Prezentowany pod roboczą nazwą "Eco-cee’d" pojazd wyposażono w silnik wysokoprężny 1.6 CRDi. Został on zmodyfikowany m.in. poprzez obniżenie ciśnienia doładowania, zmianę
charakterystyki wtrysku i wydechu, a także zmniejszenie wewnętrznych oporów tarcia.
W porównaniu z aktualnie produkowanym modelem cee’d, zużycie paliwa pojazdu koncepcyjnego spadło o ok. 0,8 l/100 km (tj. o 17 procent) do 3,9 l/100 km, a emisja CO2 - o 20 g/kilometr do 104 g/kilometr.
Ulepszono także aerodynamikę karoserii i podwozia. Efektem jest spadek współczynnika oporu powietrza Cd z 0,33 (w przypadku 5-drzwiowego modelu cee’d i 3-drzwiowego modelu Pro-cee’d) do 0,29 - a więc o niebagatelne 11 procent.
W stosunku do standardowego modelu cee’d obniżono o 15 mm wysokość zawieszenia, zainstalowano przednie, środkowe i tylne osłony zespołów nadwozia, profilowane listwy krawędziowe nadkoli oraz zmodyfikowaną kratę chłodnicy - wszystko w celu wygładzenia i zoptymalizowania przepływów strug powietrznych wokół bryły pojazdu.
"Eco-cee’d" osadzony jest na specjalnych obręczach z lekkich stopów o niskim stopniu turbulencji bocznej.
Jako uzupełnienie zmian w aerodynamice i silniku "Eco-cee’d" ma nowy system ISG (Idle Stop&Go) wraz z układem Smart Battery Power Management, skonstruowanym przez Kię wspólnie z firmą Bosch. System ten powoduje automatyczne ładowanie akumulatora podczas hamowania i wyłącza silnik, gdy przechodzi on w bieg jałowy po zatrzymaniu się pojazdu. W typowych warunkach ruchu miejskiego - częstym ruszaniu i zatrzymywaniu - działanie ISG bardzo poważnie obniża zarówno zużycie paliwa jak i emisję spalin do otoczenia.
Status systemów w "Eco-cee’d" monitorowany jest przez "inteligentny" moduł kontrolny (ECU), sterujący rozrusznikiem. W przypadku zatrzymania się pojazdu - na przykład pod światłami na skrzyżowaniu - to właśnie do modułu ECU należy decyzja o wyłączeniu silnika. Jeżeli z jakiegoś powodu ilość energii pozostałej w akumulatorze nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika, program Idle Stop&Go nie będzie kontynuowany.
Koncepcyjny "Eco-cee’d" wyposażony jest w manualną, 6-stopniową skrzynię biegów o zmodyfikowanych przełożeniach w miejsce standardowej skrzyni 5-biegowej. Wyższe przełożenia na biegu czwartym, piątym i szóstym skutkują niższą prędkością obrotową silnika - tym samym obniżając zużycie paliwa oraz hałasy i drgania zespołu napędowego w czasie szybszych jazd pozamiejskich czy autostradowych. Przełożenia biegów - pierwszego, drugiego i trzeciego nie zostały zmienione.
W utrzymaniu optymalnej sprawności napędu pomaga wyświetlacz właściwego przełożenia w zestawie wskaźników sterowany modułem kontrolnym ECU. Na wyświetlaczu pojawia się komunikat o numerze optymalnego biegu dla danej prędkości pojazdu oraz o momencie zmiany przełożenia w zależności od aktualnego tempa ruchu i prędkości obrotowej silnika.
W celu obniżenia masy własnej pojazdu − "Eco-cee’d" otrzymał zestaw naprawczy ogumienia zamiast kompaktowego (dojazdowego) koła zapasowego, w jakie wyposażone są obecnie produkowane modele cee’d.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?