120. urodziny silnika wysokoprężnego

(pp)
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna
Dokładnie 28 lutego minęła 120. rocznica opatentowania silnika wysokoprężnego. Autorem koncepcji popularnego dzisiaj "klekota" był Rudolf Diesel.
Fot. Domena publiczna
Fot. Domena publiczna

W czasach świetności jednostek parowych, Diesel intensywnie pracował nad stworzeniem motoru o zapłonie samoczynnym. Było to umotywowane niską sprawnością silników napędzanych parą (ok. 10%). Jeszcze na studiach w Monachium podejmował pierwsze próby osiągnięcia pożądanych wyników. Osiągnął sukces w wieku 35 lat, kiedy to udało mu się opatentować "silnik wysokoprężny".

Na czym polega pomysł Diesla? Otóż do komory spalania najpierw wprowadzane jest powietrze, które następnie podgrzewa się do temperatury zapłonu paliwa. Dopiero wówczas mieszane jest ono z olejem napędowym wtryskiwanym pod dużym ciśnieniem, dzięki czemu dochodzi do spalania mieszanki. Pierwsze prototypy silnika wysokoprężnego odznaczały się sprawnością na poziomie ok. 25%.

Początkowo znajdowały one zastosowanie jedynie w maszynach produkcyjnych oraz statkach. Z czasem, wraz z udoskonaleniem technologii. Trafiły one również do aut osobowych. Pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym był Mercedes 260D z 1936 roku, widoczny na zdjęciu.

Rudolf Diesel zginął podczas podróży statkiem w 1913 roku. Okoliczności jego zatonięcia nie zostały jednak wyjaśnione.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty