Samochody typu SUV (Sport Utility Vehicle) to jeden z bardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku. W ostatnich
latach sprzedaż pojazdów rekreacyjnych wzrasta w krajach europejskich nawet o jedną trzecią rocznie. W Polsce również potrafimy docenić zalety tego typu aut i kupujemy je coraz chętniej. Popularność SUV-ów jest dzisiaj na tyle duża, że niektóre firmy mają kilka tego typu modeli w swojej gamie.
Jasne jest, że nie dorównują one w rankingach sprzedaży kompaktom czy autom miejskim, ale trudno się temu dziwić, skoro samochody o rekreacyjnym charakterze są od nich droższe. W zamian oferują wysokie i solidne nadwozia, funkcjonalne wnętrza podobne jak w minivanach, bogatsze wyposażenie oraz napęd 4x4. Zapewniają one użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa oraz komfortu, lecz z drugiej strony nie radzą sobie poza asfaltem tak dobrze, jak auta terenowe. Często zużywają także więcej paliwa od pojazdów osobowych. Za to wysokie zawieszenie SUV-ów pozwala na łatwe wsiadanie i wysiadanie, a także zapinanie dziecka w foteliku – bez schylania się i szarpania z pasami bezpieczeństwa. W bagażniku bez przeszkód zmieści się wózek i walizki, a po zakupach siatki. Innym plusem tego rodzaju aut jest mała szkoda przy stłuczce bądź obtarciu, bo pierwszy kontakt z drugim autem będzie miał zazwyczaj zderzak albo stopień, a nie blacha.
Możliwość rozdziału momentu obrotowego na dwie osie nie stanowi reguły w autach rekreacyjnych, chociaż początkowo idea pojazdów typu SUV opierała się właśnie na połączeniu wygody samochodu osobowego i terenówki z napędem 4x4, mogącej śmiało zjeżdżać z utwardzonych dróg. Z biegiem lat producenci zauważyli jednak, że tylko niektórym nabywcom zależy na napędzie obu osi. Znacząca większość wybiera SUV-y ze względu na wielkość i solidność, dające poczucie bezpieczeństwa, oraz z uwagi na funkcjonalność. Mało tego – okazuje się, że ogromna rzesza właścicieli aut rekreacyjnych na co dzień jeździ głównie po mieście. Dlatego w wielu przypadkach oferta obejmuje nie tylko wersje z napędem 4x4, ale również odmiany
z napędem tylko jednej osi. Takie auto jest lżejsze, bardziej ekonomiczne, tańsze w eksploatacji. Tym, którzy nie zjeżdżają z asfaltu w zupełności wystarczy.
Charakterystyczną cechą SUV-ów są pięciodrzwiowe nadwozia z mniej lub bardziej pochyloną tylną szybą. To auta kojarzone z wygodą i funkcjonalnością, dlatego trzydrzwiowe wersje należą do rzadkości. Obecnie można znaleźć je tylko w Land Roverze Evoque i Suzuki Grand Vitara. Generalnie samochody rekreacyjne podzielone są na trzy klasy – kompaktową, średnią i wyższą. Najtańsze, kompaktowe SUV-y to alternatywa dla klasycznych aut segmentu C, o długości nadwozia 4,3-4,5 m. Ceny najbardziej ekskluzywnych modeli w tej grupie znacznie przekraczają 100 000 zł. Dolna granica cen bliska jest 70 000 zł, ale najtańszego SUV-a, czyli rumuńską Dacię Duster, można kupić już za niecałe 40 000 zł. Nic dziwnego, że ten właśnie samochód w podsumowaniu ogólnej sprzedaży za sierpień 2012 zajął czwartą lokatę, a w swoim segmencie zajął pozycję lidera. Znakomicie sprzedaje się zresztą w wielu krajach Europy, podobnie jak jego największy rywal Nissan Qashqai, siódmy w polskim rankingu sprzedaży.
W Polsce lubimy SUV-y wydając na nie więcej niż przeznaczylibyśmy na zakup auta kompaktowego podobnej klasy. Jednocześnie popularne są u nas modele w najprostszej wersji wyposażenia. Auta z najbogatszym wyposażeniem trafiają do klientów, dla których bardziej liczy się prestiż i komfort samochodu niż jego cena. SUV bardzo dobrze realizuje funkcję reprezentatywną, przez co coraz częściej wybierane są one na samochody firmowe, szczególnie dla kadry menadżerskiej.
Trochę historii
Pierwszy SUV na Starym Kontynencie pojawił się w 1970 roku, czyli osiem lat po debiucie Jeepa Wagoneera w USA i był to Range Rover. Auto nie było dobrze wyposażone. Dopiero po 10 latach od rozpoczęcia sprzedaży otrzymało dodatki, które znacząco poprawiły komfort podróżowania. Od momentu europejskiej premiery, zainteresowanie tego typu autami stale rosło, jednak dopiero ostatnie lata wzniosły SUV-y na szczyty motoryzacyjnej popularności.
Coraz więcej SUV-ów na polskich ulicach
Co dziesiąty samochód zarejestrowany w Polsce to SUV. Pokazuje to, jak wielkim powodzeniem cieszą się auta sportowo-użytkowe. Za kierownicą tego typu pojazdów możemy spotkać przedsiębiorców, menedżerów jak i panie, którym SUV-y dają
poczucie bezpieczeństwa. SUV, jak każdy samochód ma swoje wady i zalety. Do wad zaliczają się stosunkowo słabe osiągi większości modeli znajdujących się na rynku, a także większe spalanie. Pośród zalet, klienci wskazują na bezpieczeństwo, funkcjonalność i komfort. Nie dziwi więc fakt, że tego typu pojazdy mają opinię solidnych samochodów rodzinnych. SUV-y są wyższe od swoich konkurentów – aut typu kombi i van. W parze z większymi gabarytami idzie wysokie położenie fotela kierowcy, dzięki któremu nawet naprawdę niskie osoby mogą cieszyć się dobrą widocznością zza kierownicy.
Nie tylko na asfalt
Większość aut typu SUV nadaje się do jazdy w terenach leśnych, górzystych lub w warunkach zimowych – podwyższone zawieszenie, napęd 4x4, które przydaje się także właścicielom nowo powstałych domków na osiedlach lub rekreacyjnych działek, gdzie droga dojazdowa znacznie odbiega od ideału. Należy jednak pamiętać, że nie są to auta typowo terenowe i nie pozwalają na jazdę w bardzo trudnych warunkach.
Kompaktowe samochodu rekreacyjne na polskim rynku
Model | Silniki (KM) | Długość (mm) | Podst. poj. bagażnika (l) | Cena (zł)* |
1. Dacia Duster | 1.6 (105), 1.5dCi (90), 1.5 dCi (107), 1.5 dCi (109) | 4315 | 475 | 39 900 |
2. Skoda Yeti | 1.2 TSI (105), 1.4 TSI (122), 1.8 TSI (160), 1.6 TDI (105), 2.0 TDI (110), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI (170) | 4223 | 416 | 65 950 |
3. Opel Mokka | 1.4 (140), 1.6 (115), 1.7 CDTi (130) | 4278 | 356 | 67 900 |
5. Kia Sportage | 1.6 GDI (135), 2.0 (163), 1.7 CRDi (115), 2.0 CRDi (136), 2.0 CRDi (184) | 4440 | 564 | 68 800 |
4. Suzuki | 1.6 (106), 2.4 (166), 2.4 (169), 1.9 DDiS (129) | 4060 (3d) | 184 (3d) | 69 900 (3d) |
6. Hyundai ix35 | 1.6 GDI (135), 2.0 (163), 1.7 CRDi (115), 2.0 CRDi (136), 2.0 CRDi (184 KM) | 4410 | 465 | 70 100 |
7. Nissan Qashqai | 1.6 (117), 2.0 (140), 1.5 dCi (109), 1.6 dCi (130), 2.0 dCi (150) | 4330 | 410 | 72 000 |
8. Mitsubishi ASX | 1.6 MIVEC (117), | 4295 | 393 | 75 300 |
9. SsangYong Korando | 2.0 (150), 2.0 e-xDi200 (175) | 4410 | 486 | 76 000 |
10. Jeep Compass | 2.0 (156), 2.2 CRD (163) | 4448 | 328 | 83 400 |
11. VW Tiguan | 1.4 TSI BlueMotion (122), 1.4 TSI (160), 1.4 TSI BlueMotion (160), 2.0 TSI (180), 2.0 TSI (210), 2.0 TDI BlueMotion (110), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI BlueMotion (140), 2.0 TDI (170) | 4426 | 470 | 83 990 |
12. Subaru XV | 1.6 (114), 2.0 (150), 2.0D (147) | 4450 | 380 | 87 975 |
13. Mazda CX-5 | 2.0 (160), 2.0 (165), 2.2d (150), 2.2d (175) | 4555 | 503 | 94 400 |
14. Subaru Forester | 2.0 (150), 2.0D (147) | 4560 | 450 | 95 700 |
15. Honda CR-V | 2.0 (150), 2.2 i-CDTi (150) | 4525 | 524 | 107 200 |
16. Ford Kuga | 2.5 (200), 2.0 TDCi (140), 2.0 TDCi (163) | 4443 | 360 | 109 200 |
17. Renault Koleos | 2.0 dCi (150), 2.0 dCi (175) | 4520 | 450 | 117 600 |
18. BMW X1 | 2.0 (150), 2.0 (184), 2.0 (245), 2.0d (116), | 4454 | 420 | 120 200 |
19. Audi Q3 | 2.0 TFSI (170), 2.0 TFSI (211), 2.0 TDI (140), 2.0 TDI (177), | 4385 | 460 | 124 700 |
20. BMW X3 | 2.0 (184), 2.0 (245), 3.0 (306), 2.0d (184), 3.0d (258), 3.0d (313) | 4648 | 550 | 158 400 |
21. Mercedes GLK | 3.0 CDI (231), | 4525 | 450 | 163 000 |
22. Land Rover Freelander | 2.0 (240), 2.2 SD4 (190), 2.2 TD4 (150), 2.2 eD4 (150) | 4500 | 755 | 166 200 |
23. Land Rover Evoque | 2.0 (240), 2.2 TD4 (150), 2.2 eD4 (150), 2.2 SD4 (190) | 4355 | 575 | 184 500 |
Samochody rekreacyjne klasy średniej na polskim rynku
Model | Silniki (KM) | Długość (mm) | Podst. poj. bagażnika (l) | Cena (zł)* |
1. Chevrolet Captiva | 2.4 (167), 3.0 (258), | 4673 | 447 | 84 490 |
2. Mitsubishi Outlander | 2.0 MIVEC (147), | 4640 | 771 | 95 190 |
3. Opel Antara | 2.2d (163), 2.2d (184) | 4575 | 370 | 100 000 |
4. Kia Sorento | 2.4 (174), 2.0 CRDi (150), 2.2 CRDi (197) | 4685 | 528 | 111 500 |
5. Nissan X-Trail | 2.0 dCi (150), | 4635 | 603 | 123 900 |
6. Hyundai Santa-Fe | 2.0 CRDi (150), | 4690 | 585 | 129 900 |
7. Citroen C-Crosser | 2.4 (170), 2.2 HDI (160) | 4645 | 441 | 130 100 |
8. Audi Q5 | 2.0 TFSI (225), | 4629 | 540 | 134 800 |
9. Volvo XC-60 | 2.0 T5 (240), 3.0 T6 (304), 2.0 D3 (136), | 4628 | 495 | 132 400 |
10. Mazda CX-7 | 2.3 (260), | 4700 | 455 | 158 900 |
11. Infiniti EX | 3.7 (320), 3.0d (238) | 4645 | 340 | 218 000 |
Samochody rekreacyjne klasy wyższej na polskim rynku
Model | Silniki (KM) | Długość (mm) | Podst. poj. bagażnika (l) | Cena (zł)* |
1. SsangYong Rexton | 2.7 XVT (179) | 4720 | 935 | 169 000 |
2. Nissan Murano | 3.5 (256), 2.5d (190) | 4834 | 402 | 185 900 |
3. Volvo XC-90 | 2.4 D4 (163), 2.4 D5 (200) | 4807 | 483 | 186 300 |
4. VW Touareg | 3.6 BlueMotion (280), | 4795 | 580 | 212 590 |
5. Hyundai ix55 | 3.0 CRDi (240) | 4840 | 598 | 213 900 |
6. Audi Q7 | 3.0 TFSI (272), 3.0 TFSI (333), | 5089 | 775 | 239 700 |
7. Lexus RX | 3.5 Hybrid (277), | 4770 | 496 | 263 500 |
8. BMW X5 | 3.0 (306), 4.4 (407), 4.4 (555), 3.0d (245), 3.0d (306), 3.0d (381) | 4857 | 620 | 265 500 |
9. Infiniti FX | 3.7 (320), 5.0 (390), | 4865 | 410 | 268 475 |
10. Mercedes M | 3.5 BlueEfficiency (306), | 4804 | 690 | 273 000 |
11. Porsche Cayenne | 3.0 Hybrid (380), 3.6 (300), 4.8 (400), 4.8 (420), 4.8 (500), 3.0d (245) | 4846 | 670 | 288 375 |
12. BMW X6 | 3.0 (306), 4.4 (407), 4.4 (555), 3.0d (245), 3.0d (306), 3.0d (381) | 4877 | 570 | 299 900 |
Sprzedaż samochodów SUV w Polsce
Szczyt rankingu sprzedaży aut rekreacyjnych w Polsce za pierwsze półrocze 2013 r. pokazuje przede wszystkim, jak wysokie notowania mają auta koreańskie. Ich styl i dobrą jakość doceniają przede wszystkim klienci indywidualni. Zaczyna chyba słabnąć pozycja Qashqaia, europejskiego przeboju w segmencie SUV. Ten model, wciąż chętnie kupowany „na firmę”, ma coraz mniejsze wzięcie wśród klientów indywidualnych, czekających na drugą generację auta (2014). Nie dziwi miejsce na podium Dacii Duster, która wbrew pozorom jest wysoko nie tylko dzięki przystępnej cenie. Walory użytkowe tego samochodu są nie do pogardzenia i nabywcy o tym wiedzą. Przeciętny wynik Hondy CR-V powinien się wyraźnie poprawić, jeśli nowa wersja modelu z bardzo udanym turbodieslem 1.6 i-DTEC będzie wyraźnie tańsza od drogiej 2.2 i-DTEC. Jako jedyny z klasy „premium” do pierwszej dziesiątki wdarło się Volvo XC60, ale jest to sukces zasłużony.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?