Apetyt na energię

Redakcja
32 - Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o.o.
32 - Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o.o.
Rozmowa z Ewą Mleczko-Tanaś, prezesem TAB Polska Sp.z o.o.

32 - Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o.o.
32 - Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Spółka z o.o.


Jak eksploatować akumulator, by pracował przez wiele sezonów i jakich uniknąć błędów w obsłudze?

EWA MLECZKO-TANAŚ: Akumulator prawidłowo eksploatowany powinien służyć przez co najmniej 3-4 lata. Warunkiem tego jest dokonywanie przeglądu technicznego w serwisie specjalistycznym, nie u mechanika lub nawet elektryka. W tych warsztatach nie ma zazwyczaj dobrego, specjalistycznego sprzętu, za pomocą którego można sprawdzić na przykład natężenie prądu pobieranego przez rozrusznik podczas rozruchu silnika.

Najbardziej banalną przyczyną niesprawności akumulatora jest zbyt niski poziom elektrolitu. Równie skutecznie akumulator utrudni życie kierowcy, jeżeli bateria utraci połączenie z "masą" auta. Ta uwaga dotyczy przede wszystkim samochodów starszych, w których przewód masowy, czyli miedziana plecionka, jest przez wiele lat narażony na działanie soli, wody i substancji chemicznych. Zamiast więc kupować nową baterię, wystarczy wymienić sam przewód masowy.

A akumulatory typy cycling? Taka bateria jest podobno uniwersalna...

Akumulatory typu cycling, zaprojektowano po to, by sprostać coraz większym wymaganiom współczesnych pojazdów odnośnie zapotrzebowania na energię. Obecnie prawie każdy z produkowanych pojazdów wyposażony jest w wiele rozwiązań i urządzeń wymagających zasilania nawet podczas postoju. Mamy nowoczesne systemy car audio-video, klimatyzacji podtrzymujące stałą temperaturę nawet podczas postoju auta, GPS itd. Oznacza to konieczność zastosowania akumulatora, który można często i w znacznym stopniu rozładowywać i doładowywać.

Rozwiązaniem na  zapotrzebowania rynku okazał się typ cycling, który zapewnia o 50% większą ilość cykli (rozładowanie-doładowanie) przy zachowaniu doskonałych właściwości rozruchowych. Akumulatory typu cycling dedykowane są do najnowocześniejszych i bogato wyposażonych aut, ale także do pojazdów specjalnego przeznaczenia: straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe, taksówki.

Skoro jesteśmy przy samochodach ciężarowych. Co poradzi pani kierowcom tych pojazdów?

Dzisiejsze, nowoczesne ciężarówki pokonujące rocznie setki tysięcy kilometrów pełnią także rolę drugiego domu dla kierowców. Dlatego też w ich kabinach montuje się coraz więcej sprzętu rodem z domowej kuchni. Są to m.in. ekspresy do kawy, mini lodówki, kuchenki elektryczne a do tego radio, telewizor czy też wysokowydajna klimatyzacja, która pozwala kierowcom prawidłowo funkcjonować przez wiele godzin pracy. Wszystko to wymaga zwiększonego zapotrzebowania na energię do ich zasilania.

Dobre, warte polecenia są baterie nowej generacji. Te akumulatory "wagi ciężkiej" charakteryzują się zastosowaniem w ich konstrukcji m. in. odpowiednio grubszej kratki dodatniej wykonanej ze specjalnego stopu metali, która zdecydowanie wydłuża żywotność akumulatora i umożliwia długotrwałe utrzymywanie jego właściwej pojemności.

Polecam baterie Topla EcoDry w technologii AGM, gdzie elektrolit jest uwięziony w separatorach w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinacje gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu, a także zapewnia maksymalne bezpieczeństwo użytkowania. EcoDry gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania, zapewniając także najniższe samowyładowanie. Jest mały, łatwy w przenoszeniu, odporny na wstrząsy i super ciężkie warunki pracy.

Akumulatory te mają zastosowanie we wszystkich nowoczesnych samochodach z dużym zapotrzebowaniem na energię. EcoDry są szczególnie polecane do pojazdów specjalnych, interwencyjnych, ratunkowych, dostawczych, taksówek, maszyn budowlanych, traktorów i łodzi. Bezpieczeństwo tej technologii polega na tym, że elektrolit jest uwięziony w wacie szklanej, więc ryzyko wycieku jest wyeliminowane. Proces rekombinacji gazów zapewnia maksymalne bezpieczeństwo użytkowania. Akumulator jest bezpieczny zarówno dla użytkownika, jak i dla środowiska, nawet podczas wypadku.

Jaka jest żywotność tych baterii i liczba cykli?

Akumulator oferuje do trzech razy więcej cykli ładowania i rozładowania w porównaniu do konwencjonalnych baterii. Dłuższa żywotność jest osiągana poprzez użycie specjalnych stopów podczas produkcji. Dodatkowo wpływa to korzystnie na niższy stopień samowyładowania. EcoDry jest odporny na wstrząsy, dlatego może być stosowany w super ciężkich warunkach pracy. Ponadto zapewnia o 15% wyższy prąd rozruchu niż konwencjonalne baterie.

 

Potrzeba testu

Według danych niemieckiego automobilklubu ADAC najważniejszą przyczyną awarii - aż w 35% przypadków - wciąż są problemy natury ogólno elektrycznej (akumulator, rozrusznik, alternator). Systemy elektroniczne, nawigacja, czy audio to dodatkowe obciążenia dla akumulatora, bo pobierają prąd nawet, gdy silnik nie pracuje. Aby oszczędzić serwisom niemiłych niespodzianek, związanych z rozładowaniem akumulatora, podczas przyjęcia pojazdu należy zawsze przeprowadzić test akumulatora. Przykład: w ciągu dwóch miesięcy warsztat motoryzacyjny przetestował akumulatory w 261 pojazdach. Efekt: 14% akumulatorów wymagało doładowania, a aż 22% wymiany!

Fot. Topla
Fot. Topla
Fot. Topla
Fot. Topla
Fot. Topla
Fot. Topla

 

 

 

 

 

 

TAB Polska Spółka z o.o., 01-304 Warszawa, ul. Połczyńska 118

tel (48-22) 666-15-67, tel (48-22) 666-16-02, fax (48-22) 666-13-70,

e-mail: [email protected], www.tab-polska.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty