Jak przyciągnąć uwagę tych, którzy szukają supersportowego pojazdu? Zapewnić autu doskonałe osiągi? Sprawić, by na jego widok serce zaczynało szybciej bić? Nawiązać do chlubnej historii? A gdyby połączyć to wszystko? Bingo! Takie właśnie założenie przyjęli twórcy R8, najbardziej spektakularnego modelu produkowanego seryjnie, jaki Audi zaprezentowało na przestrzeni ostatnich lat.
W R8 ożywiono nazwę i geny pięciokrotnego zwycięzcy Le Mans - Audi R8, którego załogi stawały na najwyższym stopniu podium tego wyścigu w latach 2000 - 2002 oraz 2004 i 2005. Rozwiązania zastosowane w pojeździe postanowiono ucywilizować i przenieść do samochodu, który mógłby wyjechać na zwykłe drogi.
Nadwozie R8 w całości wykonano z aluminium, dzięki czemu jest ono lekkie, a przy okazji sztywne i odporne na korozję. Na charakterystyczne proporcje wpływa umieszczony za kokpitem silnik. Taka lokalizacja jest typową cechą aut wyścigowych. Jej geneza sięga początków motoryzacji, kiedy zauważono, że centralne (nieco przed tylną osią) zamontowanie jednostki napędowej pozwala na najbardziej optymalne rozłożenie mas. Wpływa to pozytywnie na dynamikę jazdy i stabilność pojazdu. W przypadku R8 ciężar jest rozdzielony w 44 proc. na przód i 56 proc.
na tył, a przy okazji położony nisko, dzięki czemu Audi prowadzi się jak po sznurku.
Za drzwiami - między progiem, a dachem - umieszczono duży wlot powietrza, doprowadzający do silnika powietrze wykorzystywane przy spalaniu i chłodzeniu. Jednostkę napędową można oglądać przez przeszkloną pokrywę. Ci, którzy chcą, podziwiać ją także w nocy, mogą zamówić dostępne w opcji oświetlenie komory jednostki napędowej białymi diodami.
W celu zapewnienia jak najlepszej aerodynamiki, zastosowano w tylnym zderzaku dwa duże dyfuzory, które odpowiednio kierując powietrze przepływające pod autem zwiększają siłę, z jaką dociska ono pojazd do nawierzchni. Współpracuje z nimi tylny spojler, wysuwający się
automatycznie przy wyższych prędkościach, wspierając efekt zasysania powietrza. Kiedy R8 zwalania, spojler wsuwa się tworząc równą płaszczyznę z nadwoziem.
O charakterze R8 przekonuje jego nadwozie, ale i wnętrze nie pozostaje w tyle. Dominuje w nim zwrócony ku kierowcy panel centralny. Typowa dla najbardziej sportowych samochodów Audi jest lekko spłaszczona na dole kierownica.
Sportowe fotele (tylko dla dwóch osób, bo miejsca dla większej ilości podróżnych w R8 nie przewidziano) są seryjnie pokryte
kombinacją skóry i alcantary. Na życzenie mogą być też w całości wykończone skórą. Audi R8 można również wyposażyć w kubełkowe fotele, zaprojektowane specjalnie przez quattro GmbH. Za siedzeniami znajduje się miejsce na torby, ale o spakowaniu się na tygodniowe wakacje można zapomnieć. Co prawda pod maską kryje się dodatkowa przestrzeń bagażowa, ale ma ona pojemność zaledwie 100 l.
W celu zapewnienia sportowych wrażeń z jazdy wybrano sztywną charakterystykę resorów i amortyzatorów. Nabywca R8 może przy okazji zdecydować się na adaptacyjny system amortyzowania. Automatycznie z wykorzystaniem układów elektronicznych dostosowuje on siły tłumienia do warunków drogowych. Przyciskiem na kokpicie kierowca może też sam wybrać jeden z dwóch programów jazdy, w zależności od tego, czy chce jechać w sposób sportowy (tryb "sport") czy też większą rolę przywiązuje do komfortu podróżowania (ustawienie standardowe).
Silnik R8 to 8-cylindrowa, widlasta jednostka benzynowa o pojemności 4,2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przy 7800 obr./min do dyspozycji kierowcy jest 420 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm i jest dostępny od 4500 do 6000 obr./min, a 90 proc. tej wartości uzyskuje się w przedziale od 3500 do 7600 obr./min. Zapewnia to maksimum siły ciągu w prawie każdej sytuacji. Warta zauważenia jest maksymalna prędkość obrotowa jednostki napędzającej R8, która wynosi 8250 obr./min.
Co do osiągów - pierwsza setka pojawia się na liczniku R8 po 4,6 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 301 km/h.
Silnik może współpracować z 6-stopniową przekładnią manualną lub opcjonalną sekwencyjną skrzynia Audi R tronic. Zmiana przełożeń odbywa się w niej dżojstikiem na konsoli środkowej lub łopatkami znajdującymi się przy kierownicy. Dzięki technologii "shift by wire" (połączenie między dźwignią zmiany biegów/łopatkami a samą skrzynią jest elektryczne) udało się zredukować czas zmiany przełożenia.
Audi R8 ma stały napęd na obie osie (quattro), który na potrzeby tego modelu dostosowano do typowego dla centralnie umieszczonego silnika rozkładu obciążenia osi. Pojazd porusza się seryjnie na 18-calowych obręczach, ale można go zamówić 19-calowymi kołami.
Na koniec informacja dla wszystkich tych, którzy zdecydują się na zakup Audi R8 będą musieli czekać na niego co najmniej rok. Samochód powstaje bowiem w ilości zaledwie 15 sztuk dziennie, a całą pulę przewidzianą dla Polski na najbliższy czas już wyprzedano.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 4163 |
Moc (KM) przy obr./min | 420/7800 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 430/4500-6000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 301 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 10,2/22,1 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 443,1 x 190,4 x 124,9 |
Rozstaw osi (cm) | 265,0 |
Pojemność bagażnika (l) | 100 |
Cena brutto (zł) | 487 200 |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?