Amortyzatory

Ryszard Polit
Fot. Maciej Pobocha: Oglądając amortyzatory można stwierdzić ewentualny wyciek płynu, a nie stopień ich zużycia.
Fot. Maciej Pobocha: Oglądając amortyzatory można stwierdzić ewentualny wyciek płynu, a nie stopień ich zużycia.
Stopień zużycia amortyzatorów ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort lecz również na bezpieczeństwo jazdy.

Zadaniem amortyzatora jest przeciwdziałanie pionowym drganiom kół i odrywaniu ich od podłoża. Gdy amortyzatory są zużyte, droga hamowania pojazdu przy prędkości 50 km/h wydłuża się o 2 metry.

 

Pogorszenie tłumienia następuje powoli i kierowca się do tego przyzwyczaja. Utrudnia to obiektywną ocenę stanu amortyzatorów. Optyczna kontrola pozwala

Fot. Maciej Pobocha: Oglądając amortyzatory można stwierdzić ewentualny wyciek płynu, a nie stopień ich zużycia.
Fot. Maciej Pobocha: Oglądając amortyzatory można stwierdzić ewentualny wyciek płynu, a nie stopień ich zużycia.

stwierdzić jedynie ich nieszczelność. Gdy amortyzatory są zużyte, pojazd podczas jazdy po nierównościach zachowuje się niestabilnie, a na łuku mogą występować wyczuwalne uskoki auta w bok. Kolejnymi objawami zużycia amortyzatorów są nieregularne zużycie bieżnika opon i nadmierne "nurkowanie" przodu pojazdu podczas hamowania.

 

Nie zalecam samodzielnej oceny stanu zużycia amortyzatora - mówi Kazimierz Kubiak rzeczoznawca samochodowy z "Rzeczoznawcy-PZM" S.A.

W pierwszych 3 latach eksploatacji pojazdu, a więc do pierwszego badania technicznego, amortyzatory powinny być jeszcze sprawne. Podczas okresowych badań technicznych auta użytkownik powinien dokonać sprawdzenia stopnia zużycia amortyzatorów na stacji diagnostycznej wyposażonej w odpowiednie urządzenie. W zasadzie współczesne amortyzatory powinny być sprawne przez okres co najmniej 5 lat eksploatacji

Fot. Sachs: Amortyzatory należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Fot. Sachs: Amortyzatory należy dobierać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

samochodu.

 

Każdy producent amortyzatorów wskazuje, do jakiej marki i modelu są one przeznaczone. Marki amortyzatorów mają większą lub mniejszą renomę i nie ma uzasadnienia, by kupować produkty nieznanych producentów. Dokonując zakupu amortyzatorów na wymianę należy podać markę i model auta, rok produkcji i pojemność skokową silnika, jednak szanujący się sprzedawcy pytają po prostu o numer VIN. W zasadzie powinno się wymieniać amortyzatory przy wszystkich kołach lub przy kołach jednej osi.

 

- Nie jestem zwolennikiem indywidualnych zmian rodzaju amortyzatorów czy ich sztywności przez użytkowników pojazdów. W sprzedaży z akcesoriami do tuningu są dostępne poprzeczki do łączenia górnych punktów mocowania kolumn McPhersona. Nie wydaje się, by ich stosowanie było celowe. Parametry pracy amortyzatorów i całego układu zawieszenia zostały w sposób optymalny dobrane przez producenta i nie ma potrzeby tego zmieniać. Modyfikacje dokonywane na własną rękę mogą pogorszyć własności jezdne pojazdu - mówi rzeczoznawca Kazimierz Kubiak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty