Pierwszeństwo, głównie ze względów technologicznych, otrzymał samochód średniolitrażowy.
Przy budowie nowego samochodu konstruktorzy mieli za zadanie wykorzystać maksymalnie dużo elementów konstrukcyjnych z wytwarzanego typoszeregu 1101/1102 Tudor i minimalizować koszty ich adaptacji, pod kątem produkcji wielkoseryjnej.
Całkowicie nowe miały być natomiast nadwozie oraz wnętrze pojazdu - odpowiadające zagranicznym trendom projektowania, zupełnie pozbawione elementów drewnianych, niewymagające modernizacji przez minimum pięć lat produkcji, wreszcie trafiające w oczekiwania odbiorców na rynkach zagranicznych.
Nowy model, oznaczony wewnętrznie jako Typ 955, kontynuował zasadnicze założenia konstrukcyjne rodziny Popular, czyli rozwidloną pod silnikiem centralną, rurową ramę nośną, z umieszczonym wewnątrz wałem napędowym, klasyczny układ pędny z
wahliwymi półosiami, koła wsparte na poprzecznych resorach piórowych i wzdłużnie zamocowany, czterocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik OHV.
Nieco rozwiercony, do 1221 ccm przedwojenny agregat Populara (1089 ccm) zasilany opadowo dysponował mocą 36KM. Prace rozwojowe kierowane przez Josefa Velebnego, osiągnęły w roku 1950 zakres mogący imponować i dziś – nie stroniono nawet od badań makiet przyszłego nadwozia w tunelu aerodynamicznym.
Skoda Typ 955, pod oznaczeniem 1200 trafiła do sprzedaży wiosną 1952 roku, natychmiast zyskując obiegową nazwę ‘Sedan’. Wkrótce zaczęła trafiać na kolejne rynki eksportowe, na których z powodzeniem odbudowała przedwojenną pozycję marki.
Z biegiem lat rodzina modeli 1200 rozrosła się o kolejne odmiany: kombi STW (z dwoma drzwiami z prawej i jednymi z lewej
strony), pochodny furgon bez szyb w ścianach bocznych przestrzeni ładunkowej oraz – znaną powszechnie miłośnikom czechosłowackiego kina – sanitarną.
Z czasem ewoluowała do ulepszonego modelu 1201 (1955), wersja kombi – do 1202STW (1961), wcześniej do gamy nadwozi dołączył pick-up. Nadwozia pojazdów powstawały w zakładach Vrchlabi bądź Kvasiny, podwozia i silniki montowano w zakładzie macierzystym.
Produkcję podstawowej odmiany sedan zakończono we wrześniu 1961 roku, jednak wybrane odmiany użytkowe wytwarzano aż do roku 1973 a w ramach licencji w Turcji – z odmiennymi karoseriami – aż do 1982! Łącznie powstało ponad 127 tysięcy wszystkich odmian samochodów Skoda 1200-1201-1202.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?