Usunięcie wraku pojazdu. Kiedy Straż Miejska może usunąć wrak, a kiedy nie?

Mariusz Michalak
FOT. WALDEMAR WYLEGALSKI/POLSKA PRESS
FOT. WALDEMAR WYLEGALSKI/POLSKA PRESS
Nie każdy „wrak”, który znajduje się w przestrzeni miejskiej, może zostać usunięty. Kwestię ściśle regulują przepisy, a straż miejska nie ma tutaj dowolności.

Artykuł 50a ustęp 1 ustawy Prawo o ruchu drogowymwskazuje, że „pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza”.

Istotnym zapisem wymienionej ustawy jest art. 1 ust. 1 pkt 1, który określa zakres jej obowiązywania. Wynika z niego, że przepisy zawarte w ustawie stosuje się na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. W związku z tym w innych miejscach, takich jak drogi wewnętrzne, tereny spółdzielcze lub prywatne oraz inne miejsca niebędące drogami publicznymi, artykuł 50a nie może być zastosowany, o ile pozostawiony w takim miejscu pojazd nie zagraża bezpieczeństwu osób. Wynika to z art. 1 ust.2 pkt 1 Kodeksu. Katalog tych miejsc (dróg wewnętrznych) wskazany jest w art. 8 ust 1 ustawy z dn. z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych.

Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o drogach publicznych drogi wewnętrzne to: drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg. Są to najczęściej drogi osiedlowe, dojazdowe do posesji oraz ewakuacyjne, mogą nimi być drogi utworzone na podwórkach.

 - Aby na takiej drodze wydać dyspozycję usunięcia pojazdu, musi on stwarzać realne zagrożenie dla bezpieczeństwa osób. Na pewno takim zagrożeniem nie będzie brud na pojeździe, brak powietrza w kołach, korozja lub rosnąca wokół pojazdu roślinność.
Mieszkańcy, zgłaszając pojazd, który stoi poza drogą publiczną, nie ma tablic rejestracyjnych lub jego stan wskazuje na nieużytkowanie, chcą, aby funkcjonariusze wydali dyspozycję jego usunięcia. Jednak w takich przypadkach działanie strażników miejskich byłoby bezpodstawne - informuje stołeczna Straż Miejska.

Wiele do zrobienia w tym zakresie mają zarządcy lub właściciele dróg wewnętrznych, które nie mają żadnej organizacji ruchu. Dopiero objęcie drogi wewnętrznej strefą zamieszkania lub strefą ruchu pozwala strażnikom na zastosowanie ww. art. 50a, jednak utworzenie organizacji ruchu na drogach wewnętrznych to zadanie administratorów tych dróg. - Apelujemy do zarządców o rozważenie możliwości korzystania z przysługujących im uprawnień do tworzenia jak najbardziej korzystnych dla mieszkańców organizacji ruchu na drogach wewnętrznych - twierdzą strażnicy.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty