Ten piękny samochód sprowadziłem za pośrednictwem specjalistycznej firmy w Grudziądzu ze Stanów Zjednoczonych - opowiada Bogdan Sekuła. - Nie powiem, ile mnie to kosztowało, bo to takie męskie hobby i lepiej, by żona nie wiedziała.
To chevrolet specjal sedan. Jak na tamte czasy, można popularnie powiedzieć, że był „wypasiony". Wyposażony w benzynowy silnik pojemności 3,2 litrów, górnozaworowy.
Właściciel pracuje przy nim w wolnych chwilach. Wóz nie jest jeszcze zarejestrowany, choć ma komplet dokumentów ze Stanów i z odpraw celnych.
Wcześniej Bogdan Sekuła miał powojennego składaka „dekawkę" i moskwicza z roku 1955. Stary chevrolet to być może perła w koronie przyszłej kolekcji pana Bogdana, ale jak sam podkreśla, wielu pasjonatów dawnej motoryzacji ma na tym polu o wiele większe osiągnięcia.
Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych informuje, że najstarszym autem zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców jest adler. Właścicielem jest kierowca z Warszawy. Samochody tej marki produkowano we Frankfurcie nad Menem od roku 1900. Wcześniej zakłady zajmowały się produkcją rowerów i maszyn do pisania.
W CEPiK-u jest ponad 455 zabytkowych aut, wyprodukowanych jeszcze przed 1940 rokiem. Najwięcej jest w województwie mazowieckim. Najpopularniejszymi markami są: Ford, DKW, BMW, Citroen, Mercedes-Benz.
W naszym regionie jest sporo popularnych niegdyś syrenek. To rodzima produkcja. Tych zarejestrowanych jest 38 (w całej Polsce - 460). „Na chodzie" jest także 1100 trabantów - naczelnej produkcji Niemieckiej Republiki Demokratycznej, w tym 129 w województwie kujawsko-pomorskim.
Natomiast najstarszymi, bo wyprodukowanymi w 1919 roku motocyklami są: Harley Davidson i Levis Popular. Harley Davidson zarejestrowany jest właśnie w naszym regionie. Z kolei Levis Popular zarejestrowano w województwie lubelskim.
Jeśli były pojazdy, to musiało być też prawo regulujące ich poruszanie po drogach.
- Na ziemiach polskich najbardziej rozwinięty cywilizacyjnie był zabór pruski. Dotyczyło to także początków motoryzacji i nowoczesnej komunikacji - mówi Jerzy Kociszewski z Bydgoszczy, autor „Historii prawa jazdy" publikowanej w ogólnopolskim miesięczniku „Szkoła Jazdy". - Pierwsze prawo jazdy wydano w roku 1896, pierwsze znaki drogowe pojawiły się dopiero w roku 1908 i było ich tylko pięć rodzajów.
Jak dodaje Kociszewski, w odrodzonej Polsce, w 1918 roku, powstały pierwsze komisje egzaminacyjne dla przyszłych kierowców. Zasiadali w nich członkowie automobilklubów i wojskowi szkolący wcześniej rekrutów dla armii austro-węgierskiej.
Marek Weckwerth
[email protected]
tel. 52 32 63 184
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?