korek uliczny w Pekinie osiągnął długość 100 km i prawie dwa tygodnie minęły, zanim został zlikwidowany.

To dlatego władze Pekinu szukają przeróżnych sposobów, by powstrzymać tak gwałtowny wzrost liczby samochodów na ulicach. Autorzy "The Times" donoszą, że w 2011 r. władze Pekinu zamierzają wydać pozwolenia na rejestrację jedynie 240 tys. nowych aut. To o dwie trzecie mniej niż w ubiegłym roku. Po ogłoszeniu tej decyzji tylko w ciągu czterech pierwszych dni zapisało się na nowe tablice rejestracyjne 100 tys. osób. Wiadomo, że dla wszystkich nie wystarczy. Szczęśliwcy, którzy dostaną tablice, będą losowani - po 20 tys. tablic każdego miesiąca.

Władze wprowadziły też nowe przepisy, zgodnie z którymi w godzinach szczytu po ulicach metropolii nie mogą się poruszać pojazdy zarejestrowane w innych miejscowościach. Wprowadzono też przepis stosowany już na świecie - o zakazie ruchu dla określonych użytkowników w wybrane dni tygodnia.

Wiadomo jednak, że i te restrykcje nie wystarczą w kraju, który staje się największym rynkiem motoryzacyjnym świata. Tunel dla samochodów Będzie mieć wysokość 2 m. Pojazdy wyższe będą ostrzegane przed wjazdem przez sensory umieszczone na tyle i przedzieautobusu

Dlatego władze Pekinu próbują też nowatorskich rozwiązań, takich jak przedstawiony na infografice obok autobus-tunel, pod którym znajdować się będą dwa pasy ruchu. Niezależnie od tego czy autobus jedzie, czy stoi na przystanku, ruch samochodowy pod nim będzie odbywać się normalnie.

Na razie jest to pomysł. Jednak znając chińską przedsiębiorczość oraz fakt, że jako najludniejszy kraj świata są one niejako zmuszone do bycia pionierami w wielu dziedzinach, można się już wkrótce spodziewać tak niecodziennego widoku na ulicach Pekinu.

Autobus o nowatorskiej konstrukcji ma rozwiązać problem zakorkowania Pekinu, gdzie co roku przybywa tysięcy nowych aut. Autobus ma być piętrowy, a pod jego podłogą będą przejeżdżać swobodnie samochody osobowe, nawet w czasie skrętów i postojów pojazdu na przystankach

Podwyższony przystanek
- Pasażerowie będą wsiadać do autobusu i wysiadać z niego z podwyższonej platformy.
- Zasilanie Autobus nie tylko ma ograniczyć korki, ale też emisję spalin. Będzie zasilany energią elektryczną z paneli słonecznych na dachu oraz ze specjalnych szczotek ulokowanych na przystankach. W trakcie krótkiego postoju szczotki doładują akumulatory pojazdu, aby mógł dojechać do kolejnego przystanku.
- Panele słoneczne umieszczone będą na dachu autobusu oraz na przystankach.
- Wymiary autobusu 6 m szer. (dwa pasy jezdni) i 4,5 m wys. Liczba miejsc do 1,4 tys.
- Maksymalna prędkość do 60 km/godz.
- Trasa Autobus będzie się poruszać albo na specjalnie wbudowanych w jezdnię szynach, albo na normalnych kołach. Ma być tak zaprogramowany, by automatycznie utrzymywać tor jazdy na liniach pasów ruchu.
- Szacunkowy koszt 75 mln dol.


Jak autobus skręca?

 
- Przed skrętem światła pod podłogą autobusu ostrzegą kierowców innych pojazdów, że będzie on skręcać.
- Samochody skręcające w tym samym kierunku co autobus otrzymają sygnał zielonego światła.
- Pojazdy jadące prosto będą musiały się zatrzymać do momentu, kiedy autobus wykona manewr skrętu.
- Urządzenia bezpieczeństwa W ścianach autobusu umieszczone zostaną czujniki alarmowe, które odezwą się, jeśli pojazdy pod nim zbliżą się za bardzo do ścian. W razie wypadku lub zagrożenia pasażerowie będą mogli opuścić autobus po nadmuchiwanych zjeżdżalniach - takich, w jakie są wyposażone samoloty.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty