Audi quattro ponownie na torze wyścigowym

(ip)
Fot: Audi
Fot: Audi
Audi AG przygotowało nowy samochód wyścigowy Le Mans, który jest pierwszym na świecie pojazdem LMP1, który łączy w sobie wysoce wydajny silnik TDI z systemem hybrydowym. Wraz z nim na tor wyścigowy powraca napęd quattro.

Auto nosi nazwę Audi R18 e-tron quattro. Zadebiutuje 5 maja podczas

Fot: Audi
Fot: Audi

sześciogodzinnego wyścigu Spa-Francorchmaps w Belgii. 16 i 17 czerwca powalczy natomiast w 24-godzinnym wyścigu Le Mans we Francji. 

E-tron quattro łączy w sobie sprawdzony napęd Audi quattro z potecjałem mobilności elektrycznej, tworząc napęd na wszystkie koła nowej generacji. Jedna z osi pojazdu napędzana jest konwencjonalnie, druga za pomocą silników elektrycznych.

Podczas hamowania z przedniej osi odzyskiwana jest energia kinetyczna. Następnie jest przekazywana elektrycznie do akumulatora i zwracana w trakcie przyspieszania powyżej prędkości 120 km/h. W tym procesie bierze udział tylko i wyłącznie przednia oś. Pod maską znajduje się silnik V6 TDI o mocy 375 kw (510 KM) i przekazuje ją na tylne koła. Oba systemy uzupełniają się, tworząc nową zasadę napędu e-tron quattro.

"Audi zawsze świadomie decydowało się na udział w seriach oraz kategoriach wyścigów, które są ściśle związane z samochodami produkcyjnymi, a przez to mają techniczne odniesienie dla klientów Audi", wyjaśnia szef sportów motorowych Audi dr Wolfgang Ullrich. "Napęd quattro, technologie TFSI oraz TDI to trzy dobre przykłady, w jaki sposób sporty motorowe przyczyniły się
do rozwoju samochodów seryjnych. W przypadku napędu e-tron quattro sytuacja przedstawia się podobnie: nowe technologie testujemy na torze, przed ich zastosowaniem w produkcji seryjnej Audi".

Projekt e-tron quattro w samochodach wyścigowych rozpoczął się w lutyn 2010 roku. "W przypadku technologii, która nigdy wcześniej nie została przetestowana w samochodach wyścigowych, nie będącej jeszcze
w standardzie, to stosunkowo krótki okres", mówi dr Martin Mühlmeier, szef działu technologii Audi Sport. "W związku z tym wyzwanie jest spore".

Razem z Audi R18 e-tron quattro opracowany został pojazd Audi Sport R18 ultra, który od e-trona'a różnic się tylko wagą. Jest bowiem najlżejszym prototypem Le Mans, jaki kiedykolwiek powstał w Audi Sport. W celu skompensowania dodatkowego ciężaru systemu hybrydowego, rozwój Audi R18 TDI, zwycięzcy Le Mans z 2011 r., koncentrował się na stworzeniu ultralekkiej konstrukcji. Obok ulepszeń wielu detali, prawdziwą innowację zastosowano w przeniesieniu napędu. Dla nowego R18 zbudowano skrzynię biegów z obudową z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Jest to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w wyścigach długodystansowych.

"Nowy model R18 ultra jest kolejnym krokiem w ewolucji zwycięskiego samochodu z ubiegłorocznego wyścigu Le Mans", podsumowuje szef sportów motorowych Audi, dr Wolfgang Ullrich. "Od samego początku wrażenia naszych kierowców były bardzo pozytywne. Bez zoptymalizowanego wagowo R18 ultra, nie bylibyśmy w stanie zrealizować projektu R18 e-tron quattro, który z wyjątkiem systemu hybrydowego, jest zbudowany w absolutnie identyczny sposób".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty