Truckerzy czterech kontynentów

Michał Kij
Fot. M. Kij: Dwa kontynenty, jeden koncern: DaimlerChrysler. Freightliner jest sprzedawany w Ameryce, a Mercedes w Europie. Zamiana miejsc mogłaby się nie udać.
Fot. M. Kij: Dwa kontynenty, jeden koncern: DaimlerChrysler. Freightliner jest sprzedawany w Ameryce, a Mercedes w Europie. Zamiana miejsc mogłaby się nie udać.
Tu kwitną wiśnie, tam święte krowy, a wszędzie ciężarówki, zupełnie inne niż w Europie.

Jeśli urodziłeś się gdzieś między Białymstokiem, a Lizboną i w dodatku jeździsz ciężarówką, to masz naprawdę kupę szczęścia.

Fot. M. Kij: Dwa kontynenty, jeden koncern: DaimlerChrysler. Freightliner jest sprzedawany w Ameryce, a Mercedes w Europie. Zamiana miejsc mogłaby się
Fot. M. Kij: Dwa kontynenty, jeden koncern: DaimlerChrysler. Freightliner jest sprzedawany w Ameryce, a Mercedes w Europie. Zamiana miejsc mogłaby się nie udać.

 

Możesz liczyć na dużą, komfortową kabinę, zawieszoną tak, żeby po krzyżu nie dawała ci za bardzo nawet trasa Warszawa - Olsztyn. Silnik pod spodem cichy, skrzynia biegów precyzyjna jak "dżojstik", a kierownicę obrócisz łatwiej niż żonkę pod kołdrą...

Fot. M. Kij: Wnętrze Freightlinera to zderzenie surowej techniki i komfortu. Mnóstwo wskaźników, ale w obudowie a’la drewno orzechowe.
Fot. M. Kij: Wnętrze Freightlinera to zderzenie surowej techniki i komfortu. Mnóstwo wskaźników, ale w obudowie a’la drewno orzechowe.

 

Nawet w Teksasie nie jest lepiej. No, może pod pewnymi względami. Silnik przed kabiną i wielka sypialnia za fotelami - cała w pluszu, pozwalają jeździć długo, daleko i oszczędzać na motelach. Głównie tym, którzy sami są właścicielami swoich ciężarówek.

Fot. M. Kij: Japońskie Fuso również należy do DaimlerChryslera. Kabina nad silnikiem, jak w Europie, ale chromu tyle, co w Stanach.
Fot. M. Kij: Japońskie Fuso również należy do DaimlerChryslera. Kabina nad silnikiem, jak w Europie, ale chromu tyle, co w Stanach.

We flotach dużych firm często jeżdżą "golce". Całe szczęście, że drogi są na ogół proste i równe. Skrzynia biegów nie ma synchronizacji, a do manewrowania nosatym ciągnikiem z naczepą, która sama ma prawie 15 metrów długości naprawdę potrzeba Wielkich Równin. W Kotlinie Kłodzkiej byłby kłopot.

 

Ciężarówki japońskie może i dałyby się lubić, ale cała reszta truckerskiego świata nie może im wybaczyć zabawkowego wyglądu.

Fot. M. Kij: Wnętrze Fuso jest przytulne i eleganckie. Z tunelu środkowego wystaje drążek „automatu”.
Fot. M. Kij: Wnętrze Fuso jest przytulne i eleganckie. Z tunelu środkowego wystaje drążek „automatu”.

Niby duże, ale ani tak mocne, ani muskularne jak wozy ze Stanów czy Szwecji. Kabiny i owszem, dobrze wykończone i bywa, że rewelacyjnie wyposażone, ale do spania jest tylko wąska, oddzielona zasłonką leżanka. I nie chodzi tylko o to, że przeciętny Japończyk człekiem skromnej postury jest, a przyzwyczajony do tłoku nawet i w pudełku się prześpi (tak, tak - w kraju Kwitnącej Wiśni są tanie hotele, w których śpi się w klaustrofobicznych, piętrowo ustawionych boksach) lecz

Fot. M. Kij: Volkswagen Constellation w Ameryce południowej należy do ciężarówek najwyższej klasy.
Fot. M. Kij: Volkswagen Constellation w Ameryce południowej należy do ciężarówek najwyższej klasy.

raczej o stosunkowo niewielką odległość, na jaką z natury rzeczy wozi się tam towary. Ciężarówki japońskie mają też inną wstrętną prawdziwemu kierowcy cechę: automat zmieniający biegi.

 

Rozmiarem kabiny odpowiadające japońskim, standardem znacznie od nich odległe są ciężarówki południowoamerykańskie. Do ich najpoważniejszych producentów w Brazylii należy … Volkswagen! Do

Fot. M. Kij: Deska rozdzielcza ciężarowego Volkswagena (dla Europejczyka dziwnie to brzmi…) jest estetyczna, dobrze wykonana, ale prosta.
Fot. M. Kij: Deska rozdzielcza ciężarowego Volkswagena (dla Europejczyka dziwnie to brzmi…) jest estetyczna, dobrze wykonana, ale prosta.

niedawna wszystkie modele korzystały z kabin pierwszego, kanciastego "elteka". Przed rokiem pojawił się jednak nowy model Constellation, którego kierowcy z Rio bardzo sobie chwalą. Z przodu wygląda jak drapacz chmur, a w środku jak nastoletnia Honda, kiedy była nowa. W kraju, gdzie samochód zmaga się nie tylko z odległością, ale również kurzem, błotem i wysoką wilgotnością Constellation podnosi poprzeczkę mocno do góry. Podwozie proste i solidne, silniki bez cudów techniki, ale wytrzymałe - ot, taki

Fot. M. Kij: CAMC jest produkowany przez koncern Anhui Hualinag i Chińczycy chcą go sprzedawać w Europie.
Fot. M. Kij: CAMC jest produkowany przez koncern Anhui Hualinag i Chińczycy chcą go sprzedawać w Europie.

europejski standard sprzed ćwierć wieku.

 

Podobnie jest w Chinach, a nic więcej nie potrzebują też nad Gangesem. Motoryzacja prężnie się rozwija, ale asfalt nieco wolniej. Poza portami i aglomeracjami za wózek widłowy, ciągnik i podnośnik robi słoń. Indyjskie ciężarówki tonażem i

Fot. M. Kij: Indyjski klon niemieckiego MAN-a. Taką kabinę jeszcze niedawno miały europejskie modele koncernu, w tym polski Star.
Fot. M. Kij: Indyjski klon niemieckiego MAN-a. Taką kabinę jeszcze niedawno miały europejskie modele koncernu, w tym polski Star.

mocą silników ustępują europejskim. Muszą być przy tym bardziej uniwersalne i prostsze w obsłudze. Mniej więcej tak, jak powszechne u nas jeszcze wcale nie tak dawno Stary i Jelcze.

 

O tym jak różnorodne na świecie jest podejście do tematu - ciężarówka, można się było przekonać na największych w tym roku (na naszym kontynencie) targach IAA w Hanowerze. Większość eksponatów pochodziła z Europy, ale kilkanaście samochodów spoza niej pozwalało liznąć truckerskiego życia na innych kontynentach. Tylko liznąć, bo aby je poznać należałoby wyruszyć w podróż. Długą podróż…

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

13. Zlot Zabytkowych Volkswagenów w gminie Kowal

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty