Założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu

(ip)
fot: premier.gov.pl
fot: premier.gov.pl
Ministrowie Sławomir Nowak i Jacek Cichocki przedstawili założenia Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020. Projekt programu został 8 stycznia br. przyjęty przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Teraz trafi do konsultacji społecznych .

 

"Nadszedł czas na walkę z prędkością na drogach"

fot: premier.gov.pl
fot: premier.gov.pl

- Nasze cele do 2020 to ograniczenie zabitych o połowę i rannych o 40 proc. - zapowiedział minister transportu. Sławomir Nowak poinformował, że wczoraj Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyjęła projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Teraz będzie on przedmiotem konsultacji społecznych.

- Prędkość jest największym problemem na polskich drogach - mówił minister Cichocki. 43 proc. wypadków drogowych jest spowodowane przez niedostosowanie prędkości do warunków drogowych. Minister spraw wewnętrzny poinformował, że szacunkowe koszty skutków wypadków drogowych dla gospodarki wynoszą ponad 20 miliardów złotych.

Minister Jacek Cichocki zwrócił uwagę na fakt, że co trzecia ofiara śmiertelna w wypadkach drogowych w Polsce to pieszy - przy tym to kierujący odpowiadają za wypadki w 88 proc. - Co piąty zabity pieszy w Unii Europejskiej to Polak - dodał minister.

Wypadki drogowe w Polsce w liczbach

  • 3544 - liczba ofiar śmiertelnych wypadków na drogach w 2012 roku. To najniższy wskaźnik w historii od lat.
  • 36 762 - liczba wypadków drogowych w 2012 roku. To o ponad 3300 wypadków mniej aniżeli rok wcześniej.
  • 60 - liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych przypadających na 1 mln mieszkańców. To blisko 2 razy więcej, aniżeli wynosi średnia unijna. Co piąty zabity pieszy w UE to Polak!
  • 40 - liczba fotoradarów przypadających na 1 mln mieszkańców we Francji. Dla porównania w Polsce wskaźnik ten wynosi poniżej 20.
  • 20 132 000 000 - łączne koszty wypadków drogowych w Polsce.
  • 43 proc. - procent wypadków drogowych spowodowanych przez niedostosowanie prędkości do warunków drogowych.
  • 58 proc. - procent śmiertelnych wypadków drogowych mających miejsce na prostej drodze.

Polska jest wśród państw UE, w których na drogach ginie najwięcej osób. W Polsce w przeliczeniu na milion mieszkańców na drogach rocznie ginie 110 osób, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 60 osób. Natomiast w krajach takich jak: Wielka Brytania, Szwecja, czy Holandia jest to niewiele ponad 30 osób.

Podstawy Programu, czyli 4 E:
 
Inżynieria (Engineering)
- Poprawa jakości polskich dróg przyniosła spadek zabitych w 2012 - mówił minister Nowak. W latach 2007-2012 wybudowano 2200 km nowych dróg krajowych i wyremontowano i przebudowano 5100 km. Łącznie koszt tych inwestycji wyniósł 110 mld zł. W latach 2013- 2015 inwestycje będę kontynuowane. Planowane jest oddanie 809 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. W 2013 r. zostanie na to wydanych 18 mld zł, w tym 565 mln zł na remonty i przebudowy. Program będzie się również koncentrował m.in. na zapewnieniu racjonalnego oznakowania dróg.

Nadzór (Enforcement)
Do tej pory został wzmocniony nadzoru Policji oraz rozbudowany automatyczny systemu nadzoru ITD. Te działania będą kontynuowane w 2013. Będzie również zwiększana ochrona pieszego i rozpocznie się dyskusja nad możliwością odbierania praw jazdy za rażące naruszenie prędkości.

Ratownictwo i opieka medyczna (Emergency)
Plany związane z ratownictwem obejmują m.in. wprowadzenie jednolitego standardu ratownictwa na autostradach zarządzanych przez różnych operatorów oraz rozszerzenie praktycznego egzaminu z pierwszej pomocy o egzaminu na prawo jazdy.

Edukacja (Education)
Planowane działania edukacyjne obejmą m.in. wprowadzenie nowych kategorii prawa jazdy dla motocykli, stopniujące prawo kierowania tzw. ciężkimi motocyklami, czy różne kampania społeczne np. przeciwko nadmiernej prędkości, czy bezpieczeństwa różnych użytkowników dróg.

Fotoradary - rozbudowa automatycznego systemu nadzoru nad ruchem
- Najpierw rozbudowa sieci dróg, a potem skuteczna walka z prędkością na drogach - zaznaczył minister transportu zwracając uwagę na inwestycje poczynione w ostatnich latach na rozbudowę siatki dróg szybkiego ruchu w Polsce.

Minister poinformował o wprowadzeniu nowych wytycznych dotyczących fotoradarów gminnych oraz zmiany rozporządzenia wprowadzającego nowe regulacje związane z ich lokowaniem. - Do końca lipca przeprowadzimy audyt wszystkich gminnych fotoradarów co do racjonalności ich posadowienia w danym miejscu - poinformował szef resortu transportu.

Sławomir Nowak porównał system fotoradarowi w Polsce z innymi państwami UE, m.in. W. Brytanii, Holandii, czy Francji, gdzie liczba radarów jest zdecydowanie większa.

- Chętnie z ministrem Cichockim włączymy się w akcję „0 zł z mandatów dla ministra Rostowskiego z fotoradarów”, bo to będzie oznaczało, że mniej ludzi ginie na drogach i zaczęliśmy przestrzegać przepisów ruchu drogowego - podsumował prezentację minister Nowak.

Oceń program i lokalizacje fotoradarów
Ministerstwo Transportu uruchomiło stronę www.ocenprogrambrd.pl, na której znajduje się  projekt Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Za jej pośrednictwem możecie zgłosić swoje opinie i uwagi do dokumentu. Można także wypowiedzieć się na temat lokalizacji fotoradarów w Waszej okolicy. !

źródło: premier.gov.pl / policja.pl

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty